burberry-is-hartstikke-terug-ook-dankzij-deze-geweldige-kerstcampagne-met-beroemdheden-372413
©Burberry

Burberry is zo’n merk dat gegrift staat in het collectieve geheugen. Wereldwijd. Dat is maar weinig modemerken gegeven, en dat alleen al is heel bijzonder. Bovendien is Burberry een van de weinige merknamen die synoniem staat met een specifiek item; in dit geval de trenchcoat. Toch was de waardering voor het merk de afgelopen jaren helaas wat minder. Tot nu. Burberry is hartstikke terug, van nooit weggeweest dan. Mede dankzij coole campagnes met geweldige casting. We leggen het even uit (en onderaan het artikel zie je de geweldige beelden).

Burberry en geschiedenis

Eerst even over de geschiedenis van Burberry. Het merk dat al bijna 170 jaar bestaat heeft een enorm rijke historie, dus we belichten vooral de highlights. Thomas Burberry startte zijn merk Burberrys, met s erachter, op 21-jarige leeftijd in Engeland, in 1856. Zijn bedrijf, toen gevestigd in Basingstoke, richtte zich op kleding die geschikt was voor het Britse weer. (Onthoud dit voor zometeen, want dit idee kwam afgelopen jaar weer terug.)

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

In 1879 ontwikkelde Burberry de lichte, ademende en ook nog eens waterdichte stof gabardine. Het zou het merk voorgoed veranderen; in 1888 wordt de uitvinding gepatenteerd. In de drie decennia erna dragen beroemde onderzoekers de stof naar de poolcirkel en de zuidpool. In de Eerste Wereldoorlog, tussen 1914 en 1918, dragen militairen Burberry’s trenchcoat. Behalve het materiaal, dienen ook de designdetails een praktisch doel. Zo zitten onder de epaulettes op de schouders, de handschoenen. De ‘storm shield‘, een flap op de rug, zorgt dat de regendruppels eraf stromen. Zo staat Burberry eigenlijk de eerste pak ’n beet 70 jaar van het bestaan vooral bekend als een praktisch, innovatief merk.

Dat verandert eigenlijk langzaam na die Eerste Wereldoorlog. In de jaren 20 van de vorige eeuw introduceert Burberry de bekende geruite stof. Deze Burberry Check wordt gebruikt als binnenkant van de regenkleding; de iconische trenchcoat is geboren. Zo wordt Burberry langzaam een lifestylemerk voor de reguliere Engelse consument. Al levert het bedrijf ook in de Tweede Wereldoorlog weer uniformen voor het Britse leger.

De populariteit van Burberry in campagnes

Maken we een grote sprong. De vestiging van Burberry als internationaal modemerk vindt definitief plaats in de jaren 60, als er modeshows plaatsvinden van Londen tot Parijs, Milaan, Brussel, Berlijn en Tokio. Vanaf 1967 wordt de kenmerkende ruit ook gebruikt als materiaal aan de buitenkant van accessoires en is dit beroemde beeldmerk ook een feit. In de jaren erna zet de internationale groei en faam gestaag door. En in 1999 pas gaat het merk trouwens pas Burberry heten, zonder s erachter.

Rond die tijd gebeurt er ook iets opmerkelijks. Waar tot die tijd Burberry toch vooral gezien werd als klassiek, degelijk en vooral ook een erg Brits merk, ontdekt de modieuze massa de bekende ruit. Eigenlijk werd Burberry in die jaren zó populair, dat het bijna verdronk in de eigen populariteit. De beroemde ruit werd ook steeds vaker gekopieerd. Er gebeurt nog iets dat het merk zelf niet in de hand had. Rond het jaar 2000 droegen Engelse hooligans het merk graag. Het werd zelf zo erg, dat lokale pubs mensen gekleed in de Burberry-ruit weerden. Het luxe merk werd plots geassocieerd met een fanbase waar het niet om had gevraagd.

Burberry wist dit negatieve imago (gelukkig) om te buigen. Er wordt een rebranding ingezet en meer gefocust op high-end fashion. In 2000 wordt bijvoorbeeld de inmiddels beroemde grote winkel op Bond Street in Londen geopend. En uit hetzelfde jaar komt de iconische campagne met Kate Moss in een Burberry-bikini, geschoten door Mario Testino. In 2002 wordt Chistopher Bailey aangetrokken als creative director.

Ken je geschiedenis

In de jaren erna lukt het om Burberry weer op de kaart te zetten als vooruitstrevend modemerk stevig verankerd in een rijke heritage. Zo worden sinds 2009 de modeshows in plaats van in Milaan, weer in Londen gegeven. En, je kunst het je bijna niet meer voorstellen: Burberry is het eerste luxe modehuis dat een modeshow online streamt, voor de herfst/winter 2010-collectie. In 2013 is het ook het eerste grote modemerk met een Instagram-account. Zo blijven technische innovatiedrang en erfgoed hand in hand gaan bij het merk.

En eigenlijk is dat ook precies wat het merk nu, in 2025, weer opnieuw op de kaart zet. Want eerlijk is eerlijk: de afgelopen jaren liep het niet geweldig bij Burberry. Wat was er aan de hand? In 2022 startte fashion genius Daniel Lee als hoofdontwerper, bij zijn vorige werkgever Bottega Veneta terecht enorm bejubeld. Bij Burberry was zijn opstartperiode wat wisselvalliger. Zijn shows, op wisselende locaties in Londen, werden niet meteen goed ontvangen. Hij verwijderde in 2023 het hele Instagram-account en kondigde een rebranding aan. Vervolgens haalde hij het oude logo van Burberry uit 1901 terug, in vernieuwde versie dan, iets dat niet meteen door iedereen werd begrepen. En met de cijfers van Burberry ging het niet meteen beter.

