LVMH Prize-semifinalisten Danial Aitouganov en Imruh Asha hebben hun sporen verdiend bij modehuizen als Louis Vuitton, Chloé en Burberry. Met Zomer brengt het Nederlandse duo nu hun eigen onconventioneel kleurrijke visie tot leven. ‘Mode hoeft niet zo serieus te zijn.’
Interview met Danial Aitouganov en Imruh Asha
Picture this. Het is 2023, de piek van quiet luxury. In het modebeeld overheerst een eentonig palet van beige-zwart-wit, met hoogstens een beetje rood. En dan is daar ineens de aankondiging van Zomer. In aanloop naar hun debuutshow delen Danial Aitouganov (34) en Imruh Asha (33) campagnebeelden met kinderen in de hoofdrol, gekleed als miniversies van Anna Wintour, Suzy Menkes, Rei Kawakubo, Pat McGrath en Michèle Lamy. Met als ondertitel ‘It’s Just Kids’, want ‘zelfs de grootste mode-iconen waren ooit kinderen’.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De beelden gingen viral en brachten een aanstekelijke kinderlijke speelsheid terug in de mode in een periode waarin de rest van de industrie bloedserieus was. Hun debuutcollectie in september van dat jaar was even vrolijk en optimistisch. Denk aan colorblocking, patchwork van bloemenprints en felgekleurde strepen. Geen minimalisme, maar onconventioneel maximalisme. De kinderen uit de campagne die een jonge Asha en Aitouganov vertegenwoordigden kwamen aan het einde van de show in matching rode en blauwe polkadothemden de catwalk op rennen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Inmiddels zijn we drie shows verder en wordt Zomer gezien als een van de meest veelbelovende merken. Dover Street Market nam hen onder hun hoede en kocht niet alleen de collectie in, maar bood hun ook showroomruimte aan. Lucien Pagès Communication, dat de pr van zo’n beetje alle belangrijke shows in Parijs doet, bood aan ze te vertegenwoordigen. Ook klopte de Fédération de la Haute Couture et de la Mode aan om ze een officiële plek te geven op de Parijse showkalender. Inmiddels hebben ze deze maand een eigen showroom in Parijs en alweer hun vierde show. Het label wordt in twaalf van de meest toonaangevende winkels verkocht, waaronder Bergdorf Goodman in New York en 10 Corso Como in Milaan. Onlangs werd bekendgemaakt dat het duo geselecteerd is als semifinalisten voor de LVMH Prize, de belangrijkste modeprijs voor jong talent.