vogues-talent-to-watch-yazija-het-is-altijd-de-vrouwelijke-energie-die-mij-vooruithelpt-218168
©photography: @walterpierrephotography makeup: @laurayard styling: @leendertcs location: @flintstudioamsterdam

In Vogue’s Talent to Watch vind je de volgende generatie creatievelingen die mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep kenmerkt is dat ze jong, creatief en onconventioneel zijn. Zij bepalen de toekomst. Deze maand: Jacquill G. Basdew (28). Onder de artiestennaam Yazija bevindt hij zich op het kruispunt van muziek en performance art. Via zijn muziek, die een mix is van pop, soul en moderne R&B, onderzoekt Yazija verschillende thema’s die een belangrijke rol spelen in zijn leven, zoals de eigen identiteit, genderrollen en mannelijke kwetsbaarheid.

Vogue’s Talent to Watch: Yazija

“Heel lang ben ik onzeker geweest over mijn indentiteit. Ik wist dat ik ‘anders’ was, maar ik voelde me niet comfortabel met uit de kast komen. Pas toen ik kennismaakte met Viola Renate van het voormalig kunstenaarsduo Pinar & Viola in 2016 tijdens mijn semester in Parijs, is dit veranderd. Ze zei toen tegen mij: ‘Schat, jij hoeft jezelf aan niemand te definiëren. Het enige wat telt is dat je je goed voelt.’ Dit was zo’n eye-opener. Ik dacht: ‘Wow, is dat een optie?’ Sindsdien blijf ik mezelf uitdagen om meer naar mijn hart te luisteren.”

Introvert

“Yazija is de wereld die ik heb gecreëerd om mezelf uit te blijven dagen. Ik ben altijd heel erg introvert geweest. De enige tijd in mijn jeugd dat ik me echt vrij voelde, was toen ik alleen thuis was. Dan kleedde ik me in mijn moeders kleren, rende ik naar de cd-speler en danste ik op Michael Jackson, Whitney Houston, Anita Baker, Queen…. Maar zodra ik hoorde dat er een fiets in het fietsenrek geplaatst werd en mijn moeder thuiskwam, legde ik heel snel alles weer terug.”

Een menselijker creatieproces

“Ik ben een onafhankelijke artiest. Dat betekent dat ik alles creëer zonder de hulp van een agentschap of label. Daarom ben ik afhankelijk van de vrijgevigheid van de makers en mensen om me heen. Daarmee komt ook een heel menselijk aspect in het creatieproces. Bijvoorbeeld: mijn laatste video Discostar is gemaakt tijdens de coronapandemie. Mijn team en ik hadden te maken met sterfgevallen en een heleboel persoonlijke situaties. Mijn taak is dan niet alleen om artiest te zijn, maar ook om er te zijn voor die mensen. Het feit dat creativiteit mensen samenbrengt is zoiets moois. Het is iets waar we niet genoeg bij stilstaan.”

Discostar

Discostar is een ode aan vrouwen. Ik liep naar huis en zag een ster die echt hevig aan het twinkelen was. Het leek alsof die ster een feest gaf. Ik dacht meteen ‘Discostar‘. Een tekst uit het nummer is: ‘You’re all that I see’ – want die ster was ook het enige wat ik zag. Toen werd het opeens heel persoonlijk. En ben ik gaan terugdenken. Wat is ‘all that I see?‘, dacht ik. Het antwoord was: vrouwen. Het is altijd de vrouwelijke energie die mij vooruithelpt. Mijn moeder, en alle andere vrouwen die er tot nu toe in mijn leven voor mij zijn geweest.”

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jacquill G. Basdew (@b.a.s.d.e.w)

Verliefd blijven

“Ik wil verliefd blijven. En dan bedoel ik niet per se romantisch. In de afgelopen jaren heb ik geleerd dat ik niet eendimensionaal ben. Ik ben oneindig. Ik blijf mezelf verbazen in de trant van: ‘Oh, dit vind je leuk. Voor mij is dat waar het leven om draait: verliefd blijven. Schoonheid moet je immers niet laten bepalen door je omgeving, maar door je hart.”