Voor Shay Latukolan zijn muziek en dans al van jongs af aan een vanzelfsprekend onderdeel van zijn leven. Inmiddels is hij choreograaf en regisseur, werkt hij met artiesten als Stormzy, Jungle en Childish Gambino en zet zich actief in voor jonge makers. Onder meer via zijn SHAY-programma. Hoe is zijn liefde voor beweging ontstaan? Wat betekent human connection in een vak waarin alles draait om non-verbaal contact? En: wat geeft hij door aan de generatie na hem?
Shay Latukolan over zijn eerste liefde: muziek
Voor de nieuwe collectie van SAMSØE SAMSØE sprak Vogue met de choreograaf en regisseur. Als kind raakt Shay vooral geboeid door ritme. “Ik maakte zelf geen muziek, maar ik was er wel altijd mee bezig. Het was mijn eerste liefde.” Dit wordt op een natuurlijke manier opgevolgd door een passie voor dans. “Beweging werd uiteindelijk mijn tweede taal. Dat vind ik ook het mooiste aan dans: het is een taal die iedereen begrijpt. Dat voelt op de een of andere manier heel bevrijdend.”
Zijn jeugd omschrijft hij als een periode waarin hij zoekende was. “Ik hing met jongens van de straat, mensen die me echt wel de verkeerde kant op hadden kunnen trekken.” Het keerpunt komt als hij op jonge leeftijd begint te trainen in Amsterdam. “In Zwolle, waar ik opgroeide, voelde ik me vaak alleen in wat ik leuk vond. Dat was anders in Amsterdam: daar zag ik mensen zoals ik, creatievelingen. Hier was ik voor het eerst écht onderdeel van iets.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Ruimte voor ’the next gen’
Die ervaring, ook wel je ergens gezien en begrepen voelen, vormt de basis voor het SHAY-programma dat hij jaren later zelf opzet. Daarmee begeleidt hij dansers van over de hele wereld. “Er zijn weinig plekken waar je als maker zowel fysiek als mentaal wordt uitgedaagd én leert hoe je professioneel wordt. Dat probeer ik te bieden.” Alle vragen en struikelblokken waar hij vroeger tegenaan liep? Die beantwoordt hij nu voor wat hij zelf ’the next gen’ noemt. “Ik wil jonge creatievelingen vooral begeleiden en mijn ervaringen delen. Zo kunnen ze een eigen stem vinden en die durven te volgen.”
Wat hij tegen zijn jongere zelf zou zeggen? Daar hoeft hij niet lang over na te denken. “Geniet wat meer van het moment en zie dat alles waar je nu over twijfelt, je uiteindelijk verder gaat brengen.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Human connection
In zijn werk speelt human connection een centrale rol. “Alles begint voor mij bij het contact met mensen. Als ik geen verbinding voel, gebeurt er niks.” Shay gelooft dat als je als maker écht iets neer wilt zetten, je in contact moet staan met jezelf én met je omgeving. Die gedachte sluit naadloos aan bij de thematiek van de nieuwste collectie van SAMSØE SAMSØE waarin zorg, connectie en tijdloosheid centraal staan.
Voor deze shoot draagt Shay stukken uit de herfst/winter 2025-collectie. Comfortabele, krachtige silhouetten die ruimte geven aan beweging en gemaakt zijn met aandacht voor vorm en gevoel.
Inspiratie uit het alledaagse
Zijn inspiratie haalt Shay uit verschillende dingen. Films, muziek, maar ook uit de kleinste observaties. “Ik kan naar een stoel kijken en daar iets in zien. Of een fragment in een film: hoe iemand zit, hoe iemand kijkt. Zelfs dat kan me raken of inspireren.” Muziek blijft daarbij de rode draad. “Een bepaald geluid kan iets oproepen in mijn lichaam. Dan hoef ik er niet over na te denken, maar gaat de beweging vanzelf.”
Wat hij hoopt met zijn werk te bereiken, is simpel: dat het iets losmaakt. “Je hoeft niet alles te snappen. Soms is íéts voelen, wat dan ook, genoeg. En het mooiste is: iedereen mag daar iets anders in zien.”
Benieuwd naar de nieuwe AW25-collectie van SAMSØE SAMSØE? Die vind je hier.
Alle kleding is uit de Samsøe Samsøe AW25-collectie
Fotografie: Michelle Helena Janssen
Styling: Indiana Roma Voss
Visagie: Eldridge Mullenhof
Kindercasting: Yazmina Azhoum