Smaken veranderen en dat gaat verder dan fashion of lifestyletrends. Net zoals je garderobe die steeds duurzamer wordt, ondergaan ook de dranken die we drinken een transformatie, gestuurd door invloeden van klimaat en cultuur. Daar bewegen we het liefst moeiteloos in mee. Het mooie? Het is niet alleen goed voor de wereld, maar vooral ook heel lekker. Tijdens een inspirerend event in Berlijn kregen bezoekers alvast een voorproefje van wat we de komende jaren gaan proeven. Vogue’s Marjolein was erbij en deelt de highlights als het gaat om de nieuwste smaak- en koffietrends in 2026.
Smaak- en koffietrends in 2026
Tijdens het event, georganiseerd door Oatly voor de lancering van hun allereerste Global Future of Taste-rapport, werd duidelijk: smaak is de nieuwe taal waarmee we praten over duurzaamheid, welzijn en identiteit. De dranken van morgen zijn niet langer alleen om de dorst te lessen, maar om iets te vertellen. Over wie we zijn, waar we vandaan komen en wat we belangrijk vinden.
Wat kunnen we volgend jaar verwachten? Allereerst: minder caféïne. Food futurologist Dr. Morgaine Gaye vertelt dat dit past binnen een bredere beweging onder jongere generaties, waarin controle en bewustzijn centraal staan. De kwaliteit van decafproducten wordt bovendien steeds beter, waardoor je geen concessies meer hoeft te doen op het gebied van smaak. Maar wél meer in balans blijft.
Vezelrijk en bewust
Ook de focus op vezels groeit. Havermelk, van nature rijk aan vezels, sluit perfect aan bij de wens om bewuster te drinken. Op deze manier krijgen dranken een functionele laag: ze moeten niet alleen lekker zijn, maar ook bijdragen aan energie, rust en weerstand. Verder kunnen we in 2026 nog steeds geen genoeg krijgen van matcha. De trend blijft zich vernieuwen, met creatieve combinaties waarin de vertrouwde groene thee wordt gemixt met onverwachte smaken en structuren. Van kruidige chai tot dranken met een substantie als pudding.
Daarnaast zullen destination drinks steeds meer opduiken, ook wel dranken die smaken naar plekken waar we naartoe verlangen. Denk aan Thaise thee, varianten van Japanse latte of tropische fruitblends. En daarmee gaat een bredere behoefte aan natuurbeleving hand in hand: we willen zien wat we drinken. Zichtbare bloemen, verse kruiden en zachte texturen maken de drankervaring compleet.
Fluffy en nostalgisch
Last but not least: zachtheid, bijvoorbeeld dranken met foam of fluffy toppings – en nostalgie. Alles wat we vroeger consumeerden in een nieuw jasje steken. Maar de belangrijkste missie van Oatly blijft het verduurzamen van de smaakwereld, zonder in te leveren op kwaliteit. Met hun plantaardige innovaties laat het merk zien dat wat goed is voor de planeet óók heerlijk kan zijn. Want de toekomst van smaak draait niet om minder, maar om beter. Het Global Future of Taste-rapport vind je hier.