in-gesprek-met-ontwerper-david-laport-over-zijn-bijzondere-samenwerking-met-g-star-241022
©Walter Pierre voor G-Star x David Laport

David Laport is natuurlijk een bekende naam in de Nederlandse modewereld. De designer toont al tien jaar collecties en werd ook wereldwijd bekend doordat beroemdheden als Sia, Rihanna en Solange Knowles zijn opvallende jurken droegen bij grote events. Nu zet David Laport opnieuw grote stappen, met een internationale capsulecollectie voor Nederlands jeansmerk G-Star RAW. Daarvoor goot hij zijn kenmerkende plissés in denim. Wij stelden de designer er wat vragen over.

David Laport x G-Star RAW

Laports manier van outfits plisseren doet denken aan die van een beeldhouwer. De jurken veranderen door de geheime techniek in een soort sculpturale, draagbare objecten die moeilijk te missen zijn. De kanariegele jurk die de eerdergenoemde Solange droeg tijdens het MET Gala staat bij modeliefhebbers in het geheugen gegrift, net als Laports roze verenjurk die Rihanna droeg. De technische manier van werken van de geboren Zeeuw doet niet voor niets theatraal aan: Laport wilde ooit in de theaterwereld werken, nog voor hij mode-ontwerp studeerde. Nu ontwerpt hij soms ook theaterkostuums, zoals voor het Nationale Ballet.

Deze kenmerkende stijl zet Laport nu dus juist in voor een heel draagbare collectie. Speciaal voor G-Star RAW heeft hij een capsulecollectie ontworpen. Deze bestaat uit één heel opvallende, geplisseerde jurk in zijn typische stijl – waarvan er overigens maar één gemaakt is. Daarop geïnspireerd ontwierp de designer ook een dinner-top van raw denim. Deze feestelijke denim top wordt in beperkte oplage internationaal gelanceerd op 7 februari. Dat is weer eens wat anders dan skinny jeans.

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

G-Star x David Laport
©Walter Pierre voor G-Star x David Laport

Denim en plissé

David, hoe kwam deze bijzondere collectie tot stand?

“Ik kreeg van G-Star RAW totale vrijheid om designs te ontwikkelen. Mijn wens was om een ontwerp vol glamour te bedenken, maar dan natuurlijk wel gemaakt van denim. Ik heb heel lang nagedacht, maar wilde geen lange avondjurk. Zo kwam ik toch weer op die plissés. Na veel proefjes ontstond het ontwerp voor deze jurk organisch. Ik moest echt testen of dat wat ik voor ogen had, wel kon met denim. Normaal werk ik met ander materiaal. Het idee van de feestelijke top is dat je hem op veel manieren kunt dragen. Op een jeans of een broek met sneakers eronder bijvoorbeeld, of juist chiquer gestyled als dinner-top. Die veelzijdigheid is echt iets van nu.”

Hoe maak je jouw beroemde plissés met denim? Hoe blijft de stof zo staan?

“We hebben de raw denim met lagen verstevigd; er is een soort tule achter geperst. Door die lagen te verstevigen, konden we een sculpturale vorm creëren. Zo is de jurk wel echt van spijkerstof, zonder dat het baleinen of een constructie nodig heeft om te blijven staan. Het is een zwaar proces; alles is met de hand geplisseerd. Ook de tops. Ik vind het leuk om met dit materiaal – dat nu een gegeven was – iets heel verrassends te maken.”

Hoeveel uur kost het ongeveer om zo’n design te maken?

“Alles is handgemaakt in een atelier in Italië. Die jurk duurde wel twee weken, dat was een enorme klus. Daarom is er ook maar één van, dat is echt een showpiece. Van de top is een kleine oplage gemaakt in de maten XS tot XL. Daar komt wereldwijd één limited edition drop van, op 7 februari. Eigenlijk is het een soort toegankelijk couture, want zoals gezegd zit er uren handenarbeid in. Ik hoop dat mensen zich realiseren hoeveel liefde en ambacht er in dit werk zit.”

Toekomstplannen

Smaakt deze samenwerking naar meer, qua het ontwerpen met denim?

“Ja dat lijkt me echt te gek, ik hou echt van denim. Het is stijf en sculpturaal – zeker deze Japanse raw denim – maar ook soepel. Echt tof om mee te werken. Dus het lijkt me leuk om hier meer mee te doen.”

Waarmee ben je eigenlijk nog meer bezig? We hebben al een tijdje geen nieuwe couturecollectie van je gezien.

“Dat klopt. 2022 was eigenlijk een soort overgangsjaar voor me. Mijn atelier is verhuisd en ik woon tegenwoordig half in Amsterdam en half in New York bij mijn partner. Ik heb daar ook freelance werk – zoals custom made designs voor privéklanten en voor andere merken. Ik vind het leuk om te kijken waar dat heengaat. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar samengewerkt met Vlisco en Maeden, waarvoor ik een tas heb gemaakt – ook weer met een soort geplisseerd leer. Dat is toch een beetje mijn visuele handelsmerk.”

“Door dit alles heb ik in 2022 geen couturecollectie en ready-to-wear gepresenteerd, wat ik normaal wel doe. Maar geen zorgen: over een paar weken komt er wel weer een nieuwe couturecollectie uit, die presenteren we met een film. Dus het lijkt misschien alsof ik rustig ben, maar ik doe echt heel veel!”

G-Star x David Laport
©Walter Pierre voor G-Star x David Laport
G-Star x David Laport
©Walter Pierre voor G-Star x David Laport
G-Star x David Laport
©Walter Pierre voor G-Star x David Laport
David Laport