Burberry is zo’n merk dat gegrift staat in het collectieve geheugen. Wereldwijd. Dat is maar weinig modemerken gegeven, en dat alleen al is heel bijzonder. Bovendien is Burberry een van de weinige merknamen die synoniem staat met een specifiek item; in dit geval de trenchcoat. Toch was de waardering voor het merk de afgelopen jaren helaas wat minder. Tot nu. Burberry is hartstikke terug, van nooit weggeweest dan. Mede dankzij coole campagnes met geweldige casting. We leggen het even uit (en onderaan het artikel zie je de geweldige beelden).
Burberry en geschiedenis
Eerst even over de geschiedenis van Burberry. Het merk dat al bijna 170 jaar bestaat heeft een enorm rijke historie, dus we belichten vooral de highlights. Thomas Burberry startte zijn merk Burberrys, met s erachter, op 21-jarige leeftijd in Engeland, in 1856. Zijn bedrijf, toen gevestigd in Basingstoke, richtte zich op kleding die geschikt was voor het Britse weer. (Onthoud dit voor zometeen, want dit idee kwam afgelopen jaar weer terug.)
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
In 1879 ontwikkelde Burberry de lichte, ademende en ook nog eens waterdichte stof gabardine. Het zou het merk voorgoed veranderen; in 1888 wordt de uitvinding gepatenteerd. In de drie decennia erna dragen beroemde onderzoekers de stof naar de poolcirkel en de zuidpool. In de Eerste Wereldoorlog, tussen 1914 en 1918, dragen militairen Burberry’s trenchcoat. Behalve het materiaal, dienen ook de designdetails een praktisch doel. Zo zitten onder de epaulettes op de schouders, de handschoenen. De ‘storm shield‘, een flap op de rug, zorgt dat de regendruppels eraf stromen. Zo staat Burberry eigenlijk de eerste pak ’n beet 70 jaar van het bestaan vooral bekend als een praktisch, innovatief merk.
Dat verandert eigenlijk langzaam na die Eerste Wereldoorlog. In de jaren 20 van de vorige eeuw introduceert Burberry de bekende geruite stof. Deze Burberry Check wordt gebruikt als binnenkant van de regenkleding; de iconische trenchcoat is geboren. Zo wordt Burberry langzaam een lifestylemerk voor de reguliere Engelse consument. Al levert het bedrijf ook in de Tweede Wereldoorlog weer uniformen voor het Britse leger.
De populariteit van Burberry in campagnes
Maken we een grote sprong. De vestiging van Burberry als internationaal modemerk vindt definitief plaats in de jaren 60, als er modeshows plaatsvinden van Londen tot Parijs, Milaan, Brussel, Berlijn en Tokio. Vanaf 1967 wordt de kenmerkende ruit ook gebruikt als materiaal aan de buitenkant van accessoires en is dit beroemde beeldmerk ook een feit. In de jaren erna zet de internationale groei en faam gestaag door. En in 1999 pas gaat het merk trouwens pas Burberry heten, zonder s erachter.
Rond die tijd gebeurt er ook iets opmerkelijks. Waar tot die tijd Burberry toch vooral gezien werd als klassiek, degelijk en vooral ook een erg Brits merk, ontdekt de modieuze massa de bekende ruit. Eigenlijk werd Burberry in die jaren zó populair, dat het bijna verdronk in de eigen populariteit. De beroemde ruit werd ook steeds vaker gekopieerd. Er gebeurt nog iets dat het merk zelf niet in de hand had. Rond het jaar 2000 droegen Engelse hooligans het merk graag. Het werd zelf zo erg, dat lokale pubs mensen gekleed in de Burberry-ruit weerden. Het luxe merk werd plots geassocieerd met een fanbase waar het niet om had gevraagd.



