deze-kunstenaar-wint-theodora-niemeijer-prijs-als-aziatisch-nederlandse-queer-kunstenaar-ben-ik-enorm-trots-245478
©©Koos_Breukel

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. En, niet geheel toevallig, wordt vandaag ook de Theodora Niemeijer Prijs uitgereikt. Doel van deze stimuleringsprijs, die sinds 2012 bestaat,  is het vergroten van ‘de representatie en waardering van vrouwelijke kunstenaars’. Speciaal hiervoor is de pot dit jaar vertienvoudigd (!) naar maar liefst €100.000. De Zuid Koreaans-Nederlandse kunstenaar en voormalig model Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) wint dit jaar de Theodora Niemeijer Prijs; wij stelden haar enkele vragen.

Theodora Niemeijer Prijs

De Theodora Niemeijer Prijs is met deze verhoging de grootste vrij besteedbare kunstprijs van Nederland. Chang mag zelf bepalen wat ze met driekwart van het budget doet, de overige €25.000 is beschikbaar als aankoopbudget voor een museum. Een hoge prijs, maar kennelijk hard nodig. Volgens Het Niemeijer Fonds zijn er ‘weinig financiële middelen en prijzen beschikbaar voor de doorontwikkeling van mid-career vrouwelijke kunstenaars’.

Er zijn wel prijzen voor startende en gevestigde kunstenaars, maar deze middelste groep wordt een beetje overgeslagen. Zonde, want juist op het hoogtepunt van je carrière produceer je veel werk. Ook wordt in die fase kennelijk duidelijk hoe groot de kloof is tussen mannelijke en vrouwelijke kunstenaars. Zo zou slechts 16,4 procent van de vaste collecties van de grootste hedendaagse musea bestaan uit werk van vrouwen. En dat terwijl we allemaal weten hoe belangrijk representatie is. Als je geen vrouwelijke voorbeelden ziet in het museum, komen er misschien ook minder vrouwelijke kunstenaars – een vicieuze cirkel. Tijd voor verandering. En dat kun je soms afdwingen met een financiële push, zoals nu met de Theodora Niemeijer Prijs voor Sara Sejin Chang (Sara van der Heide).

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Chang werd tot winnaar gekozen door een jury. Deze bestaat uit onder anderen kunstenaar Ansuya Blom, Andrea Davina, directeur van Stichting Niemeijer Fonds, en de directeur Van Abbemuseum: Charles Esche. Ze kozen uit een selectie kunstenaars voor Chang, die haar complete naam als kunstenaar communiceert met haar Nederlandse naam tussen haakjes achter haar Zuid-Koreaanse naam.
Chang is geen onbekende in de modewereld. Zo heeft ze rond en na haar studententijd modellenwerk gedaan en werd indertijd vertegenwoordigd door de Boekers. Al sinds 1999 maakt de Zuid Koreaans-Nederlandse kunstenaar bijzonder werk. Ze begint altijd met uitgebreid onderzoek, waarna ze haar verhaal vertelt middels multimediale combinaties. Denk aan film, tekst, immersieve installaties, performances en schilderkunst. Haar werk werd al getoond bij nationale en internationale musea en biënnales. Momenteel is werk van Chang te zien in het Centraal Museum, Utrecht, en Moderna Museet in Stockholm. Ook is haar filminstallatie Four Months, Four Million Light Years nu te ervaren in Amsterdam tot 9 april 2023, in de Rozenstraat- a rose is a rose is a rose.
Sara Sejin Chang Four Months, Four Million Light Years
©Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)
Detail van 'Four Months, Four Million Light Years', 2020

Prijs voor representatie

Sara, gefeliciteerd! Hoe is het voor jou nu deze prijs te winnen? 

“Fantastisch! Het was een totale verrassing, en ik ben nog steeds overdonderd. Als Aziatische-Nederlandse, queer vrouwelijke kunstenaar vervult het me met enorme trots dat ik deze prijs ontvang. Ik ben al sinds 1999 aan het werk als beeldend kunstenaar, en mijn kunstenaarschap heeft verschillende transformaties gekend. Nu ben ik in een fase dat ik goed moet nadenken: hoe kan ik de vele buitenlandse reizen voor tentoonstellingen combineren met het creëren van nieuw werk, waar veel onderzoek en tijd aan vooraf gaat. Hoe kan ik uitbreiden, zonder dat ik concessies doe aan mijn werk of werkwijze, waar veel aandacht en zorg in zit. Dat laatste is heel belangrijk voor mij, want daar zit ook het plezier in, het moment waar idee en materialisatie samen komen.

