glenn-martens-speelt-het-modespel-met-de-diesel-egg-hunt-364827
©Vogue Runway

Wat hebben New York City’s koploper in het burgemeesterschap Zohran Mamdani en Diesels creatieve gouverneur Glenn Martens gemeen? Ze zijn allebei dol op speurtochten. Na Mamdani’s “Zcavenger Hunt” van vorige maand, die hem tweeduizend volgers opleverde, organiseerde Martens een soortgelijk evenement tijdens Milan Fashion Week: de Diesel Egg Hunt. Het beloofde veel commotie op te leveren; vooraf hadden al meer dan drieduizend deelnemers zich aangemeld.

Diesel voor de mensheid

De initiatieven van beide mannen waren bedoeld om het publiek achter hun grootste doelen te scharen. Zoals Glenn Martens in een persbericht verklaarde: “Dit is Diesel voor de mensheid, een collectie die door iedereen tegelijk kan worden ontdekt, net als alle anderen.” Met die “anderen” doelt Martens op de mode-elite: de groep redacteuren, inkopers en influencers die normaal gesproken vooraan zitten bij een Diesel-show en bepalen of een collectie een schot in de roos, een misser of een meh is. Dit keer liet Martens die illuminati echter in het ongewisse.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

In plaats van zijn looks op een afgesloten catwalk te tonen, bracht hij ze de straat op. Diesel kleedde 55 modellen aan en plaatste ze in 34 eieren: grote ovale vitrines met open achterkant. Deze werden verspreid over verschillende plekken in Milaan, met steun van de burgemeester. Zoals Martens tijdens een briefing uitlegde, was elk ei voorzien van een QR-code. Hij voegde toe: “De eerste vijf mensen die alle eieren vinden, winnen een complete look naar keuze uit de collectie, speciaal voor hen gemaakt. De volgende vijf winnen een denimlook naar keuze en de tien daarna mogen een accessoire uitkiezen. Voor iedereen die erbij wil zijn zonder zelf op jacht te gaan, organiseren we een feest op Piazza Beccaria waar iedereen samen kan komen. Inclusief een gratis concert en drankjes. Leuk toch?”

Groot succes voor Diesel én Glenn Martens

En dat was het ook, aangezien Martens het momenteel ook al druk genoeg heeft bij Maison Margiela. Daarnaast zit het Milan Fashion Week programma al bomvol met shows. Martens’ catwalk-sabbatical van dit ene seizoen is dus best logisch, tenminste op papier.

Ondanks Martens’ democratische aanpak voor de lancering, eiste de realpolitik van de modewereld toch de traditionele volgorde op. Daarom kregen Vogue Runway en een paar andere invloedrijke insiders vlak voor Diesels eieren werden onthuld een sneakpeek van de collectie. De ontwerper was vooral trots op een nieuw ontwikkelde stof, waarbij hij gerecycled polysatijn had verweven met denim. Deze stof werd vervolgens bewerkt en gebruikt voor holografische jurken en bovenkleding met bikeraccenten.

Daarnaast bestonden de damesjumpsuits uit twee verschillende materialen en leken ze gedeeltelijk gescheurd bij het kruis, slechts bij elkaar gehouden door een stuk gebreide stof. In de bloemenjurken waren afwisselende lagen chiffonzijde verwerkt als schoudervulling. Het maatwerk voor de collectie werd uitgevoerd in beschermend dubbel neopreen, dat in sommige ontwerpen zichtbaar was als een soort röntgenproces. Zo gaf bleekmiddel via de voering en constructie een ruwe omtrek aan het oppervlak van de kledingstukken.

Het wilde patroon, de verhoudingen en de presentatie weerspiegelden perfect de opdracht die Martens aan zijn ontwerpteam had gegeven: “ontwaak het dier in jezelf”. Daarmee leverde hij opnieuw een effectief campagnemoment af in zijn voortdurende termijn als creative director van Diesel.

diesel spring 2026 ready-to-wear
©Vogue Runway
diesel spring 2026 ready-to-wear milan fashion week
©Vogue Runway

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Runway.