Madeleijn van den Nieuwenhuizen schrijft een pleidooi voor de vagina in nieuwe Vogue Column

In haar nieuwe april column gaat ze in op haar vaginale schimmelinfectie en hoe drogisthuismerken inspelen op de mythe van de vieze poes.

image
Paul Bellaart

Madeleijn van den Nieuwenhuizen pendelt tussen New York en Europa, werkt voor Columbia University en becommentarieert de Nederlandse media op @Zeikschrift. Vind haar eerste Vogue column uit het maartnummer hier en lees hieronder haar tweede column uit Vogue Nederland, april 2019.

‘De vagina is een dierentuin.’ De dokter trekt met zijn ballpoint een cirkeltje om een lang Latijns woord op het recept. ‘Als je er nog meer beestjes in stopt dan er al zijn, gaat het mis.’ Ik knik langzaam en schud het beeld uit mijn hoofd van een giraf die langs mijn baarmoederhals draaft. Ik vraag: ‘Maar hoe wérkt een schimmelinfectie dan?’

De dokter stopt zijn pen weg en vouwt zijn handen in elkaar zoals Angela Merkel. ‘Dat komt echt door die zeep, vrees ik.’ Maar Lactacyd is geen gewone zeep, sputter ik tegen. Hij vraagt: ‘Wat is het dan?’ Ik probeer me het etiket te herinneren. ‘Nou ja, een wasemulsie voor de intieme zone – ofzo?’ De Angela Merkel-handen knijpen even samen. ‘Zeep dus,’ zegt hij beslist. “En bij dergelijke bedrijven weten ze dondersgoed dat ze je vaginale balans in de war brengen.’ Ik moet denken aan de Jumanji-film waarbij de dieren ontsnappen uit de dierentuin en de neushoorns door de Franse deuren stormen. ‘Gewoon met water wassen,’ zegt de dokter.

Buiten loop ik naar de tramhalte van het Weesperplein. Het briefje met de anti-schimmelpillen van de GGD-kliniek brandt in m’n zak. Geen soa dus, wel onnodig zeep gebruikt. Of wasemulsie. Of, whatever. Ik stap de tram in, want etsen irriteert te veel.

Het regent die middag en ik heb geen zin in m’n werk voor de universiteit in New York. In plaats van Peaky Blinders te bingewatchen mail ik achttien artsen en gynaecologen. Ze beamen allemaal dat wassen met water het beste is. Deze winter promoveerde Charlotte van der Veer op het onderwerp. Ze liet 25 vrouwen gedurende meerdere maanden drie keer een vaginale douche nemen van een drogisthuismerk. Dat betekent dat je met een soort grote pipet een schoonmaakvloeistof je punani inspuit om deze te spoelen. Niet alleen sla ik automatisch m’n benen over elkaar bij het schrijven van die zin, het onderzoek toonde aan dat maar liefst een derde van de proefpersonen een infectie te pakken kreeg. Dit komt doordat de vagina zelfreinigend is. Je spoelt dus juist de goede stofjes eruit. En zo verhogen wasemulsies, vochtige doekjes, deodorant for down there en ‘douches’ stuk voor stuk het risico op infecties.

Vind je deze column ongemakkelijk expliciet? Dat is waarschijnlijk omdat je (net als ikzelf) geleerd hebt de vagina als iets beschamends of vies te zien. Denk alleen al aan de afwezigheid van representatieve schaamstreken in lms en reclames. Het begint bij de gepolijste venusheuvel van je barbie, ontpopt zich in de schaamlipgecorrigeerde pornofilms en is zichtbaar in de absurdheid van de blauwe vloeistof die in reclames op inlegkruisjes en tampons wordt gegoten.

Niet verrassend was dan ook de video die een van de intiemezonebedrijven uitbracht, twee jaar geleden. Daarin zag je een panel vlotte jongens die met hun vlotte handen door hun vlotte haren streken en dingen zeiden als: ‘Ik denk dat dit soort producten kan helpen om het langer fris te houden.’

Dankjewel voor je input, Peter, but I’ll take it from here. Want dit is hoe ‘het’ zit. Merken als Lactacyd, Chilly en drogisthuismerken spelen in op de mythe van de vieze poes. Die luidt dat alles wat niet ruikt naar een tulpenveld in mei moet worden ‘hersteld’ of ‘opgefrist’, in plaats van dat we accepteren dat ons wonderschone en ingenieuze orgaan naar lijf ruikt.

Thuisgekomen trek ik mijn broek uit, buig voorover en zeg verontschuldigend: ‘Het spijt me dat ik je niet accepteerde zoals je bent, dierentuintje.’ Oké, misschien trok ik m’n broek niet uit, maar mijn punt blijft staan. Het moet afgelopen zijn met bedrijven die willens en wetens inspelen op en pro teren van de onzekerheid van vrouwen. Dus bij dezen: gooi die emulsies, deo’s en pipetten de deur uit, lieve vaginadragers. Je bent perfect (en gezonder) zoals je bent.

Vogue's nieuwe aprilnummer met o.a. deze column en die van Romy Boomsma en Kim van Kooten ligt nu in de winkel en is hier online te bestellen.



Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Magazine