bottega-veneta-verkoopt-tassen-van-vorige-seizoenen-zonder-korting-dit-is-waarom-213923
©ANP

Bottega Veneta blijft een van de populairste modemerken. Zo zijn de ‘Cassette’ en ‘Jodie’ tassen zowel favoriet bij A-listers als bij het modepubliek. Nu heeft het Italiaanse modehuis besloten in te spelen op de langdurige populariteit van haar ontwerpen door de lancering van Bottega Series. Een nieuw gedeelte op de website dat klanten de mogelijkheid biedt tassen van vorige seizoenen te kopen.

Bottega Veneta verkoopt tassen van vorige seizoenen

Elke maand brengt het modehuis een aantal ontwerpen uit zijn eigen archief uit. Momenteel zijn er twaalf stijlen – waaronder de ‘Banana’ en ‘Cabat’ tassen – beschikbaar. Interessant is dat de tassen te koop zijn voor de laatste prijs waarvoor ze werden verkocht, in plaats van te worden afgeprijsd, zoals gebruikelijk bij ontwerpen van vorige seizoenen.

“De filosofie van Bottega Series daagt de constructie van seizoenen uit. Tijdloze stukken hoeven zich niet te houden aan een seizoenskalender”, vertelt Bottega Veneta’s CEO Leo Rongone, die de lancering aankondigt op het podium van de Global Fashion Summit in Kopenhagen, aan Vogue. “In plaats daarvan richten we ons op het creëren van opmerkelijke, unieke objecten die eeuwig meegaan.”

Focus op duurzaamheid

Naast de lancering van Bottega Series heeft het modehuis gewerkt aan het verbeteren van de duurzaamheid van zijn producten. Neem bijvoorbeeld een nieuwe interne app, die elk product een beoordeling van een tot vijf sterren geeft (of groene driehoekjes). “Elk product dat we ontwikkelen en produceren wordt beoordeeld op basis van hoe dicht of ver we zijn bij onze duurzaamheidsdoelstellingen van 2025”, legt Rongone uit tijdens de Summit.

Hoewel Bottega Veneta blijft werken aan het verminderen van haar impact op het milieu, ligt de focus altijd op het maken van producten die ontworpen zijn om lang mee te gaan. Zo staat het modehuis op het punt een levenslange garantie te lanceren, waardoor klanten hun tassen kunnen laten repareren.

“In een maatschappij die klanten stimuleert steeds vaker te consumeren, willen wij producten juist langer in gebruik houden. Daardoor neemt de behoefte aan vervanging af en, als gevolg daarvan, wordt de ecologische voetafdruk kleiner”, concludeert Bottega’s CEO. “Echte luxe vergt tijd. We tellen dagen, geen uren, om onze producten te maken.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.