er-mocht-niet-gefilmd-worden-tijdens-de-show-van-the-row-de-ultieme-daad-van-quiet-luxury-288203
©Getty Images

De herfst/winter 2024-show van The Row vond woensdag plaats, tijdens Paris Fashion Week. Maar we nemen het je niet kwalijk als je dat niet wist. Er zijn namelijk geen foto’s of (shaky) video’s van de show op Instagram verschenen, zoals wel altijd bij elke andere show het geval is. Dit komt omdat het merk – dat sinds jaar en dag de mascotte is van de quiet luxury-beweging – het modepubliek verzocht om geen foto’s of video’s te maken tijdens de show. Maar, je vraagt je anno 2024 misschien af: als je naar een show van The Row bent geweest en je hebt géén video kunnen maken… was je er dan wel?

De herfst/winter 2024-show van The Row

Vanessa Friedman, fashion director en chief fashion critic van The New York Times, postte woensdag het verzoek van het merk aan alle aanwezigen van de show op Threads. “The Row looks forward to having you at the Winter 2024 Collection Presentation on Wednesday, February 28th at 12pm. We kindly ask that you refrain from capturing or sharing any content during your experience”, zo luidde het verzoek van het merk.

De teleurstelling was voelbaar, zowel bij fans als bij gasten. “Ik zou je graag foto’s van de show van The Row laten zien, want het was een heel goede show, maar helaas kan ik dat niet vanwege hun no social media policy“, schrijft Friedman op het platform.

Geen foto’s en video’s

Niemand wil de persoon zijn die de hele show aan zijn telefoon gekluisterd zit, maar het vastleggen van de catwalk tijdens een show heeft ook zo z’n praktische voordelen. Zo kan het inkopers en redacteuren helpen om te bepalen welke kledingstukken ze willen bestellen voor winkels of shoots, of waar ze over willen schrijven. (Het merk omzeilde deze ‘klacht’ door gasten notitieblokken en pennen te geven om hun shownotities op te schrijven.) Daarnaast leggen video’s vast hoe kledingstukken bewegen – iets wat foto’s, al dan niet van professionele fotografen, niet kunnen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Maar laten we eerlijk zijn: een andere reden waarom mensen foto’s en video’s willen maken, is om die content te kunnen delen. Een plaats bemachtigen bij een show – en dan vooral bij een bijzonder populair merk als The Row – is een groots moment in het leven van elke modefanaat. Als je erin bent geslaagd een uitnodiging te ontvangen, tja, dan wil je dat iedereen daarvan weet.

De ultieme daad van quiet luxury

Maar zoals het Engelstalige gezegde luidt: money screams and wealth whispers. En er wordt absoluut niet geschreeuwd bij The Row – een merk dat witte T-shirts verkoopt voor ruim 300 euro, iets wat slechts een kleine groep mensen zich kan veroorloven. Nu is het merk er echter ook in geslaagd om niet alleen kleding te maken die maar een kleine groep mensen zich kan veroorloven, maar ook die maar een kleine groep mensen kan zíen. (Althans, totdat de professionele foto’s worden gepubliceerd, waarvan je kan verwachten dat die extreem vertraagd zijn.)

Natuurlijk kan iedereen met geld een Margaux-tas kopen. Maar een uitnodiging bemachtigen voor een show van The Row betreft een heel ander niveau van exclusiviteit. Door het merk zo nog exclusiever te maken, is The Row erin geslaagd om de ultieme stealth wealth-ervaring te creëren. De boodschap is duidelijk: als je naar de show van The Row kan gaan, zou je niet naar een bevestiging moeten zoeken door iedereen erover te vertellen. De kennis dat je er bent, zou genoeg moeten zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.