off-white-beauty-is-hier-wat-je-moet-weten-over-de-tijdloze-genderneutrale-beautylijn-210165
©Off-White/Alessia Gunawan

Met een van de meest verbluffende castings van het herfst/winter 2022-seizoen, waaronder een leger supermodellen (Cindy, Naomi, Amber, Helena) en een sporticoon (Serena Williams) – om nog maar te zwijgen van een indrukwekkende front row met een zwangere Rihanna – maakte Virgil Abloh’s laatste Off-White collectie de tongen flink los. Vooral de tule jurken sprongen in het oog, waardoor de beautylooks misschien wat onopgemerkt bleven.

Maar oplettende toeschouwers bij de show hebben waarschijnlijk de gestencilde streepjescodes gespot die make-up artist Cécile Paravina creëerde. Of de neon trompe l’oeil lipringen die haar team backstage aanbracht. En dan hebben we het nog niet over de gezichtstatoeages van Kendall Jenner, Kaia Gerber en Grace Naa Ayorkor Quaye. De stickers zijn een knipoog naar Off-White Beauty, genaamd Paperwork, een nieuwe Abloh-joint die postuum op de catwalk debuteerde.

Off-White Beauty: Paperwork

Abloh beschreef Paperwork als “nog een canvas, nog een oppervlak voor menselijke expressie” voor zijn vroegtijdige overlijden afgelopen herfst. Bij het bedenken van zijn nieuwste project, gebruikte het baanbrekende multitalent naar verluidt vaak een zandbak-metafoor. Als kind zit je in een zandbak en krijg je gereedschap om je fantasie te gebruiken. Daarmee kun je alles creëren wat in je opkomt – vormen, patronen, structuren. Abloh zag die benadering als een ‘gereedschapskist’ om met Paperwork individuele interpretaties van schoonheid mogelijk te maken.

Off-White Paperwork ogen
©Off-White

‘Olfactive ID’ omvat vier kenmerkende geuren, die eenvoudigweg ‘Solutions’ worden genoemd en genummerd zijn van 1 tot en met 4. ‘Imprint’ bevat zes pigmentsticks in primaire kleuren die over de huid glijden voordat ze uitharden met een auto-fix technologie. Ook is er ‘Template’, een collectie potloden om het gezicht en lichaam te ‘labelen’. Daarnaast heb je nog ‘Color Matter’, een reeks van zes nagellakken in innovatieve afwerkingen, waaronder ‘Decode’, een witte nagellak met een self-cracking formule om verbrijzeld beton na te bootsen.

Off-White Paperwork nagels
©Off-White

 

Nadruk op vorm en functie

Met de nadruk op vorm en functie – iets dat zeer belangrijk was voor Abloh, die een achtergrond in techniek en architectuur had – is de productlijn bedoeld als utilitair. Een onderbreking van de meer verwachte opvattingen die we hebben rond make-up en parfum. De geuren hebben opzettelijk geen namen gekregen. Zo wordt de gebruiker niet beïnvloed om te denken dat er een bepaald idee bestaat rondom de geuren.

Er zijn echter wel stemmingen (of ‘vibes‘ in Off-White-jargon), waaronder Solution 1’s citrusachtige throwback naar sportieve klassiekers uit de jaren negentig. De zware flessen zijn gemaakt van industrieel glas uit Italië en zijn afgewerkt met felrode doppen, replica’s van de handvatten waarmee de vaten in industriële parfumfabrieken worden gesloten.

Off-White Paperwork parfum
©Off-White

Tijdloos en genderneutraal

Het veelzijdige ontwerp van Imprint is ook bedoeld om neutraal gebruikt te worden. Zo doet een 16-jarige skater misschien iets heel anders met de verfstaafjes dan een coutureklant van middelbare leeftijd. Dat is precies het punt van de hele leeftijdloze, geslachtsloze collectie. “We hebben het altijd gehad over het creëren van producten met een focus op de impact. En over het creëren van een gesprek, geen monoloog, met ons publiek”, zegt Davide De Giglio, CEO en voorzitter van de New Guards Group (Off-White’s moederbedrijf), die uitlegt dat het uitbreiden naar beauty al lang deel uitmaakte van Abloh’s overkoepelende visie voor Off-White.

De Giglio, die in maart bij de show in Parijs was te midden van Abloh’s vrienden, familie en collega’s uit de industrie, geeft toe dat het enigszins moeilijk was om meer dan twee jaar werk tot bloei te zien komen in afwezigheid van de visionaire ontwerper. “Het was moeilijk om niet bitterzoet te zijn over zo’n krachtig moment zonder hem.” Maar als Paperwork evolueert met de rest van Abloh’s merk, zal het ook een deel van de erfenis worden die Abloh heeft achtergelaten.

Off-White Paperwork is vanaf 20 april exclusief verkrijgbaar bij Off—white.com en Farfetch.com.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.