De creative director van Chloé, Chemena Kamali, heeft duidelijk een voorliefde voor boho. Dat was al zichtbaar in haar debuut: de herfst/winter 2024-collectie van het modehuis zat vol met ruches, franjes en kant. Het was dan ook slechts een kwestie van tijd tot Kamali een van de meest iconische tassen van Chloé terugbracht: de Paddington. Kamali, die zich ook had gericht op andere hits uit het verleden, waaronder de armbandtas en torenhoge houten sleehakken, liet haar trouwe fans uiteindelijk een heel jaar wachten voordat ze de geliefde tas opnieuw uitbracht. Maar, op de catwalk tijdens Paris Fashion Week, was die daar ineens, als onderdeel van de herfst/winter 2025-collectie. Deze maand is de Paddington 2.0 eindelijk te koop.
De Chloé Paddington
De Paddington van Chemena Kamali’s Chloé heeft dezelfde ronde vorm als het origineel van Phoebe Philo, versierd met een soortgelijk met leer omwikkeld hangslot en een gouden sleutel met gespen aan beide uiteinden. Om de vrije geest van de tas nog meer te benadrukken, bevestigde Kamali er sleutelhangers van nepbont aan. Dat zouden fans van het origineel, onder wie Courtney Love, Kate Moss en Jennifer Lopez, zeker waarderen. Op de catwalk werd de tas getoond in bordeauxrood, blauwgrijs en kakigroen. Op de website van Chloé zijn echter zes kleurstellingen te vinden, waaronder een bruine die misschien wel het dichtst bij het origineel ligt.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Alexa Chung droeg een bordeauxrode Paddington tijdens de herfst/winter 2025-show van Chloé. Maar, ook buiten de catwalk heeft het modehuis een groep it-girls samengesteld om de tas weer terug te brengen naar zijn oorspronkelijke status als it-bag. Rachel Sennott, Katie Holmes en Daisy Edgar-Jones zijn allemaal gespot met een Paddington in een nieuw jasje. Bovendien lijdt het geen twijfel dat dit de trofee-handtas zal zijn waarmee streetstylers zich het komende seizoen willen laten zien.
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Het succes van Chloé-tassen
Kamali is volledig ondergedompeld in het Chloé-universum, sinds ze ongeveer twintig jaar geleden als stagiaire bij Phoebe Philo kwam werken. Philo is het brein achter de Paddington, die oorspronkelijk werd uitgebracht voor het lente/zomerseizoen van 2005. Ze bewondert al lang de heroïsche silhouetten van haar voorgangers. “Het unieke aan het succes van de tassen van Chloé was dat ze geen logo’s hadden – het waren nooit kostbare objecten. Ze waren altijd zacht, gemaakt van plantaardig leer, met een onbehandelde korrelpatina. De tassen verouderen heel mooi”, vertelde ze eerder aan Mark Holgate van Vogue.