We krijgen zelden genoeg van IKEA, waar eerdere designersamenwerkingen (zoals die met Virgil Abloh, bijvoorbeeld) des te meer aan bijdragen. Klaar met de collabs is het gelukkig nog lang niet, want ook voor 2021 ligt er weer een veelbelovende samenwerking in het verschiet. De Zweedse woongigant slaat dan de handen ineen met Saint Heron, de ‘multidisciplinaire culturele gemeenschap’ van zangeres Solange Knowles.
Saint Heron
Saint Heron valt onder de vleugels van haar platenlabel Saint Records, en lanceert sinds 2013 niet alleen muziek, maar ook kunstinstallaties. Het collectief organiseerde succesvolle pop-upevents in verschillende steden, waarvoor ze samenwerkten met populaire festivals zoals AfroPunk Fest. Saint Heron maakte de samenwerking met IKEA vorig jaar juni al bekend, maar previewbeelden waren er tot op heden nog niet. Tijd om het mysterie wat te doorbreken, moet de hub van Solange gedacht hebben, want gisteren verscheen er dan eindelijk een eerste beeld op Instagram.
Solange voor IKEA
Op de foto zien we transparante traptreden, die samen een prisma lijken te vormen. Echt veelzeggend is het nog niet, al zou het een stiekeme referentie naar het nummer ‘I decided’ kunnen zijn, waarin Solange over ‘a mind like a prism’ zingt. Esthetisch in orde is het in ieder geval hoe dan ook: daar dragen de neonkleuren en glazen wand wel aan bij. Niet dat fans ook maar een béétje aan het visuele oog van de zangeres twijfelen – Solange liet met de clip van Cranes in the Sky (2016) al zien dat ze niet alleen op stemgebied excelleert, maar ook op dat van vormgeving.
Designersamenwerking
De collectie gaat GÅTFULL [mysterieus] heten, en wil een brug slaan tussen kunst en woondesign. De items zullen daarom niet alleen van functionele waarde zijn voor een huis, maar kunnen ook als ‘individuele objecten’ gezien worden. IKEA vindt het een eer om samen te mogen werken met Saint Heron, vertelt Henrik Most, het creatieve hoofd van het meubelmerk: 'De manier waarop zij gezamenlijk nadenken is voor ons erg inspirerend, ze zijn echt een collectief. We leven nu in een tijd waarin gemeenschapsgevoel steeds belangrijker wordt voor het ontwikkelen van een betekenisvolle economie.'