het-verhaal-achter-beyonces-iconische-crazy-in-love-outfits-254365
©Getty Images

Uh oh, uh oh, uh oh—oh, no, no! Twintig jaar geleden trapte Beyoncé haar solocarrière af met de hit Crazy in Love en sloot daarmee haar wereldwijde succes met Destiny’s Child af. De videoclip van het nummer is nog altijd een van Beyoncé’s populairste tot nu toe. (Alleen al op YouTube is-ie meer dan 693 miljoen keer bekeken.) De clip, gefilmd in het centrum van Los Angeles, leverde veel memorabele outfits op.

Anno nu wordt er nog steeds naar verwezen. Denk aan de iconische witte tanktop, spijkerbroek en rode pumps waarmee ze over straat paradeert en de Versace-jurk uit het voorjaar van 2003 die ze draagt voor een fan. “We wilden minimaal starten en vervolgens high fashion gaan”, vertelt Ty Hunter, de stylist van de clip.

Beyoncé’s ‘Crazy in Love’-outfits

Als Hunter twee decennia later terugkijkt, blijft de video een van zijn favoriete projecten. Het was echter niet de eerste keer dat hij met Beyoncé werkte: dat was voor het eerst met Destiny’s Child’s hit Survivor, nadat hij Tina Knowles ontmoette in een boetiek in Houston waar hij werkte. “Ze kwam altijd in de winkel en werd als het ware mijn tweede moeder”, zegt Hunter over Knowles. “Tina zei altijd: ‘Op een dag haal ik je hier weg.'”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Ze hield woord. Hunter begon al snel kleding te ontwerpen voor Beyoncé, Kelly Rowland en Michelle Williams en werd uiteindelijk Beyoncé’s go-to stylist voor haar soloprojecten. Het was de Crazy in Love-video waar hij haar een megaster zag worden. “Ik huilde toen ik die clip zag, mijn ‘zus’ groeide op. Het was duidelijk, dit was haar tijd.”

Looks kopiëren

Een favoriete look uit de video kiezen is lastig, maar een hoogtepunt volgens Hunter is de witte tanktop-look die ze draagt in de openingsscène. Beyoncé paradeert over straat in een Prada-tanktop, J Brand-denim shorts en rode torenhoge Stuart Weitzman-pumps. “Op de tanktop zitten zelfs strass-stenen, wat niet veel mensen weten”, vertelt hij. “Ik weet nog dat ik ‘m aantrok in de showroom – het was het laatste wat ik pakte.” Al was het een doordachte keuze waarom de twee voor deze look kozen.

“We wilden iets doen dat jongeren konden kopiëren”, legt Hunter uit. “Alles wat we daarvoor deden was zo groot en zo glamoureus, we wilden het terugbrengen naar iets dat fans konden nadoen. Dat was belangrijk voor Beyoncé.” En imiteren deden ze. Hunter ziet de look elk jaar rond Halloween weer opduiken. “Een zegen om te zien.”

Beyonce in de videoclip van 'Crazy in Love' in witte tanktop van Prada. Een van de iconische outfits in de clip
©Sony Music Entertainment

Donatella en Beyoncé

Hoewel ze een gemakkelijke – maar opvallende – look wilden creëren die fans konden dragen, kozen Hunter en Beyoncé voor de video ook voor extravagantere ensembles. Wanneer Beyoncé en Jay-Z rond een straatbrand zingen, draagt ze bijvoorbeeld een luxe Roberto Cavalli-bont. Als ze poseert op het dak, heeft ze een slinky groen Gucci-item met stapels juwelen aan.

Een van de meest fantastische modemomenten is tegen het einde, wanneer Beyoncé en haar achtergronddansers voor een reusachtige draaiende ventilator zingen. Ze dragen allemaal neon-bright, color-blocked Versace-looks, die net van de lente 2003-runway van het Italiaanse label kwamen. “Donatella Versace stuurde ons de hele collectie”, blikt Hunter terug.

Trots op nalatenschap

Hij is trots op de looks die ze samen voor de video bedachten. Ze zijn een groot onderdeel van de millennium popcultuur geworden. “Die video is tijdloos.” Nog specialer is hoe Beyoncé nieuwe versies van de witte tanktop-outfit heeft gekozen voor haar back-up dansers tijdens de Renaissance tour deze zomer.

Hunter hoopt de show in Los Angeles in september bij te wonen, hoewel hij het deze zomer zelf ook druk genoeg zal hebben. De stylist werkt samen met A.Cloud aan een handtas en bracht onlangs zijn memoires Makeover from Within uit. Met lessen in acceptatie en zelfontdekking. “Ik wilde mensen laten weten welke beproevingen ik heb doorstaan en ze motiveren om door te gaan. Als je doorzet, komt alles goed.” Gezien het feit dat hij verantwoordelijk was voor de outfits in een van de meest iconische popvideo’s aller tijden, moeten we het daar wel mee eens zijn.

Beyonce staat voor een grote ventilator in videoclip 'crazy in love'
©Sony Music Entertainment

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.