Dit is alles wat je wilt weten over het Lente/Zomer 2021 seizoen

De halfjaarlijkse carrousel aan modeshows zit er eindelijk op en één ding is zeker, het was een onvergetelijk seizoen met een nieuwe rol voor technologie, meer diversiteit op de catwalks en verrassende nieuwe gezichten in de fashion scene. Vogue zet de belangrijkste punten voor je op een rijtje.

New York Fashion Week trapt normaliter het modeseizoen op sensationele wijze af, of dat nou is met de hoogwaardige glamour van een Tom Ford show of met een flamboyante Cristopher John Rogers catwalk spektakel. Dit jaar was de start van het Fashion Week seizoen echter veel kleinschaliger aangezien New York een van de epicentra voor het coronavirus was geworden. Om die reden was het programma van een van de grootste fashion events ter wereld heel bescheiden en lieten de designers vooral door middel van lookbooks hun nieuwe collecties zien.

Lente/Zomer 2021 modeweken

Ook in Londen kozen de meeste designers ervoor om hun collecties ofwel in hun eigen showrooms op afspraak te tonen ofwel door middel van presentaties met een strikte gastenlijst van maximaal zes personen, het maximum wat op dat moment toegestaan was door de overheid. In Milaan en Parijs waren de modeweken traditioneler, ook al was het publiek erg beperkt. Toch wisten de Franse en Italiaanse modehuizen door middel van verschillende innovatieve technieken de echte show ervaring op veilige wijze na te bootsen.

Aangezien we nu alle modeweken hebben gehad, krijgen we eindelijk de kans om terug te blikken op een modeseizoen die de geschiedboeken in zal gaan. Vogue zet de belangrijkste punten op een rijtje, waaronder alles over de nieuwe rol van technologie, de grotere nadruk op catwalk diversiteit en de nieuwste namen om in de gaten te houden.

Advertentie - Lees hieronder verder
1 Fashion en technologie kwamen samen
balmain
Balmain

Het eerste voorproefje van het nieuwe-normaal voor modeshows kregen we tijdens de Eckhaus Latta presentatie in New York, waar de nieuwe collectie onder de Manhattan Bridge op de laatste dag van NYFW werd getoond. Dit was een van de weinige shows die nog koos voor het traditionele catwalk format met een paar kleine aanpassingen om te voldoen aan de overheidsmaatregelen. Zo was er een beperkt aantal gasten en moesten alle modellen een mondmasker dragen met een Eckhaus Latta print. Fans en followers konden live meekijken naar de show, iets wat vervolgens door vele andere labels is overgenomen.

In Londen volgden veel modehuizen in de voetsporen van Burberry, die ervoor koos om z’n show van tevoren op te nemen om de video vervolgens tijdens LFW te publiceren. Dezelfde tactiek werd ook gebruikt door Prada, die extra nadruk legde op de centrale rol van technologie door de namen van de modellen op schermen af te beelden. Rick Owens nam ook zijn show van tevoren op en wisselde het Palais de Tokyo in voor het adembenemende Palazzo del Casinò wat dichterbij Venetië ligt, de thuisbasis van de designer.

Technologie werd ook gebruikt om op een speelsere wijze de echte show ervaring na te bootsen. Bij Balmain werden bijvoorbeeld videoschermen gebruikt om een virtuele front row te creëren met her en der een echte gast. Bij Louis Vuitton werd een vergelijkbare set-up gebruikt waardoor editors van over heel de wereld konden inloggen op hun eigen stoel. De meest onvergetelijke gasten waren waarschijnlijk de marionetten die front row zaten bij de Moschino show van Jeremy Scott, die gebaseerd waren op bekende gezichten in de modewereld.

Wellicht was het meest overtuigende gebruik van technologie ook meteen het simpelste – de film. Neem bijvoorbeeld John Galliano’s fantastische, rijkelijk romantische video voor Maison Margiela, die geregisseerd is door zijn vertrouwde collaborator Nick Knight. Hun project wist de collectie op verhalende wijze te tonen, iets wat niet mogelijk is met de traditionele catwalk show.

2 Dit zijn de nieuwe creative directors
prada
Prada

Het afgelopen modeseizoen was dan misschien wel low-key, maar dat betekende niet dat de grote modehuizen stil bleven zitten. Er waren namelijk twee grote debuten, waarvan de eerste al tijdens de Milan Fashion Week in februari was aangekondigd. De hele modewereld was in rep en roer toen Miuccia Prada en Raf Simons bekend maakten dat ze de Lente/Zomer 2021 collectie samen gingen ontwerpen. Fans van de samenwerking werden niet teleurgesteld met het eindresultaat, want de designs combineerden de meest iconische Prada prints en silhouetten met de karakteristieke countercultural edge waar Simons om bekend staat.

Mensen waren even enthousiast over het debuut van Matthew Williams bij Givenchy. De modewereld wachtte in spanning af om te zien hoe de ontwerper, die bekend staat om zijn door streetwear geïnspireerde label 1017 Alyx 9SM, zijn stijl zou rijmen met de traditionele haute couture elegantie van het modehuis. De collectie, die werd getoond door middel van een lookbook, toonde een zachtere versie van de hardware details waar Williams om bekend staat. Hierdoor waren zijn designs zowel onder mannen als vrouwen een grote hit.

