Tratlehner revisited: het modelabel dat begon als jongensdroom is nu geliefd bij Young Thug

Vogue spreekt oprichters Freddy Tratlehner en Perre van den Brink.

image
Raymond van Mil

Het is hun derde collectie, maar het voelt als de eerste. ‘Een frisse start,’ volgens ontwerper Freddy Tratlehner (33) en zijn partner Perre van den Brink (33). De twee kwamen elkaar op vijftienjarige leeftijd tegen in Amsterdam Noord, waar ze als jongens al fantaseerden om ooit iets samen te doen. Een modelabel werd het, elf jaar later. Inmiddels zijn ze drie collecties verder en is er een webshop. Deze week was het zover en presenteerden de heren de gloednieuwe collectie aan pers, familie en vrienden in galerie Gabriel Rolt, de plek waar zij vier jaar geleden ook hun eerste collectie onthulden. We spraken het duo tijdens de herlancering van Tratlehner.

Advertentie - Lees hieronder verder

Contrasterend

Pronkstuk uit de nieuwe Tratlehner-collectie is een Schotse wax coat met rubberen details. ‘Van rubbermagazijn.nl,’ zegt Perre lachend. Het wax cotton kochten ze bij een Schotse fabriek dat ook stoffen levert aan Burberry. 'Wat ik tof vind is de clash van materialen, het traditionele van het waxed cotton is een groot contrast met het moderne rubber. We hadden een ontwerp voor ogen, maar we hadden geen idee of het zou werken. Toen we het sample binnenkregen waren we blij verrast.’ De waxjas bungelt aan een minimalistisch haakje in de kraakwitte ruimte van de galerij. ‘Hier ben ik ook heel blij mee.’ Vieze Fur – de artiestennaam van Freddy Tratlehner – wijst naar een muisgrijs sweatshirt met een illustratie van Cris Kühlen. ‘Een zwevende man in de ruimte op een Tratlehner-missie met geborduurde stuks fruit erop,’ zegt Freddy over de trui. De kledingstukken zien er misschien anders uit, het uitgangspunt van Tratlehner blijft hetzelfde: draagbare kleding met een uniek ontwerp en kwalitatief hoogwaardige stoffen. In de collectie niet alleen sweatshirts, een joggingpak en T-shirts, maar ook een breisel. ‘We werken met meerdere fabrieken in Portugal, met elk hun eigen specialiteit. We gaan de collectie zeker verder uitbreiden, maar concentreren ons voor nu op bovenstuks. Als we dat onder de knie hebben kunnen we verder,’ zegt zakelijk brein van den Brink. ‘Het is even wennen, ik heb nog nooit met fabrieken gewerkt, voorheen deden we álles zelf. Nu kunnen we toffe dingen laten ontwikkelen, zoals ingewikkelde borduursels. Dat handmade was leuk, maar er is zoveel meer mogelijk als je met fabrieken werkt. Ook belangrijk: de afwerking. Dat is in deze collectie veel beter,’ vult Freddy aan.

Advertentie - Lees hieronder verder

Social media & Young Thug

De wondere wereld van Instagram is geen onbekend terrein voor het ontwerpduo. Toen Freddy vorige maand rapper Young Thug mocht interviewen voor Vogue Man nam hij wat samples mee uit de nieuwe collectie. Het klikte tussen de Amerikaanse rapper en Freddy en tot zijn verbazing droeg Young Thug dezelfde avond tijdens een optreden in het voorprogramma van Drake een trui met de astronaut-print. Dat bleef niet onopgemerkt. ‘De webshop was nog maar net live of er waren direct orders, allen voor de trui van Young Thug,’ zegt van den Brink. ‘Ja, en ik kreeg in de ochtend een uitzinnige Mr. Polska aan de lijn: “Vriend, alleen jij was nog niet op Instagram, maar je hebt het hele internet laten crashen.”' Even later ontdekte ik dat Young Thug de wax coat droeg in een van zijn Instagram-video,’ vertelt Freddy.

De buzz rond Tratlehner lijkt het publiek op een organische manier te bereiken. Natuurlijk mede door de scene waarin Perre en Freddy zich begeven. Mond-tot-mondreclame, zonder keiharde marketing, lijkt het devies. ‘We snappen zeker dat social media een belangrijk communicatiemiddel is voor een merk, maar we willen het niet forceren. Je moet niet iets doen, wat je niet bent. We zijn geen gasten die de hele dag Live Stories maken, dat past niet bij ons.’ Wel heeft Freddy inmiddels zelf een Instagram-account, @Vjezla. ‘Perre adviseerde me te gaan Instagrammen,’ zegt Freddy. Instagramgroentje Freddy moest even wennen en belde Perre een dag daarna op om te vragen wat zijn Instagram-account ook alweer was. ‘Ik weet nog niet zo goed wat ik moet posten, ik doe maar wat. De jonge generatie is met Instagram opgegroeid, dus het is wel belangrijk om daarop aanwezig te zijn.'

Brutalistisch

Freddy is de ontwerper van de twee en zit het liefst achter de schetstafel. Mocht het bedrijf uit zijn voegen knappen weet hij niet zeker of hij daar wel de elke dag wil zitten. ‘Het is belangrijk om ook andere dingen te doen. Daar worden de ontwerpen ook beter van. Het inspiratieproces is een essentieel onderdeel. Wat Karl Lagerfeld doet, honderden ontwerpen per maand maken, dat is natuurlijk gekkenwerk. Dat zie ik mezelf niet doen.’Als de heren de stijl van Tratlehner zouden moeten omschrijven dan is het bold. ‘Sensueel bold,’ voegt Tratlehner daar aan toe. ‘Ik wilde eigenlijk zeggen “sensueel lomp” maar bold heeft een positievere connotatie. Klinkt mooier. Ken je die Brutalistische gebouwen? Die staan er ineens tussen, soms matcht het totaal niet met de omgeving, maar het staat er wel. Met trots.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Vogue Man