Nikkie de Jager veroverde met haar tientallen miljoenen onlinevolgers de wereld, maar met haar optreden in Wie is de Mol? dit jaar ook de harten van het Nederlandse publiek. Vogue spreekt de beauty mogul in Amsterdam over de magie van make-up, pestkoppen en een eigen productlijn.

Gelnagels en strasstenen

‘Make-up is niet zomaar een product in een tubetje. Het is zoveel meer; het doet iets met je innerlijk, met je zelfvertrouwen, je geest. Je wordt er een ander mens door!’ aldus Nikkie de Jager, het creatieve en zakelijke brein achter beauty-imperium NikkieTutorials. Boomlang en hoogblond is ze, met hagelwitte tanden, puntige groene gelnagels met strasstenen erop en de huid van een pasgeborene. Op het oog staat ze mijlenver af van het aandoenlijke meisje dat in 2008 een eerste videootje op YouTube plaatste; schutterig en met het babyvet nog op de appelwangen.

image
Dana Lixenberg

‘Mijn kracht is dat ik altijd mezelf blijf'

Zeven views kreeg ze destijds. Tegenwoordig reist De Jager de wereld over en staan merken (zoals Marc Jacobs Beauty, waarvoor ze Global Artistry Advisor is) en beroemdheden in de rij om met haar samen te werken, door haar opgemaakt te worden (Kim Kardashian, Drew Barrymore, Ashley Graham) en in haar tutorials te verschijnen. Haar bijna 12 miljoen abonnees op YouTube en dito followers op Instagram volgen haar om haar beautykennis, maar net zo goed om haar humor en sterke persoonlijkheid. De Jagers beautyvideo’s zijn dan ook anders dan alle andere; grappiger, gekker. Haar credo is ‘celebrate make-up!’, met uitbundige how-to’s: hoe kwast je een cupido op je wang voor Valentijnsdag, hoe schmink je een bloederig masker voor Halloween, hoe maak je de look van Beyoncé na? ‘Mijn kracht is dat ik altijd mezelf blijf. Ik ben zo open en eerlijk als je maar zijn kunt en laat simpelweg graag zien wat make-up allemaal kan. Want het kan zó veel!’

Lees het complete interview in het #Vogue100 meinummer van Vogue Nederland, The Interview Issue. Dit issue ligt vanaf donderdag 11 april in de winkels.