Het was vorige week Copenhagen Fashion Week, waar we als team Vogue veel gezien en beleefd hebben. Alleen al de levendige streetstyle-scene zorgde ervoor dat we met een enorme hoeveelheid inspiratie huiswaarts gingen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de nieuwe collecties van alle deelnemende merken. Een grote persoonlijke favoriet is Nicklas Skovgaard, die tijdens zijn lente/zomer 2026-show een bijzondere samenwerking lanceerde met ondergoedmerk Sloggi.
Nicklas Skovgaard lente/zomer 2026
Op donderdag 7 augustus tijdens Copenhagen Fashion Week presenteerde de Deense ontwerper zijn nieuwste lente/zomer 2026-collectie in de Nikolaj Kunsthal in het centrum van Kopenhagen. Gasten vingen bij binnenkomst direct het thema van de show op: modellen gehuld in badjassen lagen comfortabel een boek te lezen tussen de bankjes, die voor de gelegenheid waren omgetoverd tot een soort bedden. Voor deze collectie liet Skovgaard zich dan ook inspireren door de intieme wereld van slaap.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
“De inspiratie voor dit seizoen kwam voort uit iets heel persoonlijks, maar toch universeel herkenbaars: het bed. Niet alleen als fysiek object, maar als een ruimte van emotie, ritueel en stille transformatie”, vertelt Skovgaard tegen Vogue. “Deze collectie is ontstaan uit een periode van reflectie over intimiteit, rust en de onzichtbare gewoontes die onze dagen structureren: de kleine, vaak over het hoofd geziene momenten die plaatsvinden net voordat we de wereld tegemoet treden, of net nadat we ons ervan hebben teruggetrokken.”
Een erg relevant thema in de huidige wereld, volgens Skovgaard: “Slaap is een van de meest essentiële onderdelen van het mens-zijn. Het is waar we naartoe gaan om op te laden, om te dromen (misschien zelfs van een ander leven) of gewoon om ons veilig te voelen voor de buitenwereld. Vooral in tijden die onzeker of overweldigend aanvoelen, wordt de slaapkamer voor mij een soort toevluchtsoord. Ik denk dat het nu meer dan ooit de moeite waard is om onze aandacht te richten op deze intieme, rustige ruimtes die zo vaak onopgemerkt blijven – en om te erkennen hoezeer ze ons vormen wanneer we de wereld in stappen.”
Nicklas Skovgaard x Sloggi
Het bleek voor Nicklas Skovgaard het perfecte moment om een – zij het onverwachte – samenwerking aan te gaan met underwearlabel Sloggi, dat bekendstaat om comfortabel en praktisch ondergoed. Echte Sloggi-klassiekers, zoals de Double Comfort, kregen een nieuwe rol als zichtbare stylingelementen op de catwalk, naast innovaties zoals The Up, de push-up bra uit de aankomende Zero Feel-collectie. “Ondergoed is het eerste wat je aantrekt en het zet de toon voor de dag. Wanneer het goed voelt en past bij je lichaam én je stemming, geeft het zelfvertrouwen, precies waar Sloggi voor staat”, aldus Skovgaard over de samenwerking.