In gesprek met Vogue's nieuwe columnist Romy Boomsma

Vogue introduceert drie nieuwe columnisten in het maartnummer, meet Romy Boomsma.

image
Romy Boomsma door Paul Bellaart, Vogue Nederland, maart 2018.

Vanaf het maart 2019 nummer vind je in Vogue Nederland elk nummer drie nieuwe columns: volg de mini-memoires van Kim van Kooten, Madeleijn van den Nieuwenhuizen en Romy Boomsma.

Romy Boomsma is fulltime moeder van Bobby Jo (3) en Mozes (1), daarnaast stelt ze momenteel een bundel kindergedichten samen met man Arie en ontwerpt ze een sieradenlijn voor Anna + Nina Atelier.

Waarom denk je dat je Instagram-account zo snel groeit?
‘Ik deel alleen dingen waar ik écht enthousiast over ben en krijg daar nooit voor betaald, ik denk dat mensen dat aanvoelen. Oprechte tips zijn toch veel leuker dan “Hoi, ik heb een deal met Nespresso, hier is een kortingscode”? Niks zo erg als influencers die lange, persoonlijke lappen tekst plaatsen en helemaal onder- aan pas vermelden dat het een betaalde samenwerking is. Dan voel ik me echt in de maling genomen. Ik heb vanaf dag één besloten dat ik nooit een commercieel account wil.’

Je krijgt regelmatig kritiek te verstouwen.
‘Mensen zeggen soms dat mijn posts over moederschap niet realistisch zijn. Ik ben er altijd open over dat het moederschap echt niet altijd rozengeur is: Arie en ik slapen al drie jaar ruk en maken ’s nachts ruzie over wie er naar de kinderen moet. Ik zou het wel begrijpen als mensen zouden zeggen dat ik een incompleet beeld geef. Ik ga bijvoorbeeld niet het zindelijkheidstraject van mijn kinderen filmen. Niet chic, maar ook niet respectvol naar de kinderen toe. Mensen vinden het vooral frustrerend dat ik me leuk kleed. Ik draag vintage bloemenjurken van € 12,50 en doe mijn make-up in vijf minuten terwijl er twee kinderen over me heen buitelen. Dat kan iedereen. Ik doe het puur voor mezelf: ik voel me nu eenmaal prettiger zo.’


Laatst werd een columnist ‘heel pissig’ van ‘mevrouw Boomsma’.
‘Ja, fulltime moeder zijn was volgens die mevrouw niet feministisch. Dat feminisme draait om het kunnen maken van eigen keuzes als vrouw, is schijnbaar aan haar voorbijgegaan. Kritiek hoort bij het hebben van veel volgers, zeggen mensen vaak. Maar dit is geen kritiek. Dit is iemand snoeihard naar beneden halen om je eigen gelijk door te drammen. Ik probeer het nooit persoonlijk te nemen. Het ligt niet aan mij, maar aan de ontevredenheid van de ander. Een onderwerp dat ik zeker ga aanhalen in mijn columns.’

Waarom besloot je steeds meer te gaan schrijven op Instagram?
‘Omdat ik dit soort informatie zelf enorm miste. Toen ik Bobby kreeg, had nog geen van mijn vriendinnen kinderen. Als ik bijvoorbeeld wilde weten of het normaal was dat borstvoeding voelde alsof piranha’s mijn borsten verslonden, kwam ik terecht op fora met zure vrouwen die elkaars keuzes veroordeelden en ruzie maakten. Sinds ik zelf over dit soort onderwerpen schrijf, merk ik dat veel vrouwen behoefte hebben aan het delen van dit soort ervaringen.’

Een ander onderwerp waarover je vaak schrijft is duurzame mode.
‘Veel mensen denken bij het woord duurzaam nog steeds aan vormloze gewaden in ongezellige fletse kleuren. Ik wil laten zien dat het ook anders kan. Ik ben een online schatzoeker. Zo heb ik op Etsy laatst een geweldige jas gekocht van een vrouw uit Macedonië die patchworkjassen maakt van afgekeurde stukjes schapenvacht die anders door de looier weggegooid worden. Dat soort items combineer ik met vintage en eerlijke merken.’

Wat lees je zelf graag?
‘Ik ben een enorme lezer. Als kind had ik m’n eigen bibliotheek- pas én die van m’n zusje, zodat ik het dubbele aantal boeken kon lenen. Ik lees het liefst romans, vaak van Nederlandse schrijvers. Zo vind ik vrijwel alles wat Das Mag uitgeeft enorm goed. Het laatste boek dat ik heb gelezen is Just Kids van Patti Smith.’

Romy Boomsma (28) deelt op haar Instagram openhartige observaties over het moederschap, geeft tips op het gebied van duurzame mode en beautyproducten en maakt in duidelijke taal korte metten met critici.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Magazine