zo-smeer-je-effectief-de-5-dos-en-donts-voor-het-gebruik-van-zonbescherming-297667
©©LISELORE CHEVALIER, VOGUE NEDERLAND, APRIL 2024

Het dragen van zonnebrandcrème is het hele jaar door essentieel – zeker in de lente en de zomer. Toch beginnen velen pas te smeren wanneer de zon op haar felst schijnt. Bovendien is er vaak verwarring over de beste formules en doseringen van zonbescherming. De Britse Vogue vroeg dermatoloog dr. Sam Bunting naar de vijf belangrijkste do’s en don’ts van SPF, zodat je die broodnodige vitamine D met een gerust hart tot je kunt nemen.

De do’s en don’ts voor zonbescherming

Doen: een breedspectrum SPF

Om de huid te beschermen tegen zowel UVA- als UVB-licht – die allebei schade aanbrengen – is een breedspectrum SPF een must. “Cruciaal bij een goede skincare routine, is het blokkeren van dagelijkse UVA-stralen die het hele jaar aanwezig zijn”, legt Dr. Bunting uit. “Ze komen zelfs door glas en vormen in feite het grootste deel (95 procent) van het UV-licht dat de aarde bereikt.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hoewel UVB in het UV-licht verantwoordelijk is voor de (meer zichtbare) verbranding – en we ons daar meestal meer op richten omdat de schade snel te zien is – is het belangrijk ervoor te zorgen dat SPF ook bescherming biedt tegen UVA. UVA-schade leidt tot fijne lijntjes, pigmentatie, een ongelijkmatige huidtextuur, grote poriën, een grovere huid en verlies van collageen. “Strandvakanties zijn niet zozeer het probleem. Het is meer het alledaagse. Denk aan een half uurtje wandelen tussen de middag.” Een breedspectrum SPF biedt een aanzienlijke bescherming tegen zowel UVA- als UVB-stralen, en wordt geadviseerd voor alle huidtinten.

Doen: de juiste zonnebrandcrème voor jouw huid

Er zijn twee soorten filters in zonnebrandcrèmes: chemische en fysische. Chemische filters bevatten ingrediënten zoals octinoxaat en oxybenzone. Deze zonnebrandcrèmes absorberen UV-licht om huidbeschadiging te voorkomen. Fysische zonnebrandcrèmes bevatten mineralen die meestal gebaseerd zijn op zinkoxide en titaniumdioxide. Deze ingrediënten beschermen de huid door het licht zowel te weerkaatsen als te absorberen.

De beste bescherming? Volgens Dr. Bunting is dat een combinatie van zowel fysische als chemische bestanddelen die “een zeer goede breedspectrumdekking tegen zowel UVA- als UVB-stralen” biedt. Helaas krijgen veel mensen een witte waas van zonnebrandcrèmes met chemische filter. Hierom krijgt de fysische filter vaak de voorkeur, omdat deze die gevreesde waas op de huid voorkomt. Al doen de formules van nu dit al wel een stuk minder.

“Als je gevoelig bent of last hebt van roodheid, couperose of eczeem in je gezicht, is een minerale zonnebrandcrème meestal zachter”, aldus dr. Bunting. “Dat is ook het type dat we vaak gebruiken na ingrepen als laseren of peelings, of wanneer de huidbarrière is aangetast. Je kunt met beide een goede UVA- en UVB-bescherming krijgen.”

Niet doen: bezuinigen op de hoeveelheid

“We lijken ‘alwetend’ als het gaat om de hoogte van de SPF, maar merken vertellen zelden hoe belangrijk het is om de formule royaal op de huid aan te brengen”, zegt dr. Bunting. Om er zeker van te zijn dat je genoeg van deze zonbescherming aanbrengt, adviseert ze een kwart theelepel (of 1,25 ml) als maatstaf voor zowel gezicht als hals. Ook benadrukt ze het belang van het zo gelijkmatig mogelijk aanbrengen.

Een goede methode is haar ’13 stippen techniek’, die net zo eenvoudig is als het klinkt. Je brengt 13 verschillende stippen SPF aan rond het gezicht en wrijft ze samen in. “Zo kun je de SPF gelijkmatig verdelen zonder stukjes te missen.”

Niet doen: vertrouwen op SPF in je make-up of dagcrème

Een veel voorkomende misvatting is dat de SPF in je dagelijkse foundation voldoende is. Dr. Bunting: “Je moet een speciale zonnebrandcrème gebruiken. SPF15 in je getinte moisturizer is niet genoeg, dat geeft maar een klein beetje UVB-bescherming.” Tel daarbij op dat de kans klein is dat je op elke plek van je huid genoeg getinte moisturizer aanbrengt om bescherming te bieden.

Niet doen: een lage SPF als zonbescherming

De eeuwenoude vraag: SPF30 of 50? “Ik ben zeer zeker voor SPF50. UV-licht veroorzaakt niet alleen vroegtijdige veroudering, maar ook huidkanker. Dit is zonder twijfel bewezen. Wel zijn beide te voorkomen met een goede bescherming”, zegt dr. Bunting. “Ik heb liever dat mensen een SPF50 wat te weinig gebruiken dan een SPF30.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.