In 2024 was de merkwaarde 42 procent lager dan in 2023. Dat zou komen door tegenvallende verkopen in vooral Azië, maar ook in Amerika en Europa won Burberry het niet van de concurrenten. Er kwamen reorganisaties en in juli 2024 kwam er een nieuwe CEO: Joshua Schulman. Zijn strategie was om weer te focussen op het Britse erfgoed van het merk. En guess what? Het werkt. En hoe. Of eigenlijk: alweer.

De tekst gaat verder onder de post.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Burberry (@burberry)

Burberry campagnes

Want het merk is bijvoorbeeld weer heel goed gaan kijken naar de filosofie van de begindagen, zijnde: kleding die het (Britse) weer aan kon. Daniel Lee doet dat met zijn collecties, die zowel de beroemde trenchcoat als goede modestukken bevatten. En het marketingteam doet dat vissen in het archief al helemaal. Aangezien niet iedereen overal ter wereld gelukkig door de regen hoeft, kwam er een slimme, nieuwe slogan: It’s always Burberry weather. 

En die sloeg eigenlijk meteen aan vorig jaar. Dat komt ook door de geniale casting. Vorig jaar schreven we al over de herfst/winter 2024-campagne It’s always Burberry weather, bestaande uit een aantal short films. Een daarvan is een parel van 9 (!) minuten waarin we kijken naar de beroemde Engelse voetballer Cole Palmer die gekleed in Burberry zit te vissen. Andere korte video’s tonen een eveneens vissende Eberechi Eze, Little Simz in de trein en Cara Delevingne die steen-papier-schaar speelt.

En wat te denken van de nieuwe Burberry-ambassadeur Barry Keoghan op een terras met een ober als zijn publiek. Of Olivia Colman die door het platteland rijdt, pratend over bessen terwijl ze een kudde schapen tegenkomt. Allemaal ‘alledaagse’, herkenbare taferelen waar het merk subtiel een rol in speelt. Gewoon, omdat het er altijd al is geweest. Deze benadering viel goed bij het publiek en beviel kennelijk het merk ook goed, want Coleman werd dit jaar weer ingezet voor campagnes. Zo zagen we haar plaatsnemen op een bankje naast model Tyson Beckford terwijl hij een ijsje eet. Zoals iemand op Instagram ook opmerkt: “I really love this new campaign. Just so simple but lovely.” Een terechte analyse, want die ogenschijnlijke ‘simpelheid’ is toch wel geniale marketing.

De tekst gaat verder onder de post.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Burberry (@burberry)

Ijzersterke marketing en casting

Die lijn wordt nu doorgezet bij Burberry. Door terug te kijken naar de roots, maar ook door te vernieuwen met geweldige campagnes en dito casting. In de allernieuwste campagne van Burberry zitten bijvoorbeeld de legendarisch actrice Jennifer Saunders van Absolutely Fabulous, iconische modellen als Naomi Campbell en Rosie Huntington-Whiteley, acteur Ncuti Gatwa uit Sex Education en voetballer Son Heung-min. Zij zijn in foto’s en in een korte film van regisseur John Madden te zien terwijl ze zich in een typisch Londens townhouse klaarmaken voor kerst. Zie de foto’s hieronder.

Eigenlijk komen alle ingrediënten die Burberry ooit en ook nu succes brachten, nu samen. We zien duidelijk de typische Engelse heritage qua tradities en setting. En zien de iconische Burberry-ruit in overvloed. Dan is er het high fashion-modegehalte dankzij de topmodellen. Er is jong talent te zien, zowel acteurs als sporters en uit zowel Engeland en Azië, altijd een belangrijke markt voor Burberry. En we zien opnieuw die liefde voor het ‘alledaagse’, het gewone, het aanspreken van de reguliere consument dat Burberry altijd heeft gedaan. Oftewel: check, check, double-check (pun intended).

De campagnes van het afgelopen jaar slaan aan bij consumenten en worden bejubeld door bijvoorbeeld marketingexperts. Ondertussen zien we ook een revival van vintage Burberry-stukken zoals de bikini, maar ook geruite broeken en rokken die door liefhebbers weer uit de kast worden getrokken. Het is Burberry gegund dat het na wat lastige jaren nu weer zo ontzettend goed gaat met het merk. Dankzij een blik op de toekomst én respect voor het verleden gaat dit iconische merk volgend jaar heerlijk de 170e verjaardag vieren. En wij vieren mee, misschien wel in een trenchcoat.

Bekijk de mooiste Burberry campagnes hieronder.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Burberry (@burberry)

Burberry campagne kerst 2025 Jennifer Saunders
©Burberry
Jennifer Saunders
Burberry campagne kerst 2025 Campaign Son Heung-min
©Burberry
Son Heung-min
Burberry campagne kerst 2025 Rosie Huntington-Whiteley
©Burberry
Rosie Huntington-Whiteley
Burberry campagne kerst 2025 Campaign Ncuti Gatwa
©Burberry
Ncuti Gatwa