Tassenmerken zijn er natuurlijk genoeg. Als je op zoek bent naar een duurzamer exemplaar, kan dit nog best lastig zijn. Wij verzamelden zeven duurzame tassenmerken die elk op een andere manier bewust produceren. Ook leuk: het zijn allemaal Nederlandse en Belgische merken. Daarnaast zijn het onafhankelijke merken die (behoorlijk) kleinschalig hun tassen maken, en/of on demand. Komen ze aan.
Duurzame tassenmerken
Tassen, we zijn er dol op. Eerder maakten we al een lijst met werktassen die zowel chic als praktisch zijn. We verzamelden tassen passend bij je sterrenbeeld en tassen voor als je naar een bruiloft gaat. In al onze selecties zorgen we er altijd voor dat er duurzame opties bij zijn. En alhoewel duurzaamheid wat ons betreft een vast focuspunt van elk merk zou moeten zijn, is het ook mooi merken uit te lichten die hier extra mee bezig zijn.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
In onze rubriek Daadwerkelijk duurzaam benoemden we al dat duurzaamheid er vooral omdat draait dat je rekening houdt met de impact van je productie op de omgeving. Zowel op de korte als lange termijn. Het is mooi als je als bedrijf een positieve impact kan maken, of anders zo min mogelijk negatief. Dus: schaden je gekozen materialen, productiemethode en logistiek zo min mogelijk mens, dier en milieu? En gaan de producten vervolgens lang mee? Er is zo veel om rekening mee te houden – van grondstoffen tot verpakking en levering – en er zijn dus ook zo veel stappen in de keten waar een ‘juiste’ keuze kan worden gemaakt.
Onderstaande merken doen elk op hun eigen manier, hun best. En de tassen die ze produceren zijn ook nog eens prachtig.
Zarina Rouge
De handtassen van de Belgische Zarina Rouge zijn, zoals ze zelf aangeeft, seizoenen overstijgend. Dit als tegenwicht aan de snelle mode-industrie. Vanuit duurzame overwegingen, maar ook omdat je een tas gewoon elk seizoen anders kan stylen. Sommige modellen zijn dan ook zowel als heup- en schoudertas te dragen. Daarnaast wordt elk model eerst in kleine oplage gemaakt. Zodra het populair is, worden er meer bijgemaakt – dit om onnodig afval te voorkomen. Daarbij weet je ook dat niet veel andere mensen met jouw tas lopen.