Zalando's nieuwe mannencampagne met Dio vraagt je om even extranormaal te doen

Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg, maar wat is normaal?

zalando-mannencampagne-dio
Noël Loozen

Na de compleet nieuwe "Free to be" re-branding van Zalando komt de online retailer opnieuw met een bijzondere campagne, die deze keer in het teken staat van de nieuwe Herfst/Winter 2019 herencollectie. Met de "Be Extranormaal" campagne geeft Zalando een geheel nieuwe definitie aan wat het betekent om "normaal" te zijn. En dat met niemand minder dan de Nederlandse rapper Dio in de hoofdrol.

"Extranormaal" met Zalando

Doe normaal, dan doe je al gek genoeg. Een veelgebruikt Nederlands spreekwoord, dat (gelukkig) op verschillende manieren te interpreteren is, want: wat is normaal? Die vraag wordt ter discussie gesteld in de nieuwe mannencampagne van Zalando, die de naam "Be Extranormaal" heeft gekregen, ofwel: wees compleet jezelf, zonder concessies. Daarmee wordt er een poging gedaan om meer onderscheid te creëren binnen het mannelijke modelandschap, waarbij Nederlandse mannen worden aangemoedigd hun eigen stijl te onderzoeken. Zalando probeert hiermee een link te leggen tussen de Nederlandse cultuur en de laatste modetrends.

image
Noël Loozen

Typisch Nederlands

En hoe ze dat doen? Door Nederlandse mannen in frisse, moderne kledingstukken te steken met traditionele Nederlandse landschappen als decor. Zo zien we zowel rapper Dio als Zalando's modellen in typische Nederlandse wijken, weilanden, kroegen, op campings en met traktoren. De enigszins humoristische beelden zijn geschoten door Noël Loozen, die tevens de campagne geregisseerd heeft.

image
Noël Loozen

'Be Extranormaal is een geheel Nederlandse productie, geschoten op typisch Nederlandse locaties, met enkel Nederlandse gezichten,' zegt Zalando's Jacintha de Graaf in een persbericht. 'De campagne weerspiegelt onze Nederlandse nuchterheid en motiveert klanten om zichzelf te zijn en zich niets aan te trekken van anderen. In combinatie met ons brede assortiment willen we klanten inspireren en motiveren om op hun eigen manier "extranormaal" te zijn.'

image
Noël Loozen

Dio als boegbeeld

Als er iemand het begrip extranormaal een gezicht kan geven, dan is het de Nederlandse Diorno Braaf, a.k.a. Dio, wel. De artiest staat model voor Zalando's nieuwe mannencampagne, maar kan zich goed vinden in de boodschap. Zalando vroeg de artiest het hemd van het lijf in een korte Q&A.

Wat betekent Extranormaal voor jou? Ben jij Extranormaal?
'
Extranormaal is voor mij persoonlijk eigenlijk normaal. Mijn levensinstelling is eigenlijk wel een beetje om zoveel mogelijk van eenheidsworsterij weg te blijven.'

Hoe heeft de omgeving waarin je bent opgegroeid invloed gehad op de persoon die je vandaag de dag bent?
'Enorm. Ik denk dat ook ik te maken heb gehad met het cultuur-dingetje: doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Sterker nog, dit gezegde gaat zo erg tegen mijn karakter in dat het me tijdens mijn jeugd er niet makkelijker op werd. Tijdens de zoektocht naar mezelf kon ik mijn ei kwijt in muziek en entertainment; dat gaf mijn geen kaders waardoor ik daarin uniek kon zijn. Vanaf dat moment ben ik altijd bezig geweest om mensen iets anders dan het normale te geven, iets wat ik tot op de dag van vandaag in mijn muziek probeer te stoppen.'

Wat probeer jij uit te dragen met je stijl, en met je muziek? Wie hoop je te inspireren?
'
Natuurlijk hoop ik iedereen te inspireren, maar doordat ik door mijn optredens heel Nederland zie, merk ik een verschil buiten de randsteden. Nu hoeft niemand zich te kleden als ik, juist niet perse! Maar ik hoop wel te laten zien dat je je vrij kan voelen en je kleden hoe je dat wil; dus niet per definitie zoals de rest. Als er dan jongeren (maar natuurlijk ook volwassenen) zijn die ik door mijn verschijning kan inspireren om een keer wat anders te durven dragen dan de massa, dan doet me dat goed.'

Heb je je altijd vrij gevoeld in de stijlen die je uitdraagt? Is er iemand die je daarin heeft geïnspireerd?
'Hiphop over het algemeen heeft mij sowieso altijd geïnspireerd om er eigenzinnig, origineel en anders uit te zien. Daarbinnen heb ik sinds mijn jeugd al de meeste aansluiting gevonden bij artiesten zoals bijvoorbeeld Pharrell en Andre 3000; zij hebben zich altijd gedurfd, kleurrijk en dandy gekleed. Op de een of andere manier heeft mij dat altijd getrokken. Niet perse om dit een op een te kopiëren, maar zoals ik in mijn vorige antwoord aangaf ik dat ook hoop te doen; wel geïnspireerd om qua stijl anders te durven zijn. Zij lieten mij zien dat dit mogelijk was.'

image
Noël Loozen

De nieuwe herencollectie van Zalando is vanaf nu verkrijgbaar.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Vogue Man