Nieuw onderzoek: het online shopgedrag van Nederlanders is tijdens de lockdown flink veranderd

Je zult jezelf er ongetwijfeld op betrapt hebben de afgelopen maanden vaker online winkels af te speuren.

vogue online shopping night
Vogue Nederland

Online shoppen is tegenwoordig net zo normaal als een rondje door je supermarkt. Voeg daar nog een lockdown aan toe en je betrapt jezelf er ineens op de hele dag virtueel te winkelen. Met Vogue Online Shopping Night dat op 28 oktober plaatsvindt – waarbij je van 12.00 tot 00.00 uur shopt met kortingen tot 50% bij door Vogue geselecteerde mode-, beauty- en interieurmerken op (inter)nationale webshops – is het meer dan interessant om eens te kijken naar het shopgedrag van Nederlanders. Maar heb jij al eens stilgestaan bij jouw online shopgedrag? Een nieuw onderzoek van Mastercard duikt in de cijfers die uitwijzen hoe ons online koopgedrag tijdens de lockdown is veranderd.

Virtuele ervaringen

Je zult ongetwijfeld gemerkt hebben dat je de afgelopen maanden tijdens de lockdown vaker op het internet hebt zitten speuren in het eindeloze aanbod online winkels dat het wereldwijde web te bieden heeft. Uit onderzoek van Mastercard blijkt dat maar liefst twee op de vijf Nederlands meer aan online shoppen doet dan ooit tevoren. Die nieuwe Netflix-verslaving van je deel je met een hoop andere Nederlanders: zes op de tien (59%) besteden meer tijd aan online abonnementen voor films en televisie als Netflix, Amazon Prime en Disney+. Een op de vijf geeft aan sinds de lockdown meer tijd te spenderen aan virtuele ervaringen.

streetstyle kopenhagen
Julien Boudet

Zelfstudie

Omdat zo'n beetje iedere cursus is afgelast én de verveling een welbekend gevoel is voor velen, besloten een hoop Nederlanders om online nieuwe vaardigheden te leren. Zo'n 14% leerde een nieuwe taal, en 8% besloot het heft in eigen handen te nemen en leerde online om haren te knippen. Ook nieuwe hobby's waren geen ongewoon fenomeen de afgelopen tijd – 7% van ons leerde online tekenen, een muziekinstrument te spelen of zelfs te filmen, en 5% is gaan leren coderen.

Spelletjes & liefdadigheid

Mocht je puzzelwoede hebben gehad dit jaar, dan was je daarin niet alleen. Want niet alleen de online verkoop van boeken steeg met 24% en van bordspellen met 15%, puzzels werden maar liefst 17% vaker verkocht. Nederlanders lieten zich ook van hun beste humanitaire kant zien: 30% onder ons heeft in de afgelopen periode gedoneerd aan een goed doel. Daarvan gaf 9% aan dat voor de eerste keer te hebben gedaan.

Trouwe shoppers

Hoewel de fysieke winkels even een tijdje gesloten waren, betekende dat niet dat we onze favoriete winkels in de steek lieten. Meer dan de helft van de online shoppers bleef loyaal aan de virtuele tegenhangers van hun favoriete winkels. Koopjesjagers dat we zijn, gaf 82% wel aan verschillende websites te bezoeken om de beste deals te vinden. De prijs van onze producten blijft nog altijd de belangrijkste onlineshopvoorwaarde: 67% van ons gaf aan daar prioriteit aan te geven, naast 32% die juist snelheid hun koopgedrag laat bepalen.

*Shop tijdens Vogue Online Shopping Night met Mastercard. Vrijwel al je aankopen zijn dan verzekerd tegen schade, verlies, diefstal of verkeerde levering*. Bovendien maak je met elke Mastercardbetaling kans op een plek op de rode loper voor twee personen tijdens het Cannes Film Festival. Ga snel naar Vogue.nl/vosn en vind hier alles wat je moet weten over Vogue Online Shopping Night en de deelnemende merken.

*De voorwaarden van je Mastercard hangen af van de bank of kaartinstantie die je Mastercard heeft uitgegeven. Voor meer informatie kun je bij hen terecht.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder