Het novembernummer van Vogue staat in het teken van het veranderende vrouwbeeld, fairtrade en de ultieme winterjassen

Nederlands supermodel Birgit Kos siert de cover, gefotografeerd door Alique in haar woonland Zwitserland.

vogue nederland birgit kos november 2018
Alique, Vogue Nederland, november 2018

November. Winter. Nieuwe jas. Dat is zo ongeveer mijn automatische gedachtegangetje in deze tijd van het jaar. Onmiddellijk gevolgd door een gangetje naar mijn favoriete winkels. Maar welke jas ik kies is niet meer zo vanzelfsprekend. Steeds bewuster van het effect van mijn aankopen, maak ik mijn keuze weloverwogen. En daarin ben ik niet alleen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Wereldwijd is er een awareness-stroming die steeds meer draagvlak krijgt. We worden ons elke dag bewuster van onze ecologische voetafdruk en daarmee het belang van duurzaamheid, en houden ons steeds liever ver van de waan van de dag.

Zo ook Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter, het duo (in werk en liefde) achter het label Botter, die we uitgebreid spraken voor dit nummer. Ze wonnen met hun label tal van grote modeprijzen en zijn de nieuwe creative directors van het illustere Franse modehuis Nina Ricci. Ook zij zeggen: ‘Wij willen niet de modewereld in razen, snel geld maken en herinnerd worden als een hype. Wij kiezen voor stabiliteit, een echt modehuis worden.’

Alique Vogue Nederland, november 2018

We reisden in Brazilië mee met een van de twee Franse idealisten achter duurzaam schoenenmerk Veja, Sébastien Kopp. Veja is een blauwdruk voor échte fairtrade: het productieproces verloopt transparant, met respect voor mens en aarde.

Botter en Veja doen misschien niet direct een belletje rinkelen bij je, Prada, Chanel, Louis Vuitton, Dior en Gucci doen dat ongetwijfeld wel. Eén keer per jaar presenteren zij hun Cruise-collecties op indrukwekkende locaties, overal ter wereld. Een verslag van de spektakelshows vind je op pagina 162.

Advertentie - Lees hieronder verder

2018 is het jaar van het veranderende vrouwbeeld, vorig jaar al ingezet door misschien wel de beroemdste hashtag van dit moment: metoo. Steeds meer vrouwen strijden voor een realistisch vrouwbeeld, waarbij je mening belangrijker is dan je cupmaat. Maar tegelijkertijd is er een schoonheid-is-maakbaar-stroming. Hoe vrij zijn we nou echt van een opgelegd schoonheidsideaal? Alja Bakker deed uitvoerig onderzoek.

Wie vrouwen altijd bijzonder mooi in beeld brengen zijn fotograaf Alique, die Birgit Koss vastlegde in de Jungfraubahn in Zwitserland, Marc de Groot, die Julie Hoomans fotografeerde, en de Britse documentairefotograaf Martin Parr, wiens serie Join the Queue in dit nummer schittert.

Een ander persoonlijk hoogtepunt in dit novemberissue is het Grote Jassendossier – van parka tot bomber en van cape tot trench (pagina 30). Zelf heb ik mijn oog al laten vallen op de heerlijke jas van Stella McCartney, uiteraard van faux-fur. Het wordt een warme winter, in alle opzichten.

Karin Swerink
Editor in Chief

Fotografie: Alique
Styling: Dimphy den Otter
Haar en make-up: Irena Ruben
Model: Birgit Kos
Jurk: Louis Vuitton; colbody: Wolford

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Magazine