sean-mcgirr-benoemd-tot-nieuwe-creative-director-van-alexander-mcqueen-270228
©Robin Galiegue

Na veel speculatie tijdens Paris Fashion Week heeft Alexander McQueen vandaag bekend gemaakt wie de nieuwe creative director wordt van het modehuis. JW Andersons hoofd prêt-à-porter Seán McGirr is aangesteld als creatief directeur. Hij volgt Sarah Burton op, die 26 jaar bij het merk werkte waarvan 13 jaar als creative director.

Seán McGirr nieuwe creative director Alexander McQueen

Sarah Burton nam afscheid van het modehuis in een emotionele laatste show in Parijs afgelopen zaterdag. Haar laatste collectie was een ode aan oprichter Lee McQueen, nadat haar vertrek eerder deze maand was aangekondigd. Burton nam in 2010 het roer over als creative director, na de dood van McQueen in datzelfde jaar.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“We zijn verheugd Seán McGirr te verwelkomen als creative director. Met zijn ervaring, persoonlijkheid en creatieve energie zal hij een krachtige creatieve taal naar Alexander McQueen brengen en tegelijkertijd voortbouwen op het unieke erfgoed.” Zo stelt Alexander McQueen CEO Gianfilippo Testa in een verklaring vandaag.

Van JW Anderson en Dries van Noten naar McQueen

McGirr trad in 2020 in dienst bij JW Anderson als hoofd van de herenmode. Vervolgens nam hij ook het roer over van de vrouwenmode waardoor hij het hoofd werd van de alle ready-to-wear collecties. Daarvoor was hij ontwerper bij Dries Van Noten en maakte hij deel uit van de ontwerpteams van Uniqlo. Daar werkte hij mee aan hun gezamenlijke collecties met Christophe Lemaire. McGirr begon zijn carrière als assistent bij Burberry en Vogue Hommes Japan nadat hij in 2014 afstudeerde aan het MA-modeprogramma van Central Saint Martins in Londen.

De benoeming van McGirr is de voortzetting van een reeks veranderingen in het portfolio van Kering in het afgelopen jaar. Zo benoemde McQueen nieuwe CEO Testa in 2022. Gucci’s nieuwe creative director Sabato de Sarno debuteerde vorige week op de Milan Fashion Week. Marco Bizzarri, CEO van het eerste uur bij het merk, vertrok na de show. Bizzarri’s permanente vervanger moet nog worden aangekondigd. Francesca Bellettini, de CEO van Saint Laurent, werd in juli ook benoemd tot plaatsvervangend CEO van Kering.

Nieuwe namen

De benoeming volgt op een trend om ontwerpers aan te nemen die relatief onbekend zijn bij het publiek, maar belangrijke designposities bekleden bij belangrijke merken. De eerste van die reeks was het succes van Gucci’s benoeming van Alessandro Michele in 2015. Matthieu Blazy werd in november 2021 gepromoveerd tot hoofd van Kering’s Bottega Veneta nadat hij design director was geweest. Simone Bellotti verving eerder dit jaar Rhuigi Villaseñor bij Bally, terwijl Ann Demeulemeester herenmodeontwerper Stefano Gallici promoveerde tot opvolger van Ludovic de Saint Sernin. Hij moest in mei al na één seizoen vertrekken. Dat Sarah Burton nu wordt vervangen door een mannelijke ontwerper is een opmerkelijk verlies van een van de weinige vrouwelijke modeontwerpers die aan het hoofd staat van een groot luxehuis.

“Alexander McQueen is een huis waar we gepassioneerd over zijn. We zijn ervan overtuigd dat Seán McGirr in staat zal zijn om deze reis voort te zetten met een nieuwe creatieve impulsen,” zei Kering voorzitter en CEO François-Henri Pinault. “We kijken ernaar uit om dit nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van dit unieke merk te openen.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.