Zeggen dat Augustinus Bader de beauty industrie drastisch veranderd heeft, zou een understatement zijn. Na meer dan 30 jaar onderzoek lanceerde de Duitse stamcel- en biomedische wetenschapper in 2018 ‘The Cream’. Een gezichtscrème op basis van zijn baanbrekende hydrogel, die de regeneratie van lichaamseigen stamcellen activeert. Patiënten met brandwonden, die afzagen van huidtransplantaties, gebruikten de hydrogel met succes. Bader bouwde hiermee snel een loyale klantenkring op.
Skinification van haar
Toen het merk Augustinus Bader aankondigde zijn revolutionaire en op wetenschap gebaseerde recept ook op haarverzorging toe te passen, waren wij bij Vogue natuurlijk erg benieuwd. Dit is het begin van de skinification van haar. Oftewel, de verschuiving in de beauty industrie van haarverzorging naar hoofdhuidverzorging. Voor sterkere, gezonder uitziende lokken.
“We zijn geen huidverzorgingsmerk, maar een technologieplatform”, zegt Charles Rosier, CEO van Augustinus Bader. “Huidverzorging was gewoon de gemakkelijkste manier om te beginnen.” Omdat haarproblemen sterk kunnen worden beïnvloed door factoren als stress en hormonale schommelingen, benadrukt hij dat het “zelfs ingewikkelder kan zijn dan de gezondheid van de huid.”
Gezonde omgeving
Maar die code kan Bader kraken – op een geniale manier. De Augustinus Bader-haarcollectie bestaat uit shampoo, conditioner, hoofdhuidbehandeling, haarolie en een leave-in-behandeling. De producten zijn ontwikkeld met Bader’s gepatenteerde TFC-8 of Trigger Factor Complex, gemaakt van natuurlijke aminozuren, vitamines en op natuurlijke wijze gesynthetiseerde moleculen.
Wanneer deze op de hoofdhuid komen, activeren ze stamcellen van lichaamseigen stoffen en ondersteunen ze de celvernieuwing. “De theorie over veroudering die achter onze – huidverzorging – ontwikkelingen zit, is dat we steeds minder toegang hebben tot herstellende omgevingen. De cellen op de hoofdhuid hebben ook een gezonde omgeving nodig”, legt Rosier uit. “Simpel gezegd: de stamcellen in je lichaam zitten achter het stuur en beslissen waar ze heen willen. Wij geven ze een stappenplan, de stamcellen hebben de kennis.” Volgens Rosier koester je de haargezondheid door het optimaliseren van de cellulaire omgeving. “Voor sterker haar met een betere textuur, betere glans en betere weerstand tegen milieuverontreinigende stoffen, kleuringen en warmtestyling.”
Bescherming
Terwijl Augustinus Bader, de man en het merk, pioniert met nieuw onderzoek en innovatie op het gebied van haarverzorging, zien we ook andere spelers op de markt. De Duitse moleculair wetenschapper en esthetisch arts Barbara Sturm lanceerde een moleculaire haarverzorgingscollectie met drie kernlijnen – Balancing, Super Anti-Aging en Anti-Hair Fall. Elk met een gerichte shampoo, conditioner en hoofdhuid serum bestaande uit een aantal basisingrediënten. Denk aan kalmerende en vochtverhogende panthenol en de versterkende postelein plant. Door Sturm ‘de fontein van het jeugdenzym’ genoemd.
“We zien onze hoofdhuid vaak letterlijk over het hoofd en geven er niet dezelfde aandacht aan als ons gezicht en lichaam. Toch is de hoofdhuid een verlengstuk van onze huid”, legt Sturm uit. Ze benadrukt dat dit vooral betrekking heeft op ouder wordend haar. “Hoewel het haar op de hoofdhuid bescherming biedt, veroudert de hoofdhuid op dezelfde manier als de huid. Dit komt door zowel biologische als schade gerelateerde factoren, zoals UV en toenemende vervuiling”, aldus Sturm.
Hoofdhuid bewustzijn
Bridgette Hill uit New York City is dermatoloog en gespecialiseerd in haarziekten. Zij vestigt de aandacht op de effecten van haarkleuring en andere ‘salon chemische behandelingen’ op de hoofdhuid. “De impact van veroudering en chemische behandelingen heeft invloed op de weefsels en cellen die nodig zijn voor eiwitsynthese, de opbouw van haarvezels en de structuren en functies van de hoofdhuid die onze haarzakjes en haarvezels ondersteunen”, legt Hill uit. De specialist wijst haar klanten op ‘hoofdhuid bewustzijn’. “Maak met de juiste vitamines en voeding voor de hoofdhuid een ritueel van je hoofdhuidverzorging.”
Terwijl luxe huidverzorgingsmerken nu ook haarverzorging overnemen, doen ook meer toegankelijke namen hun intrede. In 2020 lanceerde Drunk Elephant vier haarproducten met huidvriendelijke ingrediënten. Ook bracht het merk onlangs zijn pH-gebalanceerde Laini Latherless reinigende conditioner uit. Deze zit vol hoofdhuid ondersteunende ingrediënten zoals arganolie en sacha inchi-zaadolie. Nécessaire lanceerde in de zomer van 2021 een plantaardig Scalp Duo met ingrediënten als vochtinbrengend aloë vera bladsap en antioxidantrijke niacinamide.