Toen ik een student was aan de Filmacademie in Amsterdam, kregen we aan het begin van het eerste jaar een lijst met essentiële films die we moesten zien. De lijst bestond voor het grootste deel uit mannelijke regisseurs, zoals Eisenstein, Bergman, Truffaut en Scorsese. Dat het op z’n minst vreemd was dat vrouwelijke perspectieven (oftewel: films met een female gaze) amper aan bod kwamen op de lijst, daar dacht – in mijn herinnering, althans – niemand over na. Ook ik niet. Let wel, dit was in 2006, toen ik vrijwel geen enkele jonge vrouw kende die zichzelf feminist noemde. Feministen, dat waren toch fronsende mannenhaters met dotten shag onder hun oksels? Destijds snapte ik niet zo goed waar zij nou zo boos om waren.
Ik was immers opgegroeid met de Postbus 51-reclame, waarvan de boodschap luidde: “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid”. Wij vrouwen mochten studeren, we mochten werken, we mochten abortus plegen. Net als velen van mijn generatie geloofde ik dat deze verworven rechten betekenden dat de vrouwenemancipatie in Nederland was voltooid. En het laatste wat ik wilde zijn, was een ‘zeikerd, of een ‘boos wijf’. Ik wilde stoer zijn, one of the guys. Iets wat we nu een ‘Pick-me girl’ zouden noemen.
Vrouwen in de Nederlandse filmindustrie
Nu kijk ik daar met enige gêne op terug. Zeker als ik naar de deprimerende cijfers kijk wat betreft de representatie van vrouwen in de Nederlandse filmindustrie. Uit een onderzoek van Vrouwen in Beeld en de Universiteit Utrecht in 2022, kwam naar voren dat mannen met een vertegenwoordiging van bijna 70 procent in leidinggevende functies en hoofd- en bijrollen een dominante positie hebben in de Nederlandse filmindustrie.
Hoewel de onderzoekers een lichte verschuiving naar meer gelijkheid zagen in de periode van tien jaar, zijn vrouwen in de Nederlandse filmindustrie overduidelijk in de minderheid. Dit is niet alleen vreselijk zonde, omdat er heel veel vrouwelijk talent is in Nederland, maar ook schadelijk. De male gaze heeft, zo betoogt Nina Menkes in haar lezing Sex and Power: The Visual Language of Oppression, namelijk invloed op ons onderbewuste; het zorgt ervoor dat we vrouwen gaan zien zoals ze worden afgebeeld.