Creatief ondernemer en influencer Vivian Hoorn heeft het haar persoonlijke missie gemaakt om vrouwen meer van zichzelf te laten houden. Voor Vogue.nl schrijft ze elke maand over haar ervaringen als single vrouw in de 30 op zoek naar (zelf)liefde en alles wat daarbij komt kijken. Deze week vertelt Vivian Hoorn over hoe het is om een stapje terug te doen bij haar bedrijf en rust te nemen.
Vivian Hoorn over rust nemen
Als je mijn columns een beetje volgt, heb je vast wel gezien dat ik heb moeten leren loslaten en rust leren nemen. Is het mij dan eindelijk gelukt? Jarenlang heb ik geleefd vanuit bewijsdrang. Om iets te bewijzen aan de buitenwereld, maar vooral aan de jongere versie van mezelf. In dat proces ben ik mezelf, en mijn gezondheid, compleet voorbijgelopen.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief
Tijdens mijn carrière heb ik mijn dromen mogen waarmaken: het creatief meedenken en ontwikkelen van projecten waar mijn passie ligt. Modellen- en influenceragency SCALA Management en het kledingmerk VIVEH zijn daar misschien wel de mooiste voorbeelden van. Twee losstaande bedrijven waarin ik samenwerk met businesspartners die ik met mijn creatieve en ondernemende visie heb ondersteund. Beide bedrijven hebben een geweldig team opgebouwd dat inmiddels zo sterk is geworden, dat er ruimte is ontstaan voor mij om een stapje terug te zetten. Waar ik dit proces bij SCALA al eerder had ingezet, is die ruimte er nu ook bij VIVEH. En hoe spannend dat soms ook voelt, die controle loslaten, het geeft me eindelijk weer wat ademruimte.
Ik neem een stapje terug omdat ik niet alle ballen meer hoog kon houden. In plaats van veel dagelijkse activiteiten, aanwezig zijn bij meetings, evenementen en op kantoor, ga ik meer een adviserende rol vervullen en minder uren maken. Ik dacht dat ik het er wel bij kon doen, maar na een langere tijd flink doorwerken kwam ik er toch achter dat dit niet vol te houden is. Deze keuze heb ik stap voor stap genomen, omdat het qua uren niet meer haalbaar was en mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid leed onder de werkdruk die ik voor mezelf had gecreëerd. Begin dit jaar heb ik de beslissing al genomen, maar het ‘uitrazen’ duurt even. Het kost tijd voordat alles een plekje heeft.
‘Teleurstelling naar mezelf’
Dat is spannend en soms voelt het als een teleurstelling naar mezelf, omdat ik van nature vind dat ik alles tegelijkertijd moet kunnen en mezelf continu push naar meer en beter. Maar ik voel ook trots dat ik nu voor mezelf durf te kiezen. En ik merk dat ik pas nu, nu er ruimte is om rust te nemen, besef hoe moe ik eigenlijk ben.
Bij VIVEH werken ze momenteel aan een nieuwe campagne met de naam Becoming Her. Een campagne die gaat over groei, verandering en over de vrouw die je wordt in de loop van je leven. Het gaat over de reis die je aflegt en over hoe je kunt veranderen. De vrouw die ik drie jaar geleden was, toen ik het merk begon, ben ik nu niet meer. Ze is gegroeid, veranderd en staat anders in het leven dan toen. Dat betekent niet dat ik iemand anders ben geworden, maar dat ik door mijn ervaringen en lessen nu andere keuzes maak en andere prioriteiten stel. Dat is groei: telkens een nieuwe laag van jezelf ontdekken. Een laag die je vormt, verdiept en je reis op een positieve manier beïnvloedt.