Sinds de lente zijn SZA en Kendrick Lamar samen bezig met hun Grand National Tour. (Je hebt ze misschien ook gezien tijdens de halftime-show van de Super Bowl eerder dit jaar). “Het is een onvergetelijke mix van ervaringen geweest”, vertelt SZA aan Vogue, een paar dagen voordat ze verder gaat met haar shows in Londen en Barcelona. En nu kondigt de superster een nieuwe samenwerking aan. SZA gaat namelijk ontwerpen voor Vans.
SZA voor Vans
Gezien haar veeleisende schema kun je de zangeres vaak in de natuur zien wanneer ze pauze heeft; onlangs maakte ze een zes uur durende solo-wandeling in Cardiff, Wales. “Het gekke is dat ik wandelde in Vans”, zegt SZA. “Ik heb van deze Knu Skools cowboylaarzen laten maken. Het klinkt bizar, maar ze zijn zo lelijk dat ze geweldig zijn.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Haar keuze voor wandelschoenen is passend, aangezien de ster nu samenwerkt met het bekende merk. Vandaag werd officieel aangekondigd dat SZA bij Vans aan de slag gaat als allereerste artistic director, waar ze een groot aantal taken op zich zal nemen, van het leiden van campagnes tot het ontwerpen van exclusieve nieuwe stukken. Ja, naast haar wereldwijde supersterrendom kan SZA nu ook schoenenontwerper aan haar cv toevoegen. “Als je aan Vans en mij denkt, is het zo logisch”, zegt SZA, die tijdens haar concerten de sneakers van het merk draagt. “Ik ben altijd bezig geweest met comfort en zelfexpressie. Ik hou ervan om me stabiel en stevig te voelen – en ook cute.”
Identiteit van een skater
Natuurlijk is SZA niet per se een skater girl, maar dat betekent niet dat ze niet gefascineerd is door de outdoor- en avontuurlijke sfeer van het merk. Sinds de oprichting in 1966 is Vans een hit bij zowel skateboarders als BMX-rijders. Nu voelt SZA zich aangetrokken tot het uitdiepen van die merkidentiteit vanuit modeperspectief. En om de erfenis van inclusiviteit en community-building te versterken. “Skatecultuur is zo belangrijk [voor Vans], maar de ethos van skatecultuur is wat ik mooi vind”, zegt ze. “Er is veel doorzettingsvermogen, proberen en falen. Een gemeenschap die graag risico’s neemt.”
Je kunt dat ethos zeker voelen in SZA’s debuutcampagne voor het merk. De ster, gefotografeerd door Sophie Jones, is te zien in de Schotse Hooglanden en draagt de klassieke Vans Knu Skool sneaker, voor het eerst geïntroduceerd in 1997. “Ik heb het verlangen om dingen terug te brengen naar menselijke ruimtes, AI geeft me een raar gevoel”, zegt ze. “Wat ik merk is dat mensen ernaar verlangen om te ontsnappen – om de natuur en de wildernis in te gaan. Ik heb het gevoel dat de natuur een slechte marketing heeft: Ik wil deel uitmaken van de beste marketing die de natuur zou kunnen hebben, en de beste marketing zijn voor melige, cringey menselijkheid.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
