In gesprek met influencer, vlogger en stylist Lizzy van der Ligt

Influencer Lizzy van der Ligt werd geïnterviewd door Vogue

lizzy-van-der-ligt-interview
Mounir Raji, Vogue Nederland, juni 2016.

Lizzy van der Ligt (26) timmert hard aan de weg als stylist en ontwerper. Het zal dan ook niet lang duren voor ze haar onlinevolgers aan de wilgen hangt en haar pijlen richt op wat ze écht wil: een eigen kledinglijn en baan bij Vogue Paris.

'Mijn liefde voor mode heb ik van mijn moeder en oma. Oma woonde vroeger in Den Haag maar reed regelmatig naar Amsterdam om kleding te kopen bij Puck & Hans. En mijn moeder verdiende soms wat geld als model en ging dan linea recta naar Parijs om T-shirts te kopen bij Chanel. Ze zegt altijd dat ze met mij de fout in is gegaan door me als baby al een Dior-jasje aan te trekken. Tja, de obsessie zit duidelijk in de familie. Omdat mijn ouders mijn fascinatie voor kleding begrepen gingen ze er vaak in mee. Als meisje droeg ik bijvoorbeeld altijd gekleurde maillots met luipaardlaarsjes. Maar het is ook weer niet zo dat ik de hele tijd dure spullen kreeg. Mijn moeder knipte een rokje uit een suède zeem en ik heb als tiener eindeloos bakjes rijst staan scheppen om een Isabel Marant-spijkerbroek te kunnen kopen.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Vogue Nederland

De lange termijn

'Online influencer zijn is heel leuk, maar niet mijn langetermijnplan. Momenteel werk ik aan mijn eigen kledingmerk: Le Cafe Noir Studio. De collectie is nu nog klein, maar wil ik uitbouwen tot een groot, op zichzelf staand merk. Als dat gelukt is, kan ik uit de spotlights stappen. En ik wil ooit mijn hart volgen en in Parijs gaan wonen. Ik roep al jaren dat ik dan bij de Vogue Paris wil werken. Een tijdje terug spraken redacteuren van de Vogue US zich nog kritisch uit over influencers. We zouden geen eigen smaak hebben en ons tegen betaling laten kleden door merken. Maar die lijn is heel vaag, want alle grote tijdschriften gaan samenwerkingen aan met merken. En bekende redacteuren als Anna Dello Russo laten zich maar wat graag fotograferen in de nieuwste collecties. Ikzelf ga bijna nooit naar de fashionweeks. Ik word veel te nerveus van die mensenmassa’s en dat geloer. Laatst ben ik één keer mee gegaan met Linda Tol en werd meteen plat gefotografeerd. Overal was mijn foto te zien, van Vogue.com tot de Franse Elle. Heel even heb ik gedacht: moet ik daar niet iets mee? Maar nee hoor, ik krijg al een paniekaanval als ik eraan denk.'

Hij is het

'Mijn vriend Yuki (Kempees, schrijver en dj, red.) en ik doen online veel samen, vooral vloggen. Dat is langzaam zo gegroeid. Ik denk dat hij ‘het’ is voor mij, dus het voelt niet vreemd om samen zichtbaar te zijn. We hebben wel tegen elkaar gezegd: het moet niet zo zijn dat het voor de buitenwereld leuk lijkt, maar we het eigenlijk samen niet goed hebben. Dan kappen we er meteen mee. Ik denk wel eens aan een gezin, ja. Zou het leuk vinden om jong moeder te worden. Yuki en ik maken er soms grappen over: wel handig als je dan nog blogt, roept hij dan! Want je krijgt als influencer weleens wat. Hoe open ik nu ook over mijn relatie ben, ik denk niet dat ik mijn kind bloot zou stellen aan al die media-aandacht. Een baby kan niet beslissen of hij met z’n gezicht online wil. Nee, mijn kind wordt geen marketingproduct.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Vogue's juninummer met Romee Strijd ligt vanaf 11 mei in de winkel, met het nieuwe, gestreepte Vogue T-shirt. Laat ons zien hoe jij de nieuwe Vogue Tee draagt door jouw foto te delen op social media met de hashtag #VogueTee, en wie weet zie jij je foto terug op het @NLVogue Instagram kanaal!

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Magazine