Groen, groener, groenst. Het juli/augustusnummer van Vogue Nederland staat in teken van duurzaamheid. Speciaal voor Vogue's The Earth Issue gingen we langs bij covermodel Sylvia Hoeks en spraken we de eigenzinnige actrice over haar glansrijke carrière in Los Angeles. We nemen een kijkje in de weelderige groene strandvilla van Michael Kors in Florida en spreken we de Amsterdamse Cherrisha Sackman voor het eerst over haar grote liefde en gemis Djordy Latumahina. Verwacht ook Vogue's vaste columnisten als Madeleijn van den Nieuwenhuizen die het deze maand heeft over wie we nou echt moeten eren, en Romy Boomsma die openlijk praat over de liefde en acceptatie van haar lichaam. Met dit nummer willen we je inspireren om 360 graden duurzaam te leven met vooral highlights op mode- en beautygebied, maar dat is niet alles. We brengen een ode aan vintage en delen de leukste reisbestemmingen van het moment. Lees hieronder de editorial van Rinke Tjepkema, die sinds kort Karin Swerink opvolgt als hoofdredacteur van Vogue Nederland.

image
Sylvia Hoeks door Daniël Bouquet voor Vogue Nederland juli/augustus 2019.

    Buy better

    Jaren geleden, toen ik nog studeerde, joeg ik mijn studiefinanciering met extra lening en wat ik verdiende met mijn bijbaan in een café er het liefst doorheen bij Zara. Er was geen trend die ik niet probeerde en ik vroeg me misschien wel af wie ik was en wat er nou het best bij me paste, maar nooit waar mijn kleren gemaakt werden, hoe en door wie.

    Maar het is nu 2019 en inmiddels weet (bijna) iedereen dat de mode-industrie de op een na vervuilendste van de wereld is. Het veranderende klimaat maakt de urgentie van verandering maar al te duidelijk.

    Niet alleen kledingproducenten, nee de hele mode industrie is bezig een ommezwaai te maken, voor een wereld waarin ook onze kinderen en hun kinderen nog goed kunnen leven. Dus er is nog hoop.

    Daarom hebben we een heel nummer gewijd aan duurzaamheid in de mode en beauty. Als Vogue moeten we ons natuurlijk niet alleen in dit themanummer, maar élk nummer afvragen of we écht zover moeten vliegen om een shoot te doen (op deze gedachte is onze Edit ook op gebaseerd: zes vakantiebestemmingen die je ook per trein, boot of fiets kunt bereiken). Maar ook of elke pagina het waard is om er een boomvoor te kappen en hoe we je kunnen helpen om je eigen stijl op een verantwoorde manier te ontdekken.

    We laten je kennismaken met duurzame labels zoals Kevin Germanier, die ooit met oude lakens begon, of Maison Cléo, waar moeder en dochter alles op bestelling maken.Merken die het écht anders aanpakken, die recyclen de normaalste zaak van de wereld vinden, zich met liefde verdiepen in duurzame materialen en nieuwe technieken. Buy less, buy better, is het devies.

    Na vijftien jaar heb ik het zelf eindelijk onder de knie. Ik weet inmiddels wel wie
    ik ben, denk wel twintig keer na voordat ik iets koop, zorg beter voor de dingen waaraan ik geld uitgeef en hoewel ik op fashionweek, waar iedereen er zó goed uitziet, nog steeds vaak de neiging heb om een compleet nieuwe garderobe aan te schaffen, kan ik mezelf meestal tot de orde roepen.

    Hoewel, die top die Sylvia Hoeks op de cover draagt...

    Heb een geweldige zomer!

    Rinke Tjepkema,

    Editor in Chief

    The Earth Issue van Vogue Nederland is vanaf nu verkrijgbaar in de online shop en ligt vanaf donderdag 20 juni in de winkels.