antonin-tron-volgt-olivier-rousteing-op-als-creative-director-van-balmain-372601
©Yedihael

Antonin Tron is de nieuwe creative director van Balmain, met ingang van deze maand, na het vertrek van Olivier Rousteing, die tijdens zijn indrukwekkende veertienjarige ambtstermijn de omzet van het Franse modehuis vertienvoudigde. De 41-jarige Tron is de ontwerper achter het tien jaar oude Parijse merk Atlein, een label bekend om zijn ambachtelijke draperingen en bewerking van jersey – “net zo goed als die van Alaia”, aldus Hamish Bowles in zijn profiel van de ontwerper in Vogue van september 2016 – en om zijn doordachte en respectvolle kijk op vrouwelijkheid (geïnspireerd door feministen, schrijvers en kunstenaars). Tron zal zijn debuutcollectie voor Balmain voor het herfst/winter 2026-seizoen in maart volgend jaar presenteren.

Antonin Tron naar Balmain

“Balmain heeft een inspirerende geschiedenis”, zegt Tron. “In wezen belichaamt het huis savoir-faire, cultuur, sensualiteit en elegantie – mode die stralend, nauwkeurig en gedurfd is. Dit resoneert diep met mij en ik voel me bevoorrecht dat ik de kans krijg om voort te bouwen op deze ongelooflijke erfenis.”

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Matteo Sgarbossa, Chief Executive Officer van Balmain, merkt op: “We zijn verheugd Antonin te mogen verwelkomen bij het modehuis Balmain. Antonins benadering van design, geworteld in de kunst van het draperen en de fysieke eigenschappen van stoffen, sluit aan bij de fundamentele overtuiging van Pierre Balmain dat ‘kleding maken de architectuur van beweging is’.” Rachid Mohamed Rachid, CEO van Mayhoola en voorzitter van Balmain (Balmain is eigendom van de Mayhoola-groep), zegt: “We zijn buitengewoon verheugd Antonin Tron te mogen verwelkomen in de groep en bij Balmain. Zijn doordachte benadering van design, geworteld in vakmanschap en artistieke gevoeligheid, maakt hem tot een spannend talent voor het huis.”

De carrière van Antonin Tron

Tron en ik kennen elkaar al sinds februari 2016. We hebben elkaar ontmoet via de Engelse auteur Kerry Olsen, die bevriend was met Trons Italiaanse partner Gabriele Forte. Toen zij vertelde over een interessante nieuwe ontwerper die zijn eigen merk lanceerde, ben ik meteen naar het appartement van Tron in het 11e arrondissement gegaan. Ik herinner me zijn collectie Vallauris-aardewerk (waar ik ook fan van ben) en een rek met de meest prachtig vormgegeven kledingstukken in jersey. Zijn vroegste ontwerpen waren vloeiend en golvend, maar ook gekenmerkt door strengheid en precisie. Het is een combinatie die volledig aansluit bij de persoon die ze heeft gemaakt; de kritische intelligentie van Tron wordt aangevuld met zijn aanzienlijke emotionele empathie.

Tijdens dat eerste bezoek ontdekte ik dat hij aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen had gestudeerd en overdag werkte bij Balenciaga (hij begon bij Nicolas Ghesquière en werkte vervolgens samen met Alexander Wang en Demna, die een soort mentor voor hem werd). Daarvoor had hij gewerkt bij Givenchy, met stylist Olivier Rizzo, Raf Simons en Paul Helbers bij Louis Vuitton. Meer recentelijk werkte hij bij Saint Laurent. Op mijn beurt vertelde ik vrijwel al mijn collega’s bij de Amerikaanse Vogue over hem en zijn label, en zij gingen ook meteen naar hem toe, net als de teams van Bergdorf Goodman en Neiman Marcus toen ik hen over Tron vertelde tijdens ons toenmalige halfjaarlijkse Vogue-ontbijt in het Ritz. (Bergdorf’s nam Atlein meteen in dienst.)

Technische vaardigheden

Zes maanden later, toen Tron de ANDAM-prijs had gewonnen voor zijn debuutcollectie voor Atlein, werd Hamish’s verhaal gepubliceerd. Hij had hem gevraagd hoe het was om voorop te lopen in het nieuwe Parijs, met labels als Paco Rabanne onder leiding van Julien Dossena en Christelle Kochers Koché. “Het is een heel spannend moment”, zei Tron, “omdat veel dingen opnieuw gedefinieerd kunnen worden – veel regels die vroeger golden, zijn niet meer relevant. Er is veel ruimte voor verschillende vormen van expressie.”

Sindsdien heeft Tron zijn woord gehouden. Zijn Atlein (dat hij momenteel op pauze heeft gezet) is gebaseerd op zijn technische vaardigheden: hij drapeert alles op een paspop en drukt alles uit in drie dimensies. Zijn grondige onderzoek en doordachte, gevoelige verhalen hebben zich op verschillende manieren gericht op de jaren negentig, sociaal activisme, futuristische eco-tech fabricaties, radicale kunst en de emotionele en mentale steun die te vinden is in het surfen op de golven (hij is een fervent surfer, in Californië of op zijn geliefde Île de Ré in Frankrijk). In alles heeft hij vrouwen verheerlijkt, evenals de verantwoordelijkheid die gepaard gaat met het kleden van vrouwen.

Denker, voeler en doener

Dat brengt ons bij Balmain. In zijn verklaring brengt Tron terecht hulde aan de immense en ongelooflijke erfenis die Rousteing heeft achtergelaten na zijn opmerkelijke transformatie van het modehuis. “Ik wil Olivier Rousteing mijn dankbaarheid betuigen”, zegt Tron, “voor het uitbouwen van Balmain tot het wereldwijde merk dat het vandaag is.”

Wat kunnen we verwachten van het Balmain van Antonin Tron? Toegang krijgen tot de studio en de ambachtslieden en technici is een droom voor Tron, die al jarenlang dapper zijn eigen collecties creëert zonder dat soort middelen. Hij is iemand die zal blijven nadenken over ontwerpen voor vrouwen, nu vanuit een historisch modehuis, maar nog steeds door de lens van de moderne tijd, terwijl hij ook begrijpt dat kleding in dialoog moet staan met wie die vrouwen zijn, wat ze willen en hoe ze hun vrouwelijkheid, hun lichaam, hun geslacht en seksualiteit willen uitdrukken, op een manier die allesbehalve cartoonesk of clichématig is. En er zullen verrassingen zijn, dat weet ik zeker. Als ik backstage met Tron praat, kom ik niet alleen met soundbites weg, maar ook met nieuw en onbekend leesmateriaal om me in te verdiepen.

Tron is een denker, een voeler en een doener – en dankzij Balmain is het podium voor hem ineens een stuk groter geworden.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.