Vogue
Skatersparadijs: hoe een levenslange liefde voor skateboarden resulteerde in het label Pop Trading Company

magazine

Skatersparadijs: hoe een levenslange liefde voor skateboarden resulteerde in het label Pop Trading Company

Datum
Auteur
Nick Klaessens
Hugo Snelooper, Thomas Wieringa, Federico da Fies

De voorjaarseditie van Vogue Man ligt nu in de winkels!

Peter Kolks (33) en Ric van Rest (28) zijn sinds hun elfde met niets anders bezig dan skateboarden. Inmiddels kunnen ze er zelfs van leven dankzij hun kledingmerk Pop Trading Company. ‘Bizar, in januari stonden we op Paris Fashion Week.’

Als je Achterhoeker Peter Kolks vijftien jaar geleden had verteld dat ie van zijn hobby zijn werk zou kunnen maken, dan had hij lachend gevraagd waar hij daarvoor kon tekenen. Skateboarden was, is en zal zijn grote passie blijven. Een liefde die begon op de middelbare school. ‘Dan zette ik na school een skatevideo aan – of nee,’ lacht hij veelbetekenend in zijn appartement (‘een gelukkie’) in Amsterdam, ‘ik stopte een vhs-tape in de videorecorder, want toen was er nog geen internet, en dan ging ik vervolgens buiten de hele avond skaten om nieuwe trucs onder de knie te krijgen. Ook als het rotweer was. Nu blijf ik bij zulk weer lekker binnen op de bank liggen. Die megamotivatie om te spijbelen en schijt te hebben, is ook minder doordat ik nu het hele jaar midden in de skatewereld sta.’

'Tijdens een Spot the Spot event hebben we drie plekken waar we steeds een uur kunnen losgaan ... biertje erbij, met z'n allen eten en vooral die karavaan door de stad.'

Peter Kolks

Tegenwoordig zelfs met een eigen kledingmerk genaamd Pop Trading Company, waarover zo meteen meer. Eerst nog even – want dat is wel het belangrijkste – hoe diep hij en zijn compagnon Ric van Rest in de scene zitten. Als bijbaantjes werkten ze in verschillende skateshops in Nijmegen en Arnhem. Het gaat verder: ‘Tien jaar geleden begonnen we met het organiseren van Spot the Spot-events. Puur om jonge jongens en de scene te stimuleren – dat is altijd het uitgangspunt geweest bij de dingen die we doen. Bij mooi weer komen er makkelijk driehonderd skaters uit binnen- en buitenland op die events af. Een spot is een plek waar je goed kunt skaten. Tijdens zo’n Spot the Spot hebben we drie plekken waar we steeds een uur kunnen losgaan en dan gaan we met z’n allen naar de volgende spot. Biertje erbij, met z’n allen eten en vooral die karavaan door de stad... Bij een normale wedstrijd heb je één plek met een parcours waar je anderhalve minuut de tijd hebt om te laten zien wat je kunt. Zo werkt skateboarden helemaal niet, omdat het individualistisch is. Bij ons kun je een uur over je truc doen. Je hebt vast weleens zo’n vette skatevideo gezien. Ziet er hartstikke leuk uit, maar het duurt soms wel maanden voordat zo’n truc lukt en dat je erbij ‘landt’.’

Hugo Snelooper, Thomas Wieringa, Federico da Fies

Geen gare printjes

Zo kan het in de modewereld ook jaren duren voordat een merk landt bij de con- sument. In een notendop de razendsnelle geschiedenis van pop: Peter en Ric werkten in Arnhem bij Frisco. Vanuit die skateshop werd Frisco Distribution opgericht, onder leiding van Peter en Ric. Zij introduceerden de merken, de eigenaren financierden de boel. Het duurde niet lang. Althans, de financiële crisis kwam en Frisco wilde van zijn groothandelstak af. Peter en Ric namen de distributie van destijds nog kleine merken als Palace Skateboards en Polar Skate Co. op zich.

Hugo Snelooper, Thomas Wieringa, Federico da Fies

‘Als distributeur moet je alles voorfinancieren. Mijn toenmalige baas legde een deel in, ik leende wat bij een vriend en Ric had nog wat spaargeld liggen. Zo hebben we die eerste order bij Palace ingekocht. We zijn pop begonnen omdat we het merk anders hadden moeten laten gaan. We zijn nu nog steeds exclusief distributeur van Palace in de Benelux. Uiteindelijk hadden we vijfentwintig winkels waar we aan verkochten, dus het was helemaal niet groot ofzo, maar zo werkt die wereld. Vraag creëren in plaats van veel verkopen.’

‘We zoeken de grens op tussen skatekleding en men’s wear. Broekies, cargo pants: skatebaar spul.'

Peter Kolks

Er was destijds al een hoop rumour around the brand dankzij de Spot the Spot-events, skatevideo’s en veel riders die hun distributiemerken droegen. ‘Mijn vader, onze boekhouder, wees ons erop dat we al zoveel geld uitgaven aan marketing: “Jullie doen eigenlijk al alles wat een merk doet, waarom beginnen jullie niet een eigen label?” We hebben er al zo lang affiniteit mee en zo zijn we een kleine twee jaar geleden begonnen. F/W16 was onze eerste collectie, met de tweede hadden we al een showroom op Paris Fashion Week begin dit jaar.’ Het zijn kleine collecties, gemaakt in Portugal. Geen gare printjes op een Fruit of the Loom-shirt. ‘We zoeken de grens op tussen skatekleding en men’s wear. Broekies, cargo pants: skatebaar spul. Het is wijder, er zitten zakken aan de zijkant en een two-way zip in de jassen, zodat ze ’m open kunnen gooien tijdens het skaten.’

Meer Vogue Man? Volg al ons mannennieuws hier.

Dit zijn de meest Instagram-waardige plekken in Milaan voor fashionweek én Salone del Mobile

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten