Louis Vuitton is natuurlijk een wereldwijd geliefd mode- en accessoiresmerk. Afgelopen maart werd aangekondigd dat Louis Vuitton nu eindelijk ook komt met een eigen make-uplijn, genaamd La Beauté Louis Vuitton. De eerste beelden zijn binnen en binnenkort is de make-up eindelijk te koop, inclusief de nu al veelbesproken La Beauté Louis Vuitton-lipstick. Hieronder lees je er alles over.
La Beauté Louis Vuitton
Zoals gezegd kondigden we afgelopen maart al aan dat La Beauté Louis Vuitton gelanceerd zou worden. Nu is het dan zover en kunnen we eindelijk deze nieuwe, luxe make-upcollectie proberen. De Bijenkorf in Nederland zal als enige fysieke winkel La Beauté Louis Vuitton verkopen, in heel Benelux & Scandinavië. Dat is fijn, want soms wil je make-up toch echt even in het echt zien.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Louis Vuitton zou Louis Vuitton niet zijn, als ze niet zouden kiezen voor een geweldige creative director voor de make-up. En die hebben ze gevonden in Dame Pat McGrath. La Beauté Louis Vuitton heeft daarmee misschien wel dé grande dame van de make-upwereld in huis, in ieder is ze alvast een ‘dame’. In 2021 werd McGrath namelijk als eerste en enige make-upartiest ooit geridderd door Koningin Elizabeth II. Dat koninklijke karakter hoort ook wel bij het kwalitatief hoogwaardige karakter van het label, dat ooit begon als luxe kofferfabrikant. Niet voor niets poseert McGrath op de persbeelden in een speciale Louis Vuitton-trunk. Ons doet het denken aan een complete LV make-upkamer.
Het merk zegt zelf over McGrath, die al meer dan 20 jaar de make-up doet backstage bij de shows van Louis Vuitton: “De wereldberoemde Britse make-upartiest brengt haar ongeëvenaarde expertise en artistieke visie in bij het creëren van een beautybeleving die verder reikt dan enkel producten.” En dat is dan ook precies het idee: dat de make-upproducten zorgen voor een ‘ervaring’.
Gebaseerd op historie
Die ervaring is ook weer gestoeld op de geschiedenis van Louis Vuitton als een van de eerste luxefabrikanten voor reisproducten, te beginnen met koffers. Het idee van de eerste vierkante, in plaats van ronde, en dus stapelbare koffers kwam uit de koker van Louis Vuitton. Dit innovatieve idee werd later voortgezet met allerlei ingenieuze koffers, die alles voorzichtig konden vervoeren van kleding, tot schilderijen, muziekinstrumenten en ook parfums en cosmetica.
Al honderd jaar geleden, in 1925, maakte het huis twee iconische stukken. De eerste was een op maat gemaakte beautycase voor sopraan Marthe Chenal. Deze beautycase heette Le Milano. De tweede was een elegante toilettas voor de Poolse componist Jan Paderewski. Ook was bij de eerste Louis Vuitton-handtassen voor vrouwen het idee dat ze hierin niet alleen een portemonnee konden meenemen, maar ook bijvoorbeeld een handspiegel en make-up.