ganni-is-nu-een-b-corp-wat-betekent-dat-224244
©Simon Birk

Dat Ganni goed bezig is op het gebied van duurzaamheid, wisten we al. Dat is nu ook onderschreven door de organisatie B Lab. Zij belonen het Deense merk officieel met de benaming van B Corp. Wat betekent dat precies? En welke ambitieuze doelen stellen ze zichzelf bij Ganni voor de toekomst?

Ganni is nu een B Corp

B Lab is de organisatie die de B Corp-bedrijven certificeert. Zij hebben normen opgesteld voor toonaangevende bedrijven, om te bepalen of zij zich op bepaalde vlakken genoeg inzetten voor duurzaamheid en positieve verandering. Die vijf gebieden zijn: bestuur, werknemers, gemeenschap, het milieu en consumenten. Er zijn 200 vragen die bepalen of een bedrijf genoeg doet om verandering te bewerkstelligen. Als een bedrijf 80 punten haalt, krijgen ze het certificaat B Corp.

Ganni is nu het recentste modebedrijf dat deze B Corp-ceritificatie krijgt. Sterker nog: het merk haalde 90.6 punten in totaal, en is daarmee vooralsnog het hoogst scorende moderne modemerk. Eerdere modebedrijven die een B Corp werden, zijn Chloé en Vestiaire Collective. Hieronder zie je de exacte puntenverdeling van Ganni. Op het gebied van milieu scoort Ganni zelfs 29.1 punt. Het merk komt door het doorverkopen en uitlenen van kleding zo hoog uit de bus.

 

Ganni B Corp
©Ganni
Ganni's score bij B Corp

 

Ditte Reffstrup over duurzaamheid

In het interview dat we onlangs tijdens Copenhagen Fashion Week hadden met Ditte Reffstrup over de nieuwe Ganni Joyride SS23-collectie, spraken we haar ook over duurzaamheid. Toen zei ze:  “Het zit in alles wat we doen en is een groot onderdeel van wie we zijn als merk. We willen niet doen alsof de industrie door kan gaan zoals ze is geweest. We willen onderdeel van de oplossing zijn, ook al begrijpen we de inherente tegenstrijdigheden aangezien we een modemerk zijn dat tegelijkertijd wordt gedreven door nieuwheid.”

Ook gaf Ditte Reffstrip toen eerlijk aan: “Met onze verantwoordelijkheidsdoelen zijn we superambitieus en we proberen zo open en transparant mogelijk te blijven over die reis, omdat we weten dat we niet perfect zijn. We hebben trouwens een speciaal @GANNIlab Instagram-account waar iedereen onze reis kan volgen. Zowel als we slagen als wanneer we falen, omdat we eerlijk willen zijn, niet perfect.”

Doelen in de toekomst

Volgens het persbericht over het behalen va de B Corp-certificatie, zet Ganni zich in om “een meer verantwoordelijke versie van zichzelf te worden, vanuit de overtuiging dat het een morele verplichting is om het elke dag beter te doen”. Nu ze een B Corp zijn, stopt het niet voor Ganni. Ze stellen dat ze willen “blijven leren en nieuwe en ambitieuzere doelen stellen voor zichzelf en de industrie in het algemeen”.

Dat blijkt wel, want het nieuwe doel van Ganni is om in 2025 maar liefst 150 punten te behalen bij de B Corp-vragenlijst. Ze willen dit bereiken door zich te concentreren op “het opschalen van innovatieve stoffen en het verdedigen van circulaire bedrijfsmodellen.” Volgens de Britse Vogue wil het merk “de absolute uitstoot van broeikasgassen tegen 2027 met 50 procent verminderen. Ook wil Ganni dat dan 100 procent van de materialen gecertificeerd gerecyclede, biologische of gecertificeerde stoffen zijn die tegen 2023 een bewezen lagere milieu-impact hebben. Het vergroten van het circulaire bedrijfsmodel blijft een uitdaging, waarbij het merk ernaar streeft om tegen 2025 vijf procent van zijn inkomsten uit doorverkoop en verhuur te halen.”

Ambitieus, dat zeker. Nobel ook. Zoals Reffstrup vorige maand stelde: “Ik hoop dat we een drijvende kracht kunnen zijn voor verandering in de branche. Tegelijkertijd willen we de wereld laten zien dat je nog steeds geweldige kleding kunt maken en plezier kunt hebben, terwijl je de meest verantwoordelijke versie van jezelf bent.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door GANNI (@ganni)