Volgens het persbericht ‘onderstreept de Theodora Niemeijer Prijs het belang van de noodzaak tot betere representatie van vrouwelijke kunstenaars’. Advocaat van de duivel: is dit dan nog zo hard nodig?

“Ja, vaak wordt gedacht dat vrouwenongelijkheid iets is van Arabische landen, maar helaas leven we in Nederland, in Europa en de VS ook nog in een wereld waar mannelijke kunstenaars buitenproportioneel vaker worden aangekocht door musea. Met publiek geld én voor veel hogere prijzen. Ze krijgen ook vaker grote solotentoonstellingen, hebben grotere budgetten tot hun beschikking en bezetten prominente machtsposities. Dan hebben we het alleen nog over de gender pay gap, en nog niet eens over vrouwen van kleur. Tijdens mijn academietijd had ik op een enkele vrouw na alleen les van witte mannelijke docenten. Deze prijs is noodzakelijk om dit systeem verder te doen ontmantelen en te veranderen naar een gelijkwaardige kunstwereld.”

Koloniale geschiedenis

In je werk onderzoek je thema’s rondom Eurocentrisme, dekolonialisering, racialisering, (collectieve) heling en sjamanisme. Hoe zou je je kunst zelf omschrijven aan iemand die nog nooit iets van jou zag? 

“Mijn werk heeft een onderzoekende, politieke component, maar is tegelijkertijd heel visueel en rijk aan kleur, ritme en geluid. Ik maak daarbij gebruik van film, geschilderde visioenen die ik projecteer, maar ook geluid, geschreven en gesproken tekst. Vaak werk ik langere tijd aan een werk, soms wel twee of drie jaar, wat dan allemaal samenkomt in een serie tekeningen of een grote geluid- of filminstallatie. Als je bijvoorbeeld Four Months, Four Million Light Years bezoekt, dan word je eigenlijk meegenomen op een sjamanistische helingsreis, waarbij voorouders worden aangeroepen door tekstbanieren en liederen. Mijn werk heeft iets heel intiems, en tegelijkertijd bevraagt het denkbeelden en denksystemen, die mensen uitsluiten of ontmenselijken. Bij The Mother Mountain Institute hoor je moeders uit het Globale Zuiden wiens kinderen zijn gestolen voor adoptie naar witte families, tegelijk spreekt een berg spirituele woorden van troost.”

Wat hoop je dat mensen ervaren of leren als ze jouw werk zien?

“Ik hoor dat mensen diep geraakt en ontroerd zijn door mijn werk, en dat het werk nieuw licht werpt op bijvoorbeeld transnationale en transraciale adoptie, maar ook hoe we gezamenlijk de samenleving inrichten. Ik stel vragen op een onverwachte en niet confronterende manier over zeer pijnlijke en moeilijke hoofdstukken uit de koloniale geschiedenis, die tot op de dag van vandaag nog altijd doorwerken. Ik draai vaak het perspectief om, waardoor mensen ervaren wat het is om op een bepaalde manier benaderd te worden. Ik laat ruimte om zelf tot nadenken, reflectie te komen. Ik geloof in de transformerende en betoverende kracht van kunst, en dat je als kunstenaar bepaalde waarden kan uitdragen.”

Prijzengeld Theodora Niemeijer Prijs

Tot slot: hoe ga je het prijzengeld besteden? 

“Ik ga hier eerst eens goed van genieten, en dit mooie nieuws tot me door laten dringen. Dan ga ik bedenken hoe ik dit het beste kan besteden, om mijn praktijk verder te bestendigen en eventueel uit te breiden.”

Sara Sejin Chang Four Months, Four Million Light Years (2020), detail_whale
©Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)
Detail van 'Four Months, Four Million Light Years', 2020