Toen Ryan Murphy Productions de eerste teaserbeelden uitbracht van de aankomende serie American Love Story, had de wereld… een mening. De nieuwe spin-off anthologie vertelt het liefdesverhaal van John F. Kennedy Jr. en Carolyn Bessette Kennedy, maar voor velen lieten de beelden te wensen over. In het bijzonder de transformatie van actrice Sarah Pidgeon in Carolyn, met bijna Gwen Stefani-achtig blond haar. Hoewel het internet meteen losging op die haarkleur, wilde ik het naadje van de kous weten. Dus ging ik langs bij dé bron: haarkleurspecialist Brad Johns, die in de jaren negentig verantwoordelijk was voor Carolyns inmiddels iconische blonde lokken.
Specialist uit de jaren negentig
Johns was dé colorist van zijn tijd. Zijn klantenbestand varieerde van Kate Moss en kunstenares Cindy Sherman tot New Yorkse societyfiguren en mode-insiders – en natuurlijk Bessette. In de septembereditie van Vogue in 1996 noemde toenmalig beauty editor Amy Astley hem “Golden Boy, de grondlegger van ‘chunking’ en de Kleuren-tsaar.” Een jaar later opende Johns zijn eigen salon aan Fifth Avenue, met acht stoelen die constant bezet waren. In een drie pagina’s tellend artikel in Allure (september 1998) beschreef schrijver Martha Barnette zijn kenmerkende ‘chunking’-techniek, populair nadat hij het toepaste bij Christy Turlington: “Je pakt eigenlijk gewoon plukken haar en highlight die”, schreef ze.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Voordat ik hem contacteerde, wist Johns niet eens dat American Love Story eraan kwam, laat staan dat hij de beelden had gezien. Nadat ik hem een paar screenshots had gestuurd, was zijn oordeel luid en duidelijk: “Niemand zou geloven dat Carolyn in de jaren negentig die kleur van mij had gekregen. Dit is veel te 2024.” Daarna besloten we te bellen om verder te praten over Bessette’s haarkleur, hun samenwerking, en meer.
De haarkleur van Carolyn Bessette-Kennedy
Allereerst vraag ik Johns hoe hij Bessette’s haarkleur zou omschrijven – iets waar ze volgens hem “echt hard aan gewerkt hebben”. Carolyn had van nature lichtbruin haar, maar hij bracht haar naar een kleur die hij omschrijft als “toffee”. Van daaruit paste hij zijn kenmerkende chunking-techniek toe. “Ik zette drie folies met highlights rondom haar gezicht, en dan nog twee daaronder – voor als ze haar kapsel opstak.”
Die ‘onderliggende’ highlights waren vooral belangrijk op momenten zoals Carolyns trouwdag – waarop ze haar haar omhoog droeg – om het geheel een natuurlijke touch te geven. “Mijn doel was een haarkleur alsof ze net van het strand kwam”, vertelt hij verder. “Carolyn had prachtig haar. Ze was beeldschoon en ontzettend grappig.”