Douwe Bob: een broeierig gesprek over de liefde en snel en intens leven

Fiona Hering ontmoet de zanger in zijn huis op de Albert Cuyp.

image
Marc de Groot, Vogue Man, Herfst/Winter 2016

Douwe Bob Posthuma, gelauwerd als de Nederlandse troonopvolger van Johnny Cash, ontving Vogue Man op zijn bovenverdieping in de Amsterdamse volkswijk De Pijp. Het werd een broeierig gesprek over de liefde en snel en intens leven.

Alles wat Douwe Bob – achternaam nu al overbodig – doet, probeert hij intens te doen. Of het nu muziek maken betreft, liefhebben, voor zijn zebravinkjes zorgen, koken, of koffie serveren voor ondergetekende. De bonen worden in zijn bescheiden keukentje met de hand gemalen, de melk handmatig opgeklopt. Zojuist heeft hij er een smoothie gemaakt, voor de nodige vitaminen na een lange nacht. Op een plank boven het gasfornuis staat ‘Douwes receptenboekje’, een schriftje van de basisschool met daarin zijn lievelingsgerechten. Op nummer één: aardappelpuree.

Advertentie - Lees hieronder verder

Zijn donkergroene zijden blouse, meegebracht door een vriendin uit India, staat ver open, wat zicht biedt op een van zijn vele tatoeages, een Mexicaanse bandito, en zijn gebronsde huid. Hij is net terug van een week Lissabon waar hij met toetsenist en manager Matthijs van Duijvenbode en gitarist JanPeter Hoekstra ‘hele toffe dingen’ heeft geschreven ‘in een te gek huis met een vleugel midden in Bairro Alto’. Hij is pas 22, maar heeft nu al een leuke onderkoelde, sexy, stoute kop. Evenals een zeldzaam aura van retroglamour, een mix van een jonge Elvis en Joaquin Phoenix. Kortom: woest aantrekkelijk en één brok geheimzinnige spanning.

In zijn rommelige woonkamer veel kunst van zijn pa aan de muur, gitaren, een ghettoblaster, en een groot, onopgemaakt bed met een citroenboompje ernaast. ‘And if life gives you lemons, you just put ’em in your hand and squeeze …’ zingt hij in het autobiografische Born In A Storm. ‘Toeval,’ bekent hij, ‘gewoon in een opwelling gekocht bij Ikea’. Op zolder bevindt zich een bar met pooltafel, waar hij zijn befaamde akoestische Foolbar-sessies houdt voor vrienden en fans. Zijn veelgeprezen tweede album Pass It On is zo’n succes, dat het te snel was uitverkocht. Mensen die de plaat wilde kopen tijdens optredens van Douwe Bob in platenzaken, konden deze later bij hem thuis ophalen, dan kregen ze er een privéconcert bij.

Marc de Groot, Vogue Man, Herfst/Winter 2015-16
Advertentie - Lees hieronder verder

En nu staan er busladingen meisjes voor de deur?
‘Valt mee, het gezelschap is vrij gemêleerd. Maar de platen zijn nu weer binnen, dus is het afgelopen …’ Hij heeft geen idee hoeveel er van zijn eerste album Born In A Storm zijn verkocht. ‘Maar ik denk dat we er van Pass It On in een week tijd meer hebben verkocht dan van die andere in twee jaar. Gevolg van de professionelere distributie.’

Echt heavy

Sinds een jaar woont Douwe Bob in het huis van zijn vader, vlak bij hetSarphatipark, in de Amsterdamse volkswijk De Pijp. Drie dagen per week woonde hij er als kind al, de andere vier zat hij bij zijn moeder, om de hoek. Zijn eerste geld verdiende hij achter een groentekraam op de Albert Cuyp-markt. Zijn vader, kunstenaar Simon Posthuma (76) die in de jaren zestig en zeventig als oprichter van het legendarische designersduo The Fool hoezen ontwierp en instrumenten beschilderde voor verschillende Beatles, lijdt na een wild leven aan Korsakov en woont inmiddels in een bejaardenhuis. De kooi staat er nog wel, maar pa’s bierdrinkende parkiet Poekele ontbreekt. ‘Geen idee waar hij gebleven is,’ zegt Douwe Bob, ‘waarschijnlijk weggevlogen naar de kroeg.’

Heb je nog veel contact met je vader?
‘Ik probeer hem minstens een keer per week te bezoeken, gisteren zijn we naar Artis geweest. Het is altijd te gek om samen te zijn. Liefde gewoon. Maar ik zie het ook als een plicht, ik weet dat hij het nodig heeft om me af en toe te zien. Korsakov heeft zijn karakter veranderd, mijn vader is een stuk liever geworden, zachter. Eigenlijk is hij enorm schattig nu.’

Marc de Groot, Vogue Man, Herfst/Winter 2015-16
Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

In de intieme documentaire over jullie, Whatever Forever, die door de npo is uitgezonden, zeg je dat er schoonheid schuilt in jezelf kapotmaken. Dat destructieve van je vader, heb jij dat ook?‘Minder dan ik dacht. Ik ben inmiddels een stuk volwassener, het is een tandje minder geworden. Er zal altijd wel een kern van waarheid in die woorden zitten, ik laat me namelijk graag verleiden, maar het is te kort door de bocht.’

Voor welke verleidingen ben je gevoelig?‘Een mooie avond, een mooie vrouw, drank, drugs. Ik probeer zo veel mogelijk dingen op te zoeken waarover ik kan schrijven, en als ik voor iets ga, dan ga ik er echt heavy in. In alles, dus ook in de liefde. Dat kan ook de affectie voor een vriend zijn. Ik ben weleens zo heavy in een vriendschap geweest, dat ik het liefst 24/7 bij hem was. En maar hangen, chillen en praten over dingen. Hij moest echt aan me ontsnappen. Ik word niet snel verliefd, maar áls ik het ben, dan wil ik álles. Het nummer Take It All gaat over die intensiteit. Het leven is veel te kort en te saai om je niet in de liefde te storten. In ben in mijn prime. Ik heb honger. Dat gaat bij mij met alles zo.’

In hoeverre leef jij het wilde leven dat je vader van je verwachtte?‘Net als ieder kind wilde ik mijn ouders trots maken. Maar als puber ga je je daar juist heel erg tegen afzetten, daar gaat Pass It On over. Niet per se over het loslaten van mijn ouders, maar ook over het kiezen van een eigen weg, voor je eigen normen en waarden, het creëren van een eigen realiteit. Ook Sugar gaat over het losmaken van autoriteit, van iemand die je blind houdt.’

Lees het volledige interview met Douwe Bob in in de allereerste editie van de Nederlandse Vogue Man, die nu in de winkels ligt of bestel deze nu op Vogue.nl.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Vogue Man