5-dingen-die-je-wil-weten-over-peter-dos-debuut-voor-helmut-lang-267418

New York Fashion Week werd dit seizoen afgetrapt door een op zijn zachtst gezegd bijzondere show. Helmut Lang – het van origine Oostenrijkse merk dat al bijna twintig jaar geen show heeft gegeven – komt dit seizoen terug onder de leiding van een nieuwe creative director. Peter Do, de Vietnamees-New Yorkse ontwerper die begin dit jaar het roer overnam van het op de achtergrond geraakte iconische merk. Deze week maakte hij zijn langverwachte debuut tijdens NYFW – en dit wil je daarover weten.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Helmut Lang lente/zomer 2024 door Peter Do

De auto diende als metafoor voor de collectie

Do onderzocht identiteit en de geschiedenis van hemzelf en het merk door de auto als metafoor en inspiratie te gebruiken. “Toen ik begon na te denken over wat ik voor het label wilde doen, dacht ik aan de tijd dat ik voor het eerst naar Philadelphia verhuisde toen ik 14 was. Een van de eerste luxe ervaringen die ik had, was in een auto zitten,” stelde Do in een persbericht. In de 90’s plaatste Helmut Lang advertenties bovenop taxi’s. Pakken met veiligheidsgordels in kleuren die we eerder zagen in Do’s eigen collecties maakten een subtiele referentie naar het thema. Ook waren blazers en denim gezeefdrukt met abstracte taxi-afbeeldingen.

Helmut Lang lente/zomer 2024
©Spotlight
1/5
Native Share

De show werd geopend onder een gedicht van Ocean Vuong

Do’s eerste Helmut Lang-collectie werd getoond met een gedicht van Ocean Vuong getiteld Born to Go. Het gedicht gebruikte tevens de auto als metafoor en ging over de ervaring van het queer en Aziatisch zijn in Amerika. De show kreeg daardoor een persoonlijke en ontroerend ondertoon. Het verhaal over wortels, strijd en mogelijkheden uit het gedicht werd tevens zichtbaar op de ontwerpen zelf, met teksten in het zwart afgedrukt. Zinnen als “Wanneer was je voor het laatst jezelf? Wanneer was de laatste keer?” spraken over de “prachtige vrijheid” die Do wil creëren voor het merk.

Helmut Lang lente/zomer 2024
©Spotlight
2/5
Native Share

De show vond niet zonder reden plaats in New York

Hoewel Helmut Lang werd opgericht door de Oostenrijkse ontwerper in de jaren 80, vestigde het label zich vanaf de jaren 90 in New York. De hele reden dat New York Fashion Week eerder plaatsvindt dan de modeweken in Londen, Milaan en Parijs komt door Helmut Lang. De reden dat Lang zijn modelijn van Parijs naar New York City verplaatste was omdat hij zijn shows eerder wilde tonen. Dit initiatief leidde tot een verschuiving in de mode-industrie, waarbij anderen zijn voorbeeld volgden.

Helmut Lang lente/zomer 2024
©Spotlight
3/5
Native Share

De collectie was een brug tussen oud en nieuw

Helmut Lang was een pionier op het gebied van deconstructed minimalistische mode en de “anti-mode”-beweging. Peter Do wordt geprezen voor zijn moderne en draagbare ontwerpen. Het resultaat van deze combinatie? De collectie was een samenspel van erfgoed en moderniteit – waarin draagbaarheid centraal staat. Modellen droegen tailoring met cut-out details in een militair-achtige stijl, geprinte jeans en tanktops met prints.

Helmut Lang lente/zomer 2024
©Spotlight
4/5
Native Share

Het geheel was een ode aan New York

Do’s collectie bracht tevens een ode New York. De energie van zowel de collectie als de show moest de “snelle, energieke, chaotische levensstijl” van de vijf stadsdelen van de stad belichamen. Modellen bewogen door de ruimte, alsof ze over de straten van de Big Apple liepen. Dit alles werd begeleid door geluidsfragmenten met de tekst “Stand clear of the closing doors” – iets dat je bekend voorkomt waaneer je in New York de metro neemt.

Helmut Lang lente/zomer 2024
©Spotlight
5/5
Native Share