Marloes Hoedeman leeft onder het motto "dolce far niente" in haar wondermooie villa in Sardinië

Marloes Hoedeman, Nederlands mode-ontwerper, stylist en oprichter van Love Stories, ontsnapt eens om de tijd de drukte van Amsterdam en komt thuis in haar prachtige villa in Sardinië.

image
Paul Bellaart

Nu Love Stories is uitgebouwd tot wereldmerk, is Marloes Hoedeman met pozen toe aan een "slower pace of life". Ze brengt met haar gezin zo veel mogelijk tijd door in hun vakantiehuis op Sardinië, waar de telefoons uitblijven en de dagen in het teken staan van aperitivo, hand in hand slenteren en de kinderen. Lees en bekijk hier een preview van de reportage uit de zomereditie van Vogue Living, dat dinsdag 28 mei in de winkels ligt.

Alle vaders en moeders weten: de gouden jaren met een jong gezin vliegen voorbij. De baby, peuter of kleuter die je gister in je armen wiegde, bestaat vandaag niet meer. Opgeslokt door de voortjagende seconden, minuten en uren. Reden genoeg om te bezinnen. Om je te realiseren: het leven is nú. En daarnaar te handelen. Rust nemen, je niet verzetten tegen de tijd, maar die uitnodigen en strelen. Momenten beleven waarop je doorvoelt: jij en ik – wij – even helemaal alleen op de wereld.

image
Family fun in de tuin. Sweater James BonMot, sneaker Reebok x The Animals Oberservatory, sweater Eric vintage Champion, denim salopet Marloes Ulla Johnson via My Theresa, trui Lola Cos, broek Bonton en sneakers Bonton.
Paul Bellaart

Uiteraard is dit een opgave; het leven en hoofd stromen snel vol met gedoe van alledag. Helemaal als je zoals Marloes Hoedeman (33) naast een veeleisende peuter en kleuter, vier bijna volwassen bonuskinderen, een pas gerenoveerd pand in hartje Amsterdam, feesten en partijen met vrienden en familie en date nights, nóg een hartenlap hebt. Eentje die misschien wel meer tijd opeist dan al die andere zaken bij elkaar. Eentje die je, borstvoeding of niet, naar alle uithoeken van de wereld stuurt voor werkoverleg. Die succesvol is, je ambitie aanwakkert en je keer op keer doet streven naar nóg een collectie, nóg een trip naar Peru, nóg een flagshipstore. Voor Marloes is dat het succesvolle lingeriemerk Love Stories, waarmee ze zes jaar geleden startte, samen met de liefde van haar leven Eric Bijlsma (53), en waarmee ze pionier is op het gebied van vrouw-vriendelijk, soft ondergoed. Tegenwoordig telt het merk tweeduizend verkooppunten en twintig eigen winkels wereldwijd, bevat de collectie naast kleurige bralettes (beha’s zonder beugel) en slips ook zwemkleding, pyjama’s, sportkleding, kinderondergoed en slaap-kameraccessoires. En er komt deze zomer een tweede samenwerking met H&M.

image
Marloes en James bij het pierenbadje waar zeildoek overheen is gespannen. Zo kunnen de kinderen beschut in het laagstaande water spelen, terwijl Marloes en Eric relaxen op de met badstof beklede matraskussens. Lampjes marché aux puces Parijs, kindervest Laura Dols.
Paul Bellaart

'Ik dacht: ach, die baby doe ik er wel even bij. Gelukkig had ik geen idee hoe overweldigend het moederschap is'

‘Mijn eerste zwangerschap overviel me,’ vertelt Marloes over de hectische periode, een jaar of vijf geleden, waarin ze aan zichzelf en haar gezin voorbijging. ‘Ik voelde me raar en deed vijf minuten voor de winkelopening van onze allereerste flagshipstore aan de Herengracht snel een test. Ja hoor, zwanger. Ik viel bijna van de wc. Eric zat op dat moment in het buitenland, de pers stond al voor de deur. Ik ben die avond in een roes en puur op doorzettingsvermogen doorgekomen.’ Het was zo’n moment waarop iedere ondernemer juist harder wil rennen, in plaats van afremmen omdat er een kindje komt. ‘Ik dacht: ach, die baby doe ik er wel even bij. Gelukkig had ik geen idee wat me te wachten stond; hoe overweldigend en all consuming het moederschap is. Datzelfde geldt trouwens voor Love Stories: als ik had geweten waar ik aan begon, had ik het waarschijnlijk nooit aangedurfd.’

Aldus geschiedde: James werd geboren, er kwam een nanny, oma’s sprongen bij en haar opbloeiende bedrijf stuurde Marloes en haar team de wereld over. ‘Een prachtige tijd, maar gaande weg raakte ik mezelf kwijt. We groeiden hard, waardoor elke beslissing groter en belangrijker werd. Steeds meer mensen waren voor hun inkomen van ons afhankelijk. Ik ben nuchter en denk bijna altijd: dit komt goed. Maar op een gegeven moment merkte ik dat ik niet meer ‘in de ether’ was; ik zat helemaal in m’n eigen bubbel. Het leven thuis met Eric en de baby ging langs me heen, ik vergat de verjaardagen van mijn vriendinnen. Ondertussen riep ik dat het goed-goed-goed met me ging! Totdat een vriendin me eens beetpakte, aankeek en dóórvroeg. Ik brak. Het uiteindelijke kantelpunt kwam tijdens mijn zwangerschap van onze tweede: Lola. Ik was in Madrid voor wéér een winkelopening; met een waas voor ogen boende ik op m’n knieën de vloer, om daarna de pers te woord te staan en een sprintje te trekken naar het vliegveld. Ik voelde aan alles: dit gáát niet meer.’

image
De extra large zitkuil, bekleed met stof van Edmond Petit. Fraai en ruimtebesparend: de ingebouwde houten vakkenkasten naast de zithoek. Grote spiegel van Piet Jonker, gemaakt van vintage spiegelglas.
Paul Bellaart

Van man cave tot familiestek

Uitgerekend op dat moment diende zich nóg een project aan. Echtgenoot Eric, ondernemer en voorheen mede-eigenaar van Scotch & Soda, wilde namelijk wel een huisje op Sardinië. Marloes: ‘Eric doet vaak mee aan zeilregatta’s, veelal in die buurt. Hij wilde graag voor zijn zeilmaten een basis hebben aan land; een soort tentenkamp voor de jongens. Ik dacht: dit is Erics project, een man cave, ik blijf daar verre van.’ Maar ja, toen stuurde de makelaar een hele stapel huizen door en zat daar een wel heel aantrekkelijke stek tussen: op een berg aan zee, van waaraf je de ochtendmist het dal uit ziet kruipen, om plotsklaps plaats te maken voor een staalblauwe hemel. Omringd door een stuk land van twee hectare, met olijfbomen, een moestuin en een geur van rozemarijn zo sterk, dat je die bijna proeven kunt. Marloes, die jaren werkzaam is geweest als interieurstylist, wist meteen: dit is óns huis. ‘Ik kan me de eerste keer dat we er waren goed herinneren.

image
Mama is de beste hangplek. Jurk Ulla Johnson via Mytheresa.
Paul Bellaart

'Dit huis heeft ons als gezin geholpen met het vinden van een nieuw, rustiger ritme.’

James bleek een echt stadskind dat niets moest hebben gras. En van mieren al helemaal niet. Maar al snel merkte ik hoe rustig we werden van de omgeving. Als je wil hoef je hier niemand tegen te komen, niemand te spreken. Er zijn geen prikkels zoals op Ibiza, waar ik altijd het gevoel heb dat ik vroeg op moet om als eerste op de antiek-markt te staan. Ik had het nooit gedacht, maar dit huis heeft ons als gezin geholpen met het vinden van een nieuw, rustiger ritme.’ En James, die geen grassprieten tussen zijn teentjes verdragen kon? ‘Die is inmiddels helemaal om. Elke avond voor het slapengaan in Amsterdam, echt letterlijk élke avond, vraagt hij: ‘wanneer gaan we naar Italië-huis?’ Hij vindt het hier zó heerlijk. Ik denk omdat op Sardinië alles kan en mag. Wil je slapen in de hangmat? Prima. In je blote billen rondlopen de hele dag? Geen probleem. Een plasje doen tegeneen boom in de tuin? Doe maar lekker. Maar ik denk dat hij het hier ook fijn vindt omdat Eric en ik niets anders aan ons hoofd hebben dan de kinderen. Van die onverdeelde aandacht genieten Lola en hij intens.'

image
Marloes: Denim salopette Ulla Johnson via Mytheresa, sneakers 10Days.
Paul Bellaart

Tegenwoordig vertoeft het gezin, al dan niet met Erics kinderen uit een eerder huwelijk, Buck (22), Abel (20), Pjotr (18) en Donna (15), een keer of acht per jaar op Sardinië. Soms een lang weekend, maar ook weken achtereen in de zomer. Marloes: ‘Ik durf tegenwoordig tegen mijn team te zeggen: ik ben zes weken weg, succes ermee daar in Amsterdam! Dat kan ook, omdat het bedrijf nu genoeg spek op de botten heeft om goeie mensen aan te nemen. Natuurlijk hou ik mijn mails bij en hang ik soms aan de telefoon voor overleg. En ik ben ook weleens heen en weer gevlogen voor een vergadering. Maar dat vind ik niet erg, want Love Stories is een dierbaar kindje van me. Het is geen straf om daarmee bezig te zijn, ook niet op vakantie.'

Lees en bekijk de rest van Marloes Hoedeman's huis en interview in de zomereditie van Vogue Living, dat dinsdag 28 mei in de winkels ligt.

Vogue nodigt jou uit om samen met ons de lancering van Vogue Living's nieuwe issue te vieren in Amsterdam. Ontdek als eerste de nieuwe editie, geniet van een glas champagne én een bijzonder Love Stories cadeau. Ben jij erbij? Klik hier voor alle info.


Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Living