3 Een keerpunt voor catwalk diversiteit
versace  prada
Versace + Prada

De fashionindustrie heeft in de afgelopen zes maanden dan eindelijke de excluderende houding van de modewereld aangepakt, waarbij er extra aandacht was voor het gebrek aan representatie voor etnische minderheden en modeprofessionals met een zwarte afkomst. Eén pluspunt van het afgelopen modeseizoen was dan ook dat er eindelijk gehoor werd gegeven aan de oproep voor meer diversiteit, in ieder geval op het gebied van castings.

Versace zette een grote stap vooruit door ook plussize modellen te gebruiken voor de show, waaronder Precious Lee, een van de grote uitblinkers van het afgelopen seizoen. Bij Prada bestond hun hele cast uit een nieuwe lading modellen, waardoor model Karla Koncurat zichzelf duidelijk op de kaart heeft kunnen zetten. Of de beloftes van de grote namen in de industrie ook achter de schermen worden nageleefd is helaas moeilijk te checken.

Ironisch genoeg was een van de meest authentieke diverse shows wat betreft etniciteit, genders, lichaamstypes en seksualiteit niet tijdens een fashion week te zien, maar wel op Amazon Prime. Rihanna’s Savage x Fenty lingerie spektakel ging op 2 oktober in première op het streamingsplatform en heeft daarmee de hele modewereld verbluft. Merken die graag op intelligente wijze hun horizon willen verbreden kunnen maar beter inspiratie putten uit Rihanna’s casting strategie. Wel maakte Rihanna de fout om een lied te gebruiken voor de show die een sample van een Islamitisch hadith bevatte, iets waar de zangeres later haar excuses voor heeft aangeboden. ‘Het was een oprechte, maar toch roekeloze fout,’ zei ze in een statement op haar Instagram.

4 Zo speelde duurzaamheid een rol
gabriela hearst
Gabriela Hearst

De afgelopen twee jaar was duurzaamheid verreweg het meest besproken onderwerp binnen de fashionindustrie. Een paar van de grootste namen in de modewereld werden genoodzaakt om hun bijdrage aan de wereldwijde klimaatcrisis onder ogen te zien. Zij waren namelijk door hun overproductie, niet transparante supply chains en milieuonvriendelijke productieprocessen namelijk onderdeel van het probleem. Dit seizoen maakten verschillende modehuizen belangrijke beloftes omtrent duurzaamheid, waaronder bijvoorbeeld Demna Gvasalia die aangaf dat 93,5 procent van de stoffen in de Balenciaga collectie gecertificeerd duurzaam of geupcycled waren.

In de tussentijd debuteerde de New Yorkse designer Gabriela Hearst, die tevens de winnaar was van de 2020 CFDA award voor beste womenswear designer, in Parijs met een collectie die voor 60 procent gemaakt was uit deadstock stoffen. Tegelijkertijd lanceerde de ontwerpster de Garment Journey, wat kopers in staat stelt om de QR-codes op de labels van haar kleding te scannen om zo beter inzicht te krijgen in het productie- en bevoorradingsproces.

Een belangrijk pluspunt van het nieuwe format van de modeweken was het feit dat er een gigantische daling was in het aantal kopers en persmedewerkers die normaliter van de ene modestad naar de andere zouden reizen. Of de modeweken ook na de pandemie kleinschalig blijven moeten we nog even afwachten, maar aangezien de industrie ook financieel heeft geleden door Covid-19 zou dat nog best wel eens mogelijk kunnen zijn.

Wat de impact op de lange termijn ook mocht zijn, deze nieuwe modeweken zijn het bewijs dat er prima alternatieven zijn voor de traditionele in-person en milieuonvriendelijke catwalk shows.

5 Veel ruimte voor nieuwe talenten
eckhaus latta, chopova lowena, kenneth ize
Eckhaus Latta, Chopova Lowena, Kenneth Ize

Een ander voordeel van de gedeeltelijke digitalisering van de modeweken was de onverwachte democratisering van de aandacht voor merken. Groot, klein, nieuw of oud, elk label kon meedoen met het afgelopen seizoen. Als designer hoefde je niet meer een flashy en dure catwalk show te organiseren om aandacht te krijgen van fashion schrijvers en editors en daar hebben veel up-and-coming designers dan ook goed gebruik van gemaakt. De opnames en lookbooks van hun collecties konden nu opeens concurreren met de presentaties van modehuizen die tien keer zo groot waren.

In New York betekende dit dat Eckhaus Latta bijvoorbeeld veel aandacht kreeg, omdat de grote namen zoals Marc Jacobs, Ralph Lauren en The Row ervoor kozen om niet deel te nemen aan de fashion week. In London stond het veelbesproken label Chopova Lowena, die al gewend waren om hun collecties via lookbooks te tonen, opeens in het middelpunt van alle media-aandacht. Zelfs in Milan en Parijs, waar het grootste deel van de modehuizen nog op traditionele wijze hun collecties konden tonen, was er nog steeds ruimte voor de innovatieve items van designers zoals Ottolinger, Kenneth Ize en Rokh. Hun collecties waren op z’n minst even spectaculair als de collecties die werden getoond door middel van grootse catwalk spektakels.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion Shows