In gesprek met Anton Corbijn & Dane DeHaan: 'het was een monumentale taak om James Dean te spelen'

Vogue Man interviewt de regisseur en acteur over hun film Life.

image
Anton Corbijn, Vogue Man, Herfst/Winter 2015-16

Dane Dehaan is één van de meest gewild acteurs van zijn generatie. Net zoals dat in 1955 gold voor James Dean, die hij speelt in de nieuwe film van Anton Corbijn: Life. De regisseur fotografeert zijn hoofdrolspeler voor de eerste Nederlandse editie van Vogue Man.

Pas als de kleine crew halverwege de shoot langs de Lichtenberger Straße in Berlijn staat te wachten op Dane DeHaan, die zich even omkleedt in onze Volkswagen Multivan, dringt het door dat er een levende legende voor ons staat. In het uur dat we achter Anton Corbijnaan sjezen, zien we hem relaxed reageren als een uitbater van een koffietent ons van zijn vermeende terrein stuurt, horen we hem geduldig iets uitleggen als zijn assistente iets te vlug een fotorolletje verwisselt, manoeuvreert hij ons als Moeder de Gans gedwee over een vierbaansweg om een rotonde te bereiken en zien we hem in zijn beste Duits een groep studenten verzoeken om even ergens anders te zitten.

Advertentie - Lees hieronder verder

Vogue’s creative director Martien Mellema complimenteert hem met zijn foto’s in het laatste September Issue van de Amerikaanse Vogue. ‘Bedoel je die met Beyoncé? Dat was met een groter team dan vandaag, haha.’ ‘Nee nee, een sporter met gestrekt been en hoog opgetrokken witte sokken.’‘Oh, Novak Djokovic, de Wimbledon-kampioen. Soms houd ik niet bij in welke editie een shoot geplaatst wordt.’

Anton Corbijn, Vogue Man, Herfst/Winter 2015-16

Achteloos, alsof het over een inwisselbaar zangeresje en een lokale clubkampioen gaat. Dit is de man die Bob Dylan voor zijn lens had, en Robert De Niro, Clint Eastwood, Miles Davis, David Bowie, Tom Waits, The Rolling Stones, Nick Cave, Johnny Cash, Kate Moss, Nelson Mandela, Gerhard Richter en ga zo maar veertig jaar muziek-, kunst-, film- en modehistorie door. Daarbij is hij al zo’n dertig jaar de huisfotograaf van U2. Om nog maar te zwijgen van zijn legendarische muziekvideo’s, platenhoezen, posters, korte films, fotoboeken en exposities. In 2006 regisseerde en produceerde hij zijn eerste speelfilm Control, een liefdesverhaal over het leven én de dood van Joy Division-zanger Ian Curtis, voor wie Corbijn zelf ooit van Nederland naar Londen verhuisde ‘om maar dichter bij de plek te wonen waar hun muziek vandaan kwam’. Control won wereldwijd niet minder dan twintig awards. Ook zijn tweede (The American) en derde (A Most Wanted Man) speelfilm werden met lovende kritieken ontvangen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Boer James brengt ons in het hier (Berlijn) en nu (eind augustus 2015), aan de vooravond van Corbijns vierde film Life, over de jonge LIFE Magazine-fotograaf Dennis Stock (gespeeld door Robert Pattinson), die niets liever wil dan de veelbelovende acteur James Dean (Dane DeHaan) portretteren voordat die zijn grote doorbraak beleeft. ‘Het is geen James Dean-biopic,’ verzekert Corbijn in de kelder van het statige Soho House-hotel. Hij is ernstig: ‘Ik weet dat mensen het zo gaan zien, maar het is echt een verhaal over de twee weken dat Stock en Dean met elkaar omgingen en de invloed die ze op elkaar hadden. De titel Life slaat direct op het magazine waarvoor Stock de opdracht had, maar is tevens een knipoog naar het leven en hoe het kan lopen. Zeven maanden later verongelukt Dean, maar dat zit niet in de film.’ Dane DeHaan haakt in vanaf de andere kant van de tafel: ‘Iedereen kent Jimmy (zijn bijnaam, red.) Dean van de paar films die hij speelde, maar vooral van die foto op Times Square. Hoe hij écht was, weet niemand meer nu. Ik ook niet, terwijl het een van mijn favoriete acteurs aller tijden is.’

Anton Corbijn, Vogue Man, Herfst/Winter 2015-16

Is dat de reden dat je aarzelde toen je voor deze rol gevraagd werd?
‘Het voelde als een monumentale taak om hem te spelen, ik was bang om te falen. Maar in dit soort interviews roep ik altijd dat ik de meest uitdagende rollen wil spelen en toen deze onmogelijke kans voorbijkwam, rende ik ervoor weg. “Practice what you preach” zeiden mijn vrienden en gelijk hadden ze.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Hoe heb je het vanaf daar aangepakt?
‘Natuurlijk, hij is het icoon der iconen, maar dat is niet zo interessant voor mij. Ik moest erachter komen wie hij was als mens. In vier maanden tijd heb ik álles gelezen wat ik over hem kon vinden: over zijn jeugd, hoe hij over acteren dacht en over beroemd zijn. Ik heb met een trainer gewerkt om op zijn gewicht te komen en met een stemcoach leren spreken als hij.’ Corbijn: ‘In Life laten we zien hoe hij was buiten de film. Dane heeft zich ongelooflijk goed ingelezen, zelfs de dansmoves van Dean heeft hij bestudeerd. Tegenwoordig zijn acteurs goed afgetraind, in de jaren vijftig was dat niet zo. Jimmy was een boerenjongen, heel anders gebouwd dan Dane. Dus als hij zegt dat ie naar een gewicht streefde, gaat het verder dan wat aankomen. Hij heeft zelfs congolessen gehad.’ Dehaan: ‘Congá, haha.’ Corbijn: ‘Haha, oh ja.’

Was Dennis Stock een voorbeeld voor je?
Corbijn: ‘Nee, ik kende hem niet. Die foto’s wel uiteraard en ik heb degelijke research gedaan. Niet dat ik nou een connaisseur van zijn werk ben, maar ik weet genoeg om er een mening over te hebben. Stock was geen portretfotograaf, meer richting documentaire met veel aandacht voor de omgeving.’

Was er veel over hem bekend?
Corbijn: ‘Hij overleed in 2010, lang voordat ik het script in handen kreeg. Er is beeldmateriaal waar hij pratend op te zien is. Niet bepaald de aardigste man, maar wel met een zekere charme. Kan ook niet anders, want Stock is vijf keer getrouwd in zijn leven. Sommige exen die we benaderden, wilden niet over hem praten, dus hij is niet altijd in vrede vertrokken. Zijn zoon Rodney, die als jongetje in de film zit, zei dat we Stock aardiger hebben gemaakt dan hij was. Rodney is veel op de set geweest. Soms iets te vaak (lacht). Ik denk dat Dennis op latere leeftijd pas nukkiger werd, omdat hij zijn hele leven aan die ene foto op de natgeregende straten van New York herinnerd werd. Een probleem voor alle fotografen die vroeg pieken.’

Advertentie - Lees hieronder verder

Op welk punt kwam je achtergrond als fotograaf het meest van pas?
Corbijn: ‘De producers wilden van die Times Square-foto een groot moment maken in het leven van Dennis Stock. ‘Eureka!’ Zoiets. Maar op dat moment heb je nooit het idee dat je een legendarische plaat gemaakt hebt waar mensen zestig jaar later nog over praten. Zo beleef je een shoot niet. Dat idee heb ik ze dus uit het hoofd gepraat. Ik heb meer zijn werkwijze benadrukt, het twee weken met een artiest op pad zijn. Naar een boerderij uit zijn jeugd gaan en daarvoor een grote klus in Japan laten schieten. Dát voelt hij, niet dat hij de beste foto van zijn leven maakt.’

Lees het volledige interview met Anton Corbijn en Dane DeHaan in de allereerste editie van de Nederlandse Vogue Man, die nu in de winkels ligt of bestel deze nu op Vogue.nl.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Vogue Man