De Prada Group nam Versace dinsdag officieel over in een deal van 1,25 miljard dollar. Het is een nieuw begin voor Versace, maar tegelijk het einde voor creative directeur Dario Vitale, die in september een opvallend en veelbesproken debuutshow neerzette — zijn eerste en meteen zijn laatste voor het modehuis. Dario Vitale stopt op 12 december bij Versace.
Dario Vitale stopt bij Versace
“We willen Dario oprecht bedanken voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de ontwikkeling van de creatieve strategie tijdens deze overgangsperiode, en we wensen hem het allerbeste voor de toekomst”, laat het merk in een verklaring weten.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief
Het vertrek hing al even in de lucht. Vitale begon in maart, vlak voor de aankondiging van de verkoop aan Prada Group. Met zijn benoeming nam hij het stokje over van Donatella Versace en werd hij de eerste niet-familiepersoon aan het roer van het huis. Hij ruilde een lange loopbaan van veertien jaar bij Miu Miu in voor zijn rol bij Versace. Maar zijn nieuwe positie werd onder het nieuwe eigenaarschap meteen onzeker.
Verkoop van Versace aan Prada
En dan is er Donatella Versace zelf, die een grote rol speelde in de blijvende culturele invloed van Versace, zelfs toen de verkoopcijfers de laatste jaren tegenvielen. Ze blijft wereldwijd ambassadeur voor het huis. Toen de verkoop aan Prada in april werd aangekondigd, vierde ze dat op Instagram en sprak ze haar steun uit. “Ik ben vereerd dat het merk in handen komt van zo’n vertrouwd Italiaans familiebedrijf en ik ben klaar om deze nieuwe periode op elke mogelijke manier te ondersteunen”, schreef ze. Donatella was niet aanwezig bij Vitale’s lente/zomer 2026-show, die laat aan de modekalender was toegevoegd.
Ondanks dit alles zullen velen verrast zijn door de beslissing van Prada Group. Vitale’s debuut werd gezien als een van de sterkste eerste shows van het SS26-seizoen en werd pas op de laatste dag van Paris Fashion Week overtroffen door Matthieu Blazy’s Chanel-show.
Wie wordt de volgende creative director?
De volgende ontwerper die de rol op zich neemt, moet nu richting geven aan de herpositionering van het merk. De vorige eigenaar, Capri Holdings, had het label dichter bij premiummerken geplaatst, waardoor de luxepositionering verwaterde. Onder Vitale werd Versace weer duidelijk in het luxesegment gepositioneerd. Dit is iets waar analisten eerder al op aandrongen. Bij een vroege trunkshow bij Moda Operandi varieerden de prijzen van ongeveer 900 euro voor riemen tot meer dan 26.000 euro voor speciale avondjurken. Hoewel één collectie een merk niet kan redden, was er wel momentum rond Vitale’s visie en de hogere positionering.