Het is inmiddels bijna een even grote traditie als kerst zelf: het filmpje waarmee Mariah (Mimi) Carey op 1 november aankondigt dat het kerstseizoen is geopend en dat onze oren vanaf nu twee maanden eindeloos zullen worden onderworpen aan All I Want For Christmas Is You, haar kerstklassieker uit 1994. Sinds 2019 verrast Carey ons met deze reminders en die eerste was eigenlijk nog een heel bescheiden kennisgeving. Gekleed in kerstpyjama ligt de zangeres op bed en is verwikkeld in een telefoongesprek. ‘Hohoho’, lacht haar gesprekspartner (we gokken dat dit Santa is), waarop zij hem op onkarakteristiek ingehouden wijze toezing-fluistert dat ‘het tijd is’, gevolgd door een hoge gil.
Mariah Carey is de koningin van kerst
Sindsdien hebben de filmpjes zich ontwikkeld tot over the top-producties waarin ze de boodschap op steeds grootsere wijze overbrengt. In 2023 zat Mariah bijvoorbeeld gevangen in een blok ijs waaruit ze zich bevrijdt door ‘it’s time’ te gillen op haar beroemde fluittoon. Vorig jaar zagen we haar als een soort Morticia Addams de tango dansen in een gothic spookhuis dat op slag van middernacht veranderde in een episch ijspaleis met als stralend middelpunt: Mimi in een arrenslee en de klanken van All I Want For Christmas Is You op de achtergrond.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
De it’s time-filmpjes zijn inmiddels onderdeel van het bijna twee maanden durende verheugproces dat kerst steeds meer is geworden. De toe-eigening door Mariah Carey van alles wat met kerst te maken heeft de laatste jaren, is daar misschien wel een belangrijke oorzaak van. In 2014 begon ze met een jaarlijkse kerstshow (All I Want For Christmas Is You – a Night of Joy and Festivity), eerst als residency in New York, later als rondreizend kerstcircus.
In 2015 regisseerde ze voor Hallmark, grootleverancier van kerstfilms, de film A Christmas Melody, waarin ze zelf ook een rol speelt. Ter ere van deze film werd ook een kerstspecial opgenomen met daarin optredens van Mariah in verschillende kerst-coded rood-wit-groene outfits. Gecombineerd met beelden van het zogenaamde chalet van Mariah in de bergen waar zij blijkbaar elke kerst tientallen kindertjes in kerstpyjamaatjes entertaint terwijl ze wachten op de komst van Santa. Het begin van allerhande kerstspecials en -tekenfilms waarmee haar status als Queen of Christmas is bestendigd.
Cash-seizoen
En dat terwijl ze 31 jaar geleden nog ernstig twijfelde of ze wel een kerstalbum moest maken op dat moment in haar carrière. Na haar doorbraak in 1990 met Vision of Love zat ze op een opwaartse golf van succes en in die tijd was een kerstalbum meer iets voor crooners op hun retour die nog even snel willen cashen. Op aandringen van haar man én platenbaas Tommy Mottola begon ze toch met het opnemen van een aantal kerstklassiekers en gospel-standards. En toen kwamen die kenmerkende begintonen van het nummer in haar hoofd, de tonen die we nu onmiddellijk herkennen.