vogues-linda-waarom-voeden-we-ons-met-sensaties-wat-zegt-dat-over-ons-351629
©Paul Bellaart

Ik zie mezelf weer in de rij staan bij Het Koekenmannetje. De Amsterdamse banketbakkerij was the latest TikTok-trend in town: hier zouden de lekkerste koeken van het land te scoren zijn. Dus was ik door mijn dochter gesommeerd ze te gaan halen. Een week eerder stond ik nog voor de deur bij Sephora in Parijs en zag ik bij binnenkomst de top tien TikTokhits uitgestald op tafel: settingspray van Charlotte Tilbury, Hoola-bronzer, haarolie… Mijn dochter heeft ze allemaal. Sowieso staan beautyproducten tegenwoordig hoog op de wishlist van jonge meiden, ze doorlopen dagelijks zó veel beautyrituelen (waarvoor dermatologen inmiddels waarschuwen: handle with care). Vaak zetten ze de camera aan om, samen met een vriendin aan de andere kant van de lijn, een skincareroutine te volgen. Precies zoals influencers dat doen.

Vogue’s Linda over hypecultuur

Zo vliegen we van trend naar trend (patat met truffelmayo, anyone?). Of liever: van hype naar hype, want de tijd om zich te ontwikkelen tot een echte trend krijgt zo’n hype niet meer. Ook het nieuws gaat volop mee in deze draaikolk. Tegen de tijd dat je de beursnoteringen checkt, zijn ze alweer verouderd. En we raken niet uitgepraat over de Amerikaanse politiek, maar blijven erop doorklikken. Zelfs al wordt er elke dag wel een omstreden uitspraak gedaan door de man die daar de macht heeft. Waarom voeden we ons toch met dat soort sensaties? Wat zegt dat over ons? En hoelang houden we die snelheid vol? Schrijver Doortje Smithuijsen merkt dat ze bijvoorbeeld ook graag mee wil roddelen over Meghan Markles nieuwe serie. Waarom toch, vraagt ze zich af.

Die drang tot klikkeloeren gaat trouwens ook op voor de mensen die online het (showbizz)nieuws in worden geslingerd. Want met dezelfde snelheid hoppen we van celebrity naar celebrity, zéker de beroemdheden met wie het minder gaat (sorry Justin Bieber). Journalist Stefanie Bottelier heeft een overzicht van personen die de eerste helft van 2025 viral zijn gegaan, en die we daarom niet gemist kúnnen hebben.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Ontsnappen aan de waan van alledag

We zijn dus altijd op de hoogte, maar worden tegelijkertijd hartstikke onrustig van het all day nieuws en die talloze hypes – het voelt allemaal een beetje too much. Eén dag niet gescrold? Dan heb je meteen van alles gemist. Vermoeiend is een understatement. En dus krijgen wij juist de behoefte om te ontsnappen aan de waan van alledag. Zo laven we ons in de modeseries in dit issue aan zonnig optimisme, aan bold colours, vrolijke vormen en patronen. Geen hypes, maar even wegdromen in de zon.

Newsflash (no pun intended): je hóéft er helemaal niet bovenop te zitten, het mag allemaal best iets minder. Focus je eerder op jezelf en je omgeving. De mensen die je liefhebt, je eigen dierenrijk om je heen. In dat kader zul je de hilarische Vogue Zoo Meetlat van journalist Kalinka Hählen wel kunnen waarderen. Waarschijnlijk herken je een aantal ‘dieren’ uit je eigen vriendenkring, of je familie. Er zit altijd wel een feestvarken tussen. En de bokkelul, is dat niet de lover van je vriendin? Vergeet voor even die lawaaipapegaai aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, die alle verworven vrijheden en inclusiviteit op de schop gooit.

Onze conclusie is dan ook om te detoxen van alle hypes. Gooi je telefoon in je (strand)tas en creëer je eigen bubbel met alle dierentypes om je heen. O, en dat viral koekje waarvoor ik in de rij stond: mijn kinderen zweren erbij, maar ik heb lekkerder gehad.

Enjoy your summer!

Linda Gümüs Gerritsen

Editor-in-chief

Het juli/augustus 2025-nummer van Vogue Nederland over hypecultuur, zomerse mode en meer ligt vanaf donderdag 26 juni in de winkel en is hier online te bestellen.