ik-wil-mijn-klanten-de-tools-geven-om-te-flirten-in-gesprek-met-couturier-jan-taminiau-236715
©Reinier Rvda, Vogue Nederland, januari/februari 2023

Terwijl heel Nederland in lockdown zat en snakte naar vertier, bleef Madrid na alleen een strenge lockdown in het voorjaar van 2020 open. Wel mondkapjes overal en gescheiden plaatsen in theaters en restaurants, maar het openbare leven ging in de Spaanse hoofdstad gewoon door. “Daardoor bleven mensen optimistisch en zin houden om zich mooi aan te kleden”, zegt Jan Taminiau (47), die er anderhalf jaar, met korte tussenstops in Baambrugge, doorbracht.

Met zijn Spaanse man, Juan Várez (60), bezit hij er een huis, atelier en winkel. “Godzijdank, want in Nederland viel de couture totaal stil. Als ik alleen mijn winkel en atelier in Baambrugge had gehad, was ‘Jan’ er niet meer geweest. Ik ben in Madrid echt gaan boomen, hier draaide de wereld door en dat werkte als een magneet. De stad werd overspoeld door vrouwen uit Zuid-Amerika die zich wilden vermaken én opdoffen. Nu nog steeds, trouwens.”

Interview Jan Taminiau

Jan Taminiau boert goed, ook zijn atelier in Baambrugge loopt inmiddels weer op rolletjes. Onlangs lanceerde hij zijn Gown- collectie, een custommade lijn, waarbij de klant een keuze kan maken uit silhouetten en details als kleur of mouwlengte kunnen worden aangepast. “Tot voor kort deed ik alles onder één naam, dat bleek verwarrend voor klanten”, zegt de couturier beeldbellend vanuit Madrid, daags nadat hij er zes intieme shows gaf in zijn salon om zijn nieuwste ‘baby’ te introduceren bij zijn immer groeiende Spaanse clientèle.

“Nu zijn de lijnen strak gescheiden: er is couture, dat zijn de unieke stukken, de Gown-collectie, Bridal en daarnaast is er nog de Wardrobe-lijn (in de salon en online te koop): regelmatig aangevuld met tijdloze prêt-à-porter-stukken waarmee je een garderobe kunt uitbouwen. Wat me namelijk mateloos ging irriteren: ‘Jan’ ging mee naar grote events, maar als klanten met hun partner uiteten gingen of de kinderen van het schoolplein haalden, dan kozen ze voor een andere ontwerper. Ik wilde ook deel uitmaken van de ‘normale’ momenten in het leven van mijn klanten, met ontwerpen die makkelijker mee te nemen zijn, in een weekendtas bijvoorbeeld.”

Om die reden introduceert Taminiau naast de toegankelijke Wardrobe-collectie in het voorjaar ook zijn eerste kleine denim lijn, één model jeans met daarbij diverse denim tops. “Dat wilde ik al jaren. Ik leef zelf zo goed als in spijkerstof, maar door drukte was het er nog niet van gekomen. Een groep van dertig vriendinnen is de broek momenteel aan het testen.”

Spanje vs. Nederland

Die anderhalf jaar in Madrid heeft zijn sporen nagelaten: in de Gown-collectie zijn sterke Spaanse invloeden te herkennen. “Onbewust, maar wel waar. Het roze kant is net even feller, de collectie is een ode aan het vrouwenlichaam. Ik wil mijn klanten de tools geven om te flirten, om weer uit te pakken, met oversized capes en al, waarmee je echt een entree maakt. We moeten het leven vieren, of je nu achttien of negentig bent. Weer een beetje drama en jeu aanbrengen, heerlijk flirten, een mooi decolleté. Genieten van het feit dat we weer een dag extra hebben om te léven. Daar heb ik zelf momenteel extreem behoefte aan. In Nederland wordt flirten makkelijker afgestraft, terwijl een Spaanse vrouw van tachtig zichzelf nog steeds een sensuele jurk gunt, die ze ook nog aan één kant van haar schouder trekt.

Daarnaast bewonder ik de nuchterheid en het praktische van Nederlandse vrouwen, waarmee ze een kledingstuk moeiteloos kunnen laten lijken. Van werk snel naar huis, koken, de kinderen op bed leggen en dan op de fiets in avondjurk naar een feest. In mijn Radical Chic-collectie van een aantal jaar geleden ben ik daarop ingesprongen door armsgaten in het rokgedeelte van lange avondjurken te maken en er sportieve shorts bij te leveren. Op de fiets gingen de armen erdoor, waardoor de jurk opklapte. Op de feestlocatie werd het in no-time weer een avondjurk. Thuis in Madrid kan ik weer erg genieten van al die vrouwen die hun momentum pakken als ze ergens naartoe gaan en juist totaal niet praktisch denken: wáár laat ik die volumineuze cape straks?”

Lees het volledige interview met Jan Taminiau in Vogue’s nieuwe januari/februarinummer, dat nu in de winkels ligt en hier online te bestellen is.