Het is Lux-week! Het veelbelovende vierde album van Rosalía is even meeslepend als indrukwekkend. Het is alles waarvan we niet wisten dat we het nodig hadden – en meer.
Rosalía’s nieuwe album ‘Lux’
Het is een enorme sprong vooruit vergeleken met haar album Motomami uit 2022, waarop we glitchy hiphop-, reggaeton- en flamenco-ritmes hoorden. Op Lux zingt Rosalía in maar liefst dertien talen. Daarbij wordt ze geregeld begeleid door het London Symphony Orchestra. Met het album legt ze sterk de nadruk op menselijke creativiteit, vooral nu AI-gegenereerde muziek zo in opkomst is. Geef je over aan haar bovennatuurlijke beats; pop en religie smelten samen tot een dromerige mix.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Gevallen engel op aarde
Deze week verscheen Rosalía bij de LOS40 Music Awards in Valencia in een doorschijnende jurk uit de herfst 2024-collectie van Dilara Findikoglu. De jurk, met een crèmekleurige basis, vormde een scherp contrast met de extravagante zwarte overskirt. Hierdoor leken als het ware de onder- en bovenwereld in één look samen te komen. “Ik wilde een bovennatuurlijke vrouwelijke kracht uitdrukken. Buiten het begrip van de tijd, de realiteit en het nu om”, vertelde Findikoglu destijds aan Vogue over de collectie. Een visie die duidelijk aansluit bij die van Rosalía.
Even later verscheen de zangeres op de rode loper in een op maat gemaakte outfit uit de lente/zomer 2026-collectie van Balenciaga. De look bestond uit een zwarte cape met veren en een zwarte zonnebril. Vervolgens zagen we haar in nóg een opvallende promofoto, waarop ze – met operahandschoenen uit de lente/zomer 2004-collectie van Jean Paul Gaultier – in een gebedspositie staat. Daarmee waren onze gebeden ook meteen verhoord.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De couturelooks in de single ‘Berghain’
De videoclip van het goth-pop, avant-orkestrale nummer Berghain zit boordevol archieflooks en off-the-runway-outfits. Alles gestyled en zorgvuldig uitgekozen door José Carayol. Zo spotten we een strakke zwarte jurk en jas uit de herfst/winter 2002-collectie van Alexander McQueen, beide afkomstig uit het West Archive in Londen. “Ik wilde dat het romantisch en mooi zou zijn”, vertelde McQueen destijds aan Vogue over de collectie. “Power to the women!” De ontwerpen combineren een laag uitgesneden maar toch bescheiden melkmeisjeshalslijn met gewaagde, provocerende details. Denk aan leren bodices en strakke kokerrokken. Het is dezelfde – soms plezierige, soms pijnlijke – tweestrijd die de Catalaanse ster zo fascineert.










