Antonin Tron is de nieuwe creative director van Balmain, met ingang van deze maand, na het vertrek van Olivier Rousteing, die tijdens zijn indrukwekkende veertienjarige ambtstermijn de omzet van het Franse modehuis vertienvoudigde. De 41-jarige Tron is de ontwerper achter het tien jaar oude Parijse merk Atlein, een label bekend om zijn ambachtelijke draperingen en bewerking van jersey – “net zo goed als die van Alaia”, aldus Hamish Bowles in zijn profiel van de ontwerper in Vogue van september 2016 – en om zijn doordachte en respectvolle kijk op vrouwelijkheid (geïnspireerd door feministen, schrijvers en kunstenaars). Tron zal zijn debuutcollectie voor Balmain voor het herfst/winter 2026-seizoen in maart volgend jaar presenteren.
Antonin Tron naar Balmain
“Balmain heeft een inspirerende geschiedenis”, zegt Tron. “In wezen belichaamt het huis savoir-faire, cultuur, sensualiteit en elegantie – mode die stralend, nauwkeurig en gedurfd is. Dit resoneert diep met mij en ik voel me bevoorrecht dat ik de kans krijg om voort te bouwen op deze ongelooflijke erfenis.”
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Matteo Sgarbossa, Chief Executive Officer van Balmain, merkt op: “We zijn verheugd Antonin te mogen verwelkomen bij het modehuis Balmain. Antonins benadering van design, geworteld in de kunst van het draperen en de fysieke eigenschappen van stoffen, sluit aan bij de fundamentele overtuiging van Pierre Balmain dat ‘kleding maken de architectuur van beweging is’.” Rachid Mohamed Rachid, CEO van Mayhoola en voorzitter van Balmain (Balmain is eigendom van de Mayhoola-groep), zegt: “We zijn buitengewoon verheugd Antonin Tron te mogen verwelkomen in de groep en bij Balmain. Zijn doordachte benadering van design, geworteld in vakmanschap en artistieke gevoeligheid, maakt hem tot een spannend talent voor het huis.”
De carrière van Antonin Tron
Tron en ik kennen elkaar al sinds februari 2016. We hebben elkaar ontmoet via de Engelse auteur Kerry Olsen, die bevriend was met Trons Italiaanse partner Gabriele Forte. Toen zij vertelde over een interessante nieuwe ontwerper die zijn eigen merk lanceerde, ben ik meteen naar het appartement van Tron in het 11e arrondissement gegaan. Ik herinner me zijn collectie Vallauris-aardewerk (waar ik ook fan van ben) en een rek met de meest prachtig vormgegeven kledingstukken in jersey. Zijn vroegste ontwerpen waren vloeiend en golvend, maar ook gekenmerkt door strengheid en precisie. Het is een combinatie die volledig aansluit bij de persoon die ze heeft gemaakt; de kritische intelligentie van Tron wordt aangevuld met zijn aanzienlijke emotionele empathie.
Tijdens dat eerste bezoek ontdekte ik dat hij aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen had gestudeerd en overdag werkte bij Balenciaga (hij begon bij Nicolas Ghesquière en werkte vervolgens samen met Alexander Wang en Demna, die een soort mentor voor hem werd). Daarvoor had hij gewerkt bij Givenchy, met stylist Olivier Rizzo, Raf Simons en Paul Helbers bij Louis Vuitton. Meer recentelijk werkte hij bij Saint Laurent. Op mijn beurt vertelde ik vrijwel al mijn collega’s bij de Amerikaanse Vogue over hem en zijn label, en zij gingen ook meteen naar hem toe, net als de teams van Bergdorf Goodman en Neiman Marcus toen ik hen over Tron vertelde tijdens ons toenmalige halfjaarlijkse Vogue-ontbijt in het Ritz. (Bergdorf’s nam Atlein meteen in dienst.)