In een wereld waarin veel fake is, is echt waardevoller dan ooit. Echtheid, waarachtigheid en originaliteit zijn waarden die we meer en meer koesteren. Want wie wil zich laten misleiden door nep? David Beckham koopt elk jaar een verlovingsring voor Victoria, om het fake news dat ze gaan scheiden te ontkrachten (inmiddels heeft Vic voor tien miljoen euro aan ringen. Maar ook dit zou heel goed verzonnen kunnen zijn). Als we ons allemaal zouden laten verleiden door cosmetische chirurgie liep iedereen met dezelfde fake borsten en neus rond. Oké, ik chargeer misschien, maar je snapt mijn punt.

Advertentie - Lees hieronder verder
Yasmin Wijnaldum. Jas, riem, laarzen: alles Givenchy. Oorbellen: YSL. Styling: Marije Goekoop.
​Quentin de Briey, Vogue Nederland September 2018

In dit grote modenummer hebben we – naast in alle opzichten bijzondere modeseries geschoten aan de Vlaamse kust en in de privétuin van Piet Oudolf in de Achterhoek – een verhaal over fake fashion, van modejournalist Alja Bakker. Kopieën in de mode zijn een oud verschijnsel. Er zijn in de loop der jaren dan ook talloze copyrightschandalen geweest, mede dankzij social media en de modenerds achter Diet Prada, die imitaties genadeloos aan het licht brengen. De scheidslijn is dun, want blijkt imitatie soms niet gewoon inspiratie en adoratie?

Advertentie - Lees hieronder verder

'Gelukkig zijn steeds meer ontwerpers geëngageerd; ze zitten niet in een designbubbel.'

Voor dit grote modenummer spraken we, behalve met onze drie covermodellen Kiki Willems, Yasmin Wijnaldum en Birgit Kos, ook uitgebreid met Marine Serre, winnaar van de LVMH-prijs en een zeldzaam originele en oorspronkelijke geest. Ze zegt onder meer: ‘We moeten nieuwe manieren vinden om te produceren. Traditionele sourcing van materialen en bronnen gaat steeds problematischer worden. Dan kun je maar beter nu al een alternatief bedenken. Dat is wat mode moet zijn, toch? Avantgarde.’

Kiki Willems. Jas: Sacai. Top, broek, boots: alles Chanel. Styling: Jos van Heel.
​Quentin de Briey, Vogue Nederland September 2018
Advertentie - Lees hieronder verder

Gelukkig zijn steeds meer ontwerpers geëngageerd; ze zitten niet in een designbubbel, maar zijn ook bezig met de wereld om hen heen. Zo interviewden we voor dit nummer ook Silvia Fendi, wier opa na twee dochters weleens een zoon wilde en dochter nummer drie consequent Carlo noemde, in plaats van Carla. Voor Silvia staat de iconische Fendi-F voor future en feminien (en zéker niet voor fake).

Birgit Kos. Jack, jas, beide Calvin Klein 205W39NYC. Styling: Margherita Moro.
​Quentin de Briey, Vogue Nederland September 2018

Kim van Kooten bezocht voor Vogue het landhuis van Christian Dior in Zuid-Frankrijk, om daar Yootha Wong-Loi-Sing te ontmoeten. De actrice heeft een vaste rol in Oprah Winfrey's nieuwe serie Love –. Yootha, eerder daarover: 'Het is zo onwerkelijk allemaal.' Maar inmiddels is het eerste seizoen van de serie gedraaid en is het héél werkelijk. Net als dit, al zeg ik het zelf, megamooie septembernummer. Zie het als een ode aan echte, waarachtige en originele mode en mensen. Immers: an original is worth more than a copy, so always be yourself.

xx

Karin Swerink
Editor in Chief

PS Ik hoop je zondag 2 september te zien bij de allereerste Vogue Flower Market in de prachtige tuinen van het Rijksmuseum! En bekijk vooral ook Vogue's grote September Issue Dossier, met dé trends, shoppings en beauty-tips voor het nieuwe seizoen.