wat-oud-is-is-weer-nieuw-vintage-meubels-zijn-de-hipste-interieurtrend-206103
©Charlotte May / Pexels

Door de pandemie brengen we meer tijd thuis door. En meer tijd, betekent vaak ook meer aandacht. Volgens een recent rapport stegen de uitgaven in huis in de loop van het jaar van 373 miljard dollar naar 405 miljard dollar. E-commercesites groeiden over de hele linie met een marktsegment in het bijzonder: vintage meubels.

Vintage meubels

Zo zag vintage en tweedehands meubelzaak Chairish een omzetstijging van 60 procent. Luxe verzamelsite 1stDibs, waarvan de grootste categorie home is, kende een stijging van 23 procent. Ondertussen zegt Kaiyo, een startup die zichzelf de ‘Thred-Up for Furniture’ noemt, dat ze maand na maand een driecijferige groei hebben gezien. In dit artikel vertellen we je waarom vintage winkels momenteel zo populair zijn.

Investering

Het gemakkelijke antwoord zou zijn dat de verzending over het algemeen goedkoper is – een letterlijk verkoopargument – vooral in onzekere economische tijden als deze. Erfgoed en verzamelobjecten vlogen ook uit de schappen: 1stDibs kon Mario Bellini’s Camaleonda Sofa, Ray en Charles Eames’s Lounge Chair en de Ultrafragola-spiegel niet op voorraad houden. Ook Chairish zag gebruikers de Togo-bank van Michel Ducaroy met winst verkopen. In zijn jaarverslag zei Kaiyo dat ze een DDC On the Rocks-bank hadden verkocht voor maar liefst 18.346 dollar – verre van een koopje.

Dan is er het feit dat vintage de komende jaren naar verwachting nog populairder wordt. Dataplatform Statista voorspelt dat de weder verkoopmarkt voor meubels tussen 2018 en 2025 met 70 procent zal toenemen.

Echtheid

De houding ten opzichte van tweedehands goederen is drastisch veranderd. Dankzij de toenemende populariteit van sites als TheRealReal en Depop kopen millennials en Gen Z-shoppers regelmatig gebruikte kleding. Het stigma vervaagde ook snel voor meubels: uit onderzoek blijkt dat 31 procent van de millennial- en generatie Z-consumenten meldt dat de pandemie hun interesse in het online kopen van gebruikte, vintage of antieke meubels heeft vergroot.

Dan is er nog de coole factor. In het tijdperk van social media kunnen populaire, in massa geproduceerde items binnen maanden en soms minuten oververzadigd zijn. Als gevolg hiervan gaan meer jongere consumenten op zoek naar zeldzame of unieke kledingstukken. Authenticiteit is groot. Dat geldt nu ook voor huishoudelijke artikelen, vooral voor degenen die geld te besteden hebben en een afkeer hebben van het ‘copy-pasten’ van appartementen van Instagram. Het is niet alleen de lagere prijs die deze echte luxe consumenten aantrekt. Vaak is het de enige manier waarop ze schaarse, limited-edition of vintage items kunnen aankopen’, zegt een rapport van de Boston Consulting Group.

Duurzaam

Nog een grote reden voor de vintage explosie? Duurzaamheid. Gebruikte goederen kopen betekent dat je circulaire economie ondersteunt – en dat resulteert in minder meubels die op de vuilnisbelt terechtkomen. In 2018 gooiden Amerikanen 12,1 miljoen ton meubels weg. Sommige vintage en antieke meubelbedrijven, zoals ZZ Driggs, zijn zelfs B-Corp-gecertificeerd.

Logistiek 

Tot slot een niet sexy – maar logistiek – probleem: de toeleveringsketen. “Door problemen met de toeleveringsketen is de vraag naar gestoffeerde artikelen zoals banken en accentstoelen toegenomen. De wachttijd om deze artikelen gloednieuw te krijgen kan 14-16 weken zijn”, vertelt Alpay Koralturk, CEO en oprichter van Kaiyo, aan Vogue. Ondertussen kunnen tweedehands meubels – vooral als ze ter plaatse worden gekocht – binnen enkele dagen aankomen.

Duurzame, stijlvolle meubels met een verhaal – en geen supply chain-problemen? Geen wonder dat steeds meer mensen voor vintage gaan.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue.com.