Kleding met spiegeltjes erop duikt ineens overal op. En nee, dit zijn niet de typische paillettenjurken of glittertops die je al kent, maar echte spiegels die licht vangen en outfits laten fonkelen alsof je een discobal draagt. Maar deze trend voelt niet alleen feestelijk, de kledingstukken hebben ook nog eens betekenis.
Borduurwerk uit India
Daarvoor moeten we eerst even terug naar de oorsprong, want dat is belangrijk. Mode met spiegels komt namelijk uit India, waar shisha embroidery al eeuwenlang wordt toegepast. Kleine ronde spiegeltjes worden daarbij met draad in stoffen vastgezet – een arbeidsintensief handwerk dat vooral te zien is op kleurrijke gewaden. Naast het mooie effect hiervan (het fonkelen en dansen van licht bij beweging), heeft het ook een symbolische betekenis: spiegels zouden kwade geesten afweren door hun eigen reflectie terug te kaatsen.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Die culturele laag maakt dat het gebruik van spiegels meer is dan puur decoratief. Het verklaart ook waarom ontwerpers er opnieuw door gefascineerd raken. In een modeklimaat waarin ambacht en authenticiteit steeds meer tellen, sluit deze techniek perfect aan bij de behoefte aan kleding met een verhaal. Juist daarom is het belangrijk de herkomst te benoemen – net zoals bij de recente discussies rond de dupatta, de traditionele Indiase sjaal die nu veel als chique accessoire over jurken wordt gedragen, maar waarvan de culturele oorsprong vaak onderbelicht blijft.
Archieflooks van Prada
Toch is het niet de eerste keer dat we spiegels in westerse mode zien. Hét modehuis dat het detail mainstream maakte, is Prada. In de lente/zomer 1999-collectie van het Italiaanse modehuis verschenen tops en jurken vol spiegelende panelen die letterlijk licht weerkaatsten. Ze voelden futuristisch en speels. Die mirror pieces zijn nu bijna mythisch en veel gezocht op doorverkoop-platforms. Zo gaat op TikTok een video rond van een modeverzamelaar die een spiegel-top van Prada kocht, waarna de verkoper ineens “niet meer wist waar het item was”. Even later kwam dezelfde top voor vier keer de prijs opnieuw online: zo’n vierduizend (!) euro